معرفی بهترین آثار ادبی زبان فرانسه

1

زبان فرانسه یکی از زبان‌های محبوب و مهم جهان است که به عنوان زبان رسمی در کشورهای مختلف شناخته شده است. این زبان با تاریخچه‌ای قدیمی، دارای ساختار و نحوی خاص و بسیار زیباست که باعث شده است بسیاری از مردم در سراسر جهان به آموزش و یادگیری آن علاقه‌مند باشند.

این زبان دارای تاریخچه‌ای بسیار قدیمی است و در کشورهای مختلفی مانند فرانسه، کانادا، بلژیک و سوئیس به عنوان زبان رسمی شناخته شده است. در این مقاله، به بررسی آثار ادبی برجسته فرانسه پرداخته خواهیم شد.

آثاری که در اینجا بررسی می‌شوند، شامل رمان‌ها، داستان‌ها و شعرهایی هستند که توسط نویسندگان بزرگ فرانسوی نوشته شده‌اند.

به طور کلی، آثار ادبی فرانسه به دلیل زیبایی زبان، عمق مفاهیم و توانایی نویسندگان در ترسیم صحنه‌های مختلف، توانسته‌اند در دنیای ادبیات جهان جایگاه خود را پیدا کنند و برای بسیاری از علاقه‌مندان به ادبیات جذاب و جالب باشند.

با خواندن این مقاله، شما با آثار ادبی برجسته فرانسه آشنا خواهید شد و ممکن است تمایل داشته باشید آنها را بخوانید و از آنها لذت ببرید.

آثار قرن17

ادبیات فرانسه

در این قسمت به معرفی نویسندگان و آثارشان در قرن 17 می‌پردازیم. در قرن هفده، مکتب کلاسیسیم رواج داشت. در این مکتب، قوانینی که ارسطو در کتاب فن شعر خود گفته بود و بعدها نیکولاس بوآلو (Nicolas Boileau) آنها را بازنویسی کرد، اجرا می‌شد.

همچنین احترام به پیشینیان بسیار دارای اهمیت بود. در آثار قرن 17 ردپای اسطوره‌ها دیده می‌شود. از سری نویسندگان مشهور قرن 17 عبارتند از کورنی، مولیر، راسین، لا فونتن، مادام دو لافایت و …

1-مهرداد

«مهرداد» یکی از برجسته ترین آثار تراژیک ژان راسین، شاعر و نمایشنامه نویس برجسته قرن هفدهم فرانسه، به شمار می‌رود. این اثر داستان پادشاهی سالخورده را روایت میکند که پس از شکست از رومیان، عشق و اختلاف را میان دو پسر خود میکارد و در پی انتقام از رومیان است. ولتر در مورد این نمایشنامه اظهار داشته است که در میان تمامی تراژدیهای فرانسوی، «مهرداد» مورد علاقه ترین اثر شارل دوازدهم بوده است، زیرا شرایط این پادشاه شکست خورده و انتقامجو با وضعیت خود او همخوانی داشته است. مهرداد ششم، که به اوپاتور معروف است، برای مدت طولانی نمادی از گسترش انساندوستی کوروش بزرگ بوده و به دین ملی و اعمال بزرگی که از ویژگیهای بنیادین هخامنشیان اصیل، از کوروش تا داریوش، محسوب میشود، وفادار مانده و هرگز تلاش نکرده است که ایران را به معنای دقیق کلمه فتح کند یا امپراتوری پارسیان را دوباره تحت حمایت خود بازسازی نماید. از دست ندهید: تقویت لهجه زبان فرانسوی

2-هراس (Horace)

نمایشنامه «هُراس»، اثری از پیر کورنی است که در سال 1640 به نمایش درآمد. داستان این نمایشنامه با صلح و خوشبختی در شهر رم آغاز می‌شود. خانواده رُمیِ هوراتی با خانواده الباییِ کوراتی متحد شده‌اند و هُراس جوان با زنی به نام سابین ازدواج کرده است.

برادر هُراس، کوریاس، هم با خواهر سابین، یعنی کامیل، پیمان ازدواج بسته است. اما جنگی که بین دو شهر شعله ور می‌شود، آرامش و اتحاد موجود را نابود می‌کند. به منظور پایان دادن به نبرد، هر یک از این دو شهر سه قهرمان را مشخص می‌کنند تا با جنگیدن با یکدیگر، پیروز نهایی را مشخص کنند.

اما سرنوشت، سه برادر از خانواده هوراتی را در مقابل سه برادر از خانواده کوراتی قرار می‌دهد. دوستان گذشته، دوباره خود را در مقابل یکدیگر می‌بینند و هر یک برای پیروزی در جنگ، دلیلی منحصر به فرد دارند. سرنوشت این جنگ خونین چه خواهد شد؟

3-گزارش مردم گریز

نمایشنامه کمدی «میزانتروپ» یا «گزارش مردم گریز»، که در قرن هفدهم نوشته شده و نخستین بار در تاریخ 4 ژوئن 1666 در پاریس به روی صحنه رفت، به تمسخر دو روییهای طبقه نجیبزاده فرانسوی میپردازد.

این اثر، ضمن داشتن لحنی جدی‌تر هنگام برخورد با نقص‌هایی که بر همه انسانها سایه افکنده، از شخصیت‌هایی چون آلسست و سلیمن برای ارائه تصویری زنده و متفاوت از کمدی‌های معمول آن دوران بهره میبرد.

این نمایشنامه که در زمان خود موفقیت چندانی کسب نکرد، اکنون به عنوان یکی از مشهورترین آثار مولیر شناخته می‌شود. با توجه به ممنوعیت نمایشنامه‌های قبلی مولیر، «تارتوف» و «دون ژوان»، توسط دولت فرانسه، مولیر ممکن است در نوشتن «میزانتروپ» دست به اعتدال زده باشد تا از نظر اجتماعی پذیرفتنی‌تر باشد.

با این حال، این اثر همچنان مورد نقد و بررسی‌های فراوانی قرار گرفته است. ژان ژاک روسو، فیلسوف فرانسوی، در نامهای به دالامبر، «میزانتروپ» را بهترین کار مولیر خوانده، اما از قرار دادن آلسست در ‌موقعیت‌های طنزآمیز ابراز نارضایتی کرده است. روسو بر این باور بود که مخاطبان باید به جای خندیدن به بدبیاری‌های آلسست، از ایدهآل‌های او حمایت کنند.

مطالعه کنید: قیدها در زبان فرانسه

4-خسیس

کتاب خسیس، نمایشنامه ای نوشته ی مولیر است که اولین بار در سال 1668 بر روی صحنه رفت. مردی سالخورده اما سرحال به نام هارپاگون، هر مقدار پولی که به دست می آورد را جمع می کند و دست به هر کاری می زند تا مطمئن شود دو فرزندش، الیس و کلینت، مطابق با خواسته ی او زندگی می کنند.

الیس عاشق مردی جذاب به نام والر شده که علیرغم اصل و نسب اشرافی اش، خود را به عنوان یک خدمتکار معرفی کرده است. علاوه بر این، هم کلینت و هم هارپاگون، عاشق زنی زیبا و تاحدودی اسرارآمیز به نام ماریان شده اند.

در همین حال، خدمتکاران و کلاهبرداران مشغول نقشه کشیدن برای تصاحب ثروت باورنکردنی هارپاگون هستند. کتاب خسیس، نمایشنامه ای بسیار جذاب و خنده دار است که با پیچ و خم های داستانیِ به یاد ماندنی خود، در زمره ی برترین آثار مولیر قرار می گیرد.

5-حکایت‌های لافونتن

حکایت‌های دو لا فونتن (Fables de La Fontaine)اثری است از ژان دو لا فونتن حکایت‌نویس فرانسوی که بین سال‌های ۱۶۶۸ و ۱۶۷۸ نگاشته شده‌است. این مجموعه شامل ۲۴۳ حکایت منظوم است. بیشتر این حکایات از زبان حیوانات بیان شده و با نکته‌ای اخلاقی و پندآموز شروع یا پایان می‌یابد.

آثار قرن 18

از مهم‌ترین اتفاقات قرن 18، انقلاب فرانسه است که ادبیات و علوم تاثیر به سزایی در شروع این انقلاب داشت. در قرن 18، مردم خسته از هرگونه قانون و درگیری بودند و بنابراین مقدمات عصر روشنگری فراهم گردید.

در این قرن، نویسندگان در تلاش بودند تا با جهان شمول کردن ادبیات و علوم، علم را در اختیار مردم عامه قرار دهند و پیشرفت را در سطح کشور بگسترانند. به همین دلیل، انقلاب فرانسه اتفاق افتاد و مردم جرات کردند اعتراض کنند و تاریخ جدیدی را برای کشور فرانسه رقم زدند.

از سری نویسندگان مشهور عبارتند از دیدروت، ولتر، روسو و مونتسکیو.

1-برادرزاده ی رامو

کتابی با عنوان «برادرزاده رامو» به عنوان یکی از آثار مشهور و فلسفی جهان شناخته می‌شود که به صورت یک رساله فلسفی نگارش یافته است. داستان طولانی این کتاب، درباره ژان فرانسوا رامو است که از خانه‌ای زیبا خارج شده و در دنیای پر هیاهوی زندگی می‌کند.

این شخصیت به طور مداوم لباس خود را تغییر می‌دهد و در نهایت به زاغه‌ای فرو می‌رود. این اثر در سال ۱۷۶۲ نوشته شده و بارها بازنویسی شده است.

قبل از آنکه فرانسوی‌ها با آن آشنا شوند، نسخه‌ای از آن به‌دست «شیللر» می‌رسد که تحسین او را برمی‌انگیزد. سپس شیللر این نسخه را برای «گوته» ارسال می‌کند و گوته در سال ۱۸۰۵ آن را به آلمانی ترجمه می‌کند.

کلیک کنید: 10 روش یادگیری سریع زبان فرانسه

2-کاندید

کتاب کاندید، رمانی فلسفی نوشته‌ی ولتر است که اولین بار در سال 1759 به چاپ رسید. داستان جذاب این رمان به ماجراجویی های پوچ و اغراق شده ی مردی جوان به نام کاندید می پردازد که به اجبار به ارتش می رود، شلاق می خورد، مورد خیانت و دزدی قرار می گیرد، از معشوقه‌اش کانگاند جدا می افتد و توسط عاملین تفتیش عقاید شکنجه می شود.

کاندید پس از تجربه کردن و دیدن مصیبت ها و رنج های فراوان، به تدریج (برخلاف آموزه های معملمش پانگلوس) درمی یابد هر اتفاقی که می افتد، همیشه لزوماً بهترین اتفاق نبوده است.

کاندید و دوستانش پس از ماجراها و فراز و نشیب های متعدد، درنهایت مشغول کار بر روی مزرعه ای کوچک می شوند و متوجه می شوند که راز خوشبختی، خیلی ساده‌تر و به ظاهر بی اهمیت‌تر از این حرف هاست؛ فلسفه‌ای که در حمایت از بنیادی‌ترین نوع عمل گرایی و واقع بینی، خوشبینی های افراطی و افکار متافیزیکی را رد می کند.

3-نامه های ایرانی

نامه های ایرانی نوعی رمان مکاتبه ای اثر مونتسکیو است. «ازبک» و «ریکا»، دو بزرگ زادۀ ثروتمند ایرانی به فرانسه می روند تا با تمدن اروپایی آشنا شوند و این دو در نامه هایی که به دوستان و آشنایان خود می نویسند، اوضاع و احوال فرانسه و فساد و تباهی دستگاه حکومتی این کشور را شرح می دهند.

ازبک در بعضی از نامه هایی که به زنان و خواجه های حرمسرای خود می نویسد، از زندگی زنان مشرق زمین و گاه اوضاع سیاسی و اجتماعی آن سامان سخن می گوید و جمعا این نامه ها تابلوی بزرگی از اوضاع زمانه و روزگار چندین کشور (ایران و فرانسه و ترکیه و روسیه) را در مقابل خواننده می گذارد.

این رمان که بی نام نویسنده چاپ شده و حتی نام ناشر و محل چاپ کتاب جعل شده بود، پس از انتشار هزاران نسخۀ آن سرانجام مشخص شد که مونتسکیو نویسندۀ آن بوده است. کتاب حاضر اثر مونتسکیو حاوی 161 نامه است که بین دو شخصیت داستان یعنی «ازبک» و «ریکا» نگاشته شده است.

بعضی از این نامه ها مانند مقالۀ کوتاهی است دربارۀ فلسفه یا یک مسالۀ اجتماعی و بعضی دیگر به روایت افسانه های باستانی اختصاص یافته است. گاهی وقایع روز فرانسه در دوران نیابت سلطنت و پیش از آن به نقد گذاشته می شود.

بسیاری از نامه ها به خصوص در آغاز و پایان کتاب، بیش تر در باب مسائل و کشمکش های حرمسرا است.

مطلب خواندنی: بیان احساسات به زبان فرانسه

4-اعترافات

کتاب اعترافات، اثری نوشته ی ژان ژاک روسو است که در سال 1782 به رشته ی تحریر در آمد. روسو در این کتاب بسیار شناخته شده و تأثیرگذار، داستان زندگی خود را روایت می کند: از تجارب سازنده ی خود در دوران کودکی در ژِنو گرفته، تا دستیابی به شهرتی جهانی به عنوان فیلسوف و رمان نویس در پاریس و ماجرای تبعید و دورافتادگی اش از جهان تمدن های مدرن.

روسو در تلاش برای توضیح این که چه کسی بود و چگونه به فردی مورد تحسین و همچنین مورد آزار و اذیت تبدیل شد، با بینشی منحصر به فرد به تحلیل رابطه ی میان یک «خویشتنِ درونیِ» گریزان اما حیاتی، با هویت ها و نقاب های اجتماعیِ اجتناب ناپذیر می پردازد.

علاوه بر این ها، کتاب اعترافات به گونه ای تلاش روسو با بهره گیری از تمامی ابزارهای زبان است برای انتقال مفهومی که در کلام نمی گنجد: کیفیتِ منحصر به فرد و شخصیِ هستیِ هر فرد.

آثار قرن 19

ادبیات فرانسه

در قرن 19، هنوز هم پافشاری‌های بسیاری برای پابرجا ماندن کلاسیسیسم و وفادار ماندن به آن وجود داشت. اما نویسندگان بسیاری بودند که دیگر نوشتن به سبک کلاسیک را بیهوده می‌دانستند و علاقه داشتند که این مکتب به طور کامل برچیده شود.

اینجا بود که مکتب رمانتیسم به فرانسه وارد شد و به کلاسیسیسم پایان داد. در قرن 19 علاوه بر رمانتیسم شاهد مکتب های دیگری مانند رئالیسم، سمبولیسم و … نیز هستیم. از نویسندگان مشهور این دوره می‌توان به گوستاو فلوبر، استاندل، آلفرد دو موسه، ویکتور هوگو، امیل زولا، شارل بودلر، اونوره دو بالزاک، مارسل پروست و ژول ورن اشاره کرد.

1-مادام بواری

کتاب مادام بواری، رمانی نوشته ی نویسنده ی فرانسوی، گوستاو فلوبر است که برای نخستین بار در سال 1856 منتشر شد. شخصیت اصلی داستان این رمان برای فرار از آزردگی ها و پوچی زندگی خود، از انجام هیچ کاری دریغ نمی کند.

اِما بواری، نماینده ی همه ی زن های خانه دارِ مستأصل است. او، زنی زیباست که حوصله اش از زندگی روزمره سر رفته است. از همین رو، اِما در تلاشی برای تبدیل زندگی اش به چیزی که می خواهد، پول هایش را بدون حساب و کتاب، خرج لباس و وسایل خانه می کند و وارد دو رابطه ی عاشقانه ی پنهانی نیز می شود.

اما با پیشروی داستان، جز قلبی شکسته و بدهی هایی کلان، چیزی برای اِما باقی نمی ماند و او دست به اقدامی می زند که عواقب تراژیکی برای همسر و دخترش خواهد داشت. رمان مادام بواری، یکی از تأثیرگذارترین کتاب ها در سبک رئالیسم است و به عنوان شاهکار بزرگ فلوبر، در زمره ی برترین آثار ادبی تاریخ قرار می گیرد.

2-سرخ و سیاه

کتاب سرخ و سیاه، رمانی نوشته ی استاندال است که نخستین بار در سال 1830 به انتشار رسید. داستان این رمان به زندگی مردی جوان به نام جولین سورل می پردازد.

او دانشجوی علوم دینی است، اما ناپلئون را تحسین می کند و رویای پیروزی های نظامی را در سر می پروراند. زمانی که جولین به عنوان مُدرس فرزندان شهردار استخدام می شود، خیلی زود زن شهردار را اغوا می کند و بعد از آن به پاریس می رود و دخترِ مردی نجیب زاده را شیفته ی خود می سازد.

به تدریج این باور در ذهن سورل شکل می گیرد که راز موفقیت، فریبکارتر و فرصت طلب تر بودن از فریبکاران و فرصت طلبانی است که در همه جا دیده می شوند. اما زمانی که ثروتمندان و قدرتمندانی که سورل بسیار تحسینشان می کند، علیه او متحد می شوند، این شخصیت بر لب پرتگاهی مرگبار قرار می گیرد.

3-در جست‌وجوی زمان از دست رفته

این رمان، با خاطرات خوش کودکی راوی میان سال خود آغاز می شود. مارسل، راوی و شخصیت اصلی رمان در جست و جوی زمان از دست رفته، همزمان با توصیف داستان زندگی خود، شخصیت هایی به یاد ماندنی را نیز به مخاطب معرفی می کند:

شارلز سوان، که رابطه ای محکم با روسپی‌ای به اسم اودت برقرار می کند؛ دختر این دو نفر به اسم گیلبرت سوان، که معشوقه ی مارسل است؛ خانواده ی اشرافی گرمانتس که شامل مردی فاسد به اسم بارون دو شارلس، پسرعمویش رابرت و البته آلبرتین می شود؛ کسی که مارسل به او دلبستگی شدیدی پیدا می کند. زندگی مارسل، آینه ی جهان نمایی از انسان های سالم و فاسد است.

او در طول اتفاقات این رمان، طیف وسیعی از نادانی ها و بیچارگی های بشر را به چشم خود می بیند. او در پست ترین حالت روحی خود، زمان را از دست رفته می یابد و احساس می کند که زیبایی و معنی، از هر آنچه که تا به حال به دست آورده، بسیار محو و دور شده است.

او همچنین از فکر نگارش کتابی که همیشه امیدوار به نوشتنش بوده، بیرون می آید. اما در یک مهمانی پس از جنگ، راوی به واسطه ی حوادثی در حافظه ی ناخودآگاهش، درمی یابد که همه ی زیبایی هایی که در طول عمرش تجربه کرده است، به شکلی جاودانه و ابدی، زنده و حاضر هستند.

زمان دوباره مفهوم پیدا می-کند و مارسل برای نوشتن رمانش، با زمان مرگ خود به مسابقه برمی خیزد؛ رمانی که نتیجه اش کتابی است که مخاطب این اثر در دست خود دارد.

مارسل در جستجویی برای زمان از دست رفته، چیزی اختراع نمی کند بلکه همه چیز را تغییر می دهد؛ او با انتخاب، ترکیب و تبدیل حقایق، پیوستگی نهانی و اهمیت جهانی آن ها را آشکار می سازد.

4-بینوایان

کتاب بینوایان، رمانی نوشته ی ویکتور هوگو است که اولین بار در سال 1862 به چاپ رسید. این کتاب جاودان با معرفی یکی از مشهورترین شخصیت ها در ادبیات—مردی خوش قلب به نام ژان والژان که به اتهام دزدیدن تکه ای نان به زندان می افتد—در زمره ی برترین رمان های تمام اعصار قرار می گیرد. ویکتور هوگو در شاهکار خود، مخاطبین را به اعماق جهان زیرین شهر پاریس می برد، آن ها را در نبردی میان خیر و شر غوطه ور می سازد و با رئالیسمی نفس گیر و بی همتا، زندگی در خلال خیزش سال 1832 میلادی را به تصویر می کشد. در بطن این داستان جذاب، موضوعاتی وجود دارند که هم ذهن و هم احساسات را برمی انگیزانند: جنایت و مکافات، تعقیب بی وقفه ی ژان والژان توسط بازرس ژاور، ناامیدی ها و رنج های فاحشه ای به نام فانتین، بی اخلاقی مردی متقلب و فرصت طلب به نام تناردیه و تمایل همه ی ما به فرار از زندان ذهن خودمان. کتاب بینوایان، رمانی بسیار ارزشمند است که ظرافت های زندگی و تجربه ی انسانی را به شکلی منحصر به فرد روایت می کند.

5-گوژپشت نتردام

کتاب گوژپشت نوتردام، رمانی نوشته ی ویکتور هوگو است که نخستین بار در سال 1831 به چاپ رسید. این شاهکار ماندگار از هوگو که در زمره ی اولین رمان های برجسته ی دوره ی «رمانتیک» به حساب می آید، چندین و چند دهه است که با داستان جذاب و تأثیرگذار شخصیتی به نام کازیمودو، مخاطبین سراسر جهان را به وجد آورده است.

کازیمودو، گوژپشتی با ظاهری رعب انگیز است که در برج زنگ دارِ معروف ترین کلیسای پاریسِ قرون وسطایی زندگی می کند. مردی به نام کلود فرولو از کازیمودو مراقبت و نگهداری می کند؛ فرولو، کشیشی جدی و حتی عبوس است که چندان کاری به کار آزار و اذیت های وارد شده بر کازیمودو ندارد.

اما کسی برای کمک به گوژپشت پا پیش می گذارد؛ یک زن کولی زیبا به نام اسمرلدا که مهربانی اش، قلب کازیمودو را لبریز از عشق می کند. آیا گوژپشت می تواند اسمرلدا را از نقشه ی شیطانی فرولو نجات دهد؟ یا این که همه ی آن ها با هم در تاریکی های نوتردام نابود خواهند شد؟

6-سه تفنگدار

سه تفنگدار رمانی است که توسط الکساندر دوما رمان نویس و نمایشنامه نویس مطرح فرانسوی نوشته شده است. داستان آن که در قرن هفدهم می گذرد ، ماجراهای مرد جوانی به نام دارتانیان را پس از ترک خانه برای سفر به پاریس ، برای پیوستن به تفنگداران ، بازگو می کند.

دارتانیان یکی از سه تفنگدار عنوان کتاب نیست. دوستان او آرتوس، پاراتوس و آرامیس، دوستان جدا نشدنی ای هستند که با شعار “همه برای یکی ، یکی برای همه” زندگی می کنند ، شعاری که ابتدا توسط دارتانیان مطرح می شود.

سه تفنگدار در ژانر، در درجه اول یک رمان و یک داستان ماجراجویی تاریخی است. با این حال ، دوما همچنین به طور مستمر درباره این بی عدالتی ها ، سو استفاده ها و پوچ گرایی های رژیم وابسته حرف می زند ، و با بحث درباره ی جمهوری خواهان و سلطنت طلبان در فرانسه جنبه سیاسی دیگری به رمان بخشیده است.

این داستان برای اولین بار از مارس تا ژوئیه 1844 ، در زمان سلطنت جولای ، چهار سال قبل از انقلاب فرانسه در سال 1848، نوشته شده است. پدر نویسنده ، توماس-الکساندر دوما ، ژنرال مشهوری در ارتش جمهوری خواه فرانسه در طول جنگ های انقلابی فرانسه بود.

این داستان که حماسه ای از جوان مردی ، افتخار و اعمال شجاعانه است، غنی از قهرمانان عاشقانه ، قهرمانان دست نیافتنی ، پادشاهان ، ملکه ها ، سواره نظام ها و جنایتکاران است. الکساندر دوما در این کتاب ماجراجویی ، جاسوسی ، توطئه ، قتل ، انتقام ، عشق ، رسوایی و تعلیق را به هم می آمیزد و شخصیت های کوچک تاریخی را به شخصیت هایی بزرگتر از زندگی تبدیل می کند.

7-اعترافات یک کودک زمانه

رمان «اعتراف یک کودک زمانه» اثر مشهور آلفرد دو موسه نویسنده و شاعر بزرگ فرانسوی قرن 19 است که تنها رمان او محسوب می شود، کتابی بسیار زیبا و سرشار از نکته های آموزشی در روابط انسانی و بیانی واضح از گفتگوهای درونی و افکار شخصیت داستان که در واقع خود نویسنده است.

این کتاب سرگذشت حقیقی نویسنده و یه گونه ای بیوگرافی وی تلقی می شود. شخصیت اصلی داستان به نام اکتاو پسری است 20 ساله که در جستجوی عشقی پاک و صادقانه است.

اما بدبختانه در رابطه ی عشقی اش با محبوبه ی خویش دچار شکست می شود. معشوقه اش به او خیانت می کند . او رنج فراوانی را متحمل می شود و مدت ها در رنج و عذاب به سر می برد. تا اینکه دوست صمیمی اش دژنه که فردی عیاش و خوش گذران است او را به فساد و بی بند و باری تشویق می کند.

اکتاو برای رهایی و فراموشی از درد عشق به فساد و عیاشی پناه می آورد اما هیچ گاه در این خوش گذرانی ها لذتی حقیقی در قلبش احساس نمی کند.

او به این شیوه ی زندگی در کنار دوستش دژنه ادامه می دهد تا اینکه از خبر درگذشت پدرش مطلع می شود و به روستای سکونت پدرش باز می گردد وبا جسد پدر روبه رو می شود این واقعه جراحتی دیگر بر قلب او وارد می سازد.

سپس تصمیم می گیرد برای مدتی در همان روستا در خانه ی پدری ساکن شود. اندکی بعد با زن جوانی به نام برژیت آشنا می شود که چندین سال از او بزرگتر است . او زنی نیکوکار و زیباست که همراه با خاله اش در روستا زندگی می کند.

بر او دل می بازد اما از ابراز عشق به آن زن به دلیل پاکی و نجابت برژیت در تردید است. تا بلاخره پرده از عشق خویش بر می دارد . برژیت ابتدا روی خوش نشان نمی دهد اما سرانجام او نیز به عشق نهانی خود معترف می شود.آنها مدتی را با یکدیگر عاشقانه سپری می کنند اما تجربیات تلخ گذشته ی اکتاو مانع از پایداری خوشبختی آنها می شود….

8-زن سی ساله

اونوره دو بالزاک نویسنده کتاب زن سی ساله ، که به همراه فلوبر ، عموما به عنوان بنیانگذار رئالیسم در داستان های اروپایی قلمداد می شود. اثربزرگ او به نام کمدی انسانی شامل 95 اثر (داستان ، رمان و مقاله) و 48 اثر ناتمام است.

صبح یکشنبه آوریل 1813 بود ، صبحگاهی که نوید یکی از آن روزهای روشن را داد که پاریسی ها ، برای اولین بار در سال ، سنگ فرش های خشک در زیر و یک آسمان بی ابر را می بینند.

هنوز ظهر نگذشته بود که یک کابریولت لوکس ، کشیده شده توسط دو اسب ظاهر شد و در پشت یک ردیف از واگنهای ایستاده در مقابل سد تازه باز شده در نیمه راه ایستاد.دختری که موهای نازکش اکنون خاکستری شده بود ، چهره ای از سن زودرس به او می بخشد. بانوی کوچک ، که روی واگن ایستاده بود .

هیچ عاشقی نمی توانست اینقدر مراقب باشد. این غریبه تنها می تواند پدر دختر جوان باشد که بدون کلمه تشکر ، بازوی او را به طور آشنا در دست گرفت.

9-ژرمینال

ژرمینال سیزدهمین کتاب از مجموعهٔ خانوادهٔ روگن ماکار است که در سال ۱۸۸۵ منتشر شد. این کتاب از مشهورترین آثار امیل زولا نویسندهٔ فرانسوی است. موضوع کتاب به طور کلی درباره ی اعتصاب کارگران است.

ژرمینال بیان خشم ناشی از استثمار عموم توسط عده ای محدود است اما همچنین ظرفیت انسانی برای شفقت و امید را نشان می دهد. اتین لانتیه کارگر بیکار راه آهن ، جوانی باهوش اما بی سواد با خلق و خوی خطرناک است.

هنگامی که او نمی تواند شغل دیگری پیدا کندمجبور به بازگشت به کار در معدن لو ووروکس می شود. او متوجه می شود که همکارانش گرسنه بیمار و بدهکارند و توانایی تهیه غذا و لباس برای خانواده شان را ندارند.زمانی که شرایط در معدن رو به وخامت می رود لانتیه خود را رهبر جنبشی می بیند که می تواند گرسنگی یا سعادت را برای همه به ارمغان بیاورد.

10-گل‌های رنج

کتاب «گلهای رنج» یک مجموعه شعر فرانسوی از شارل بودلر است.

کتاب «گلهای رنج» تقریبا گزیده ای از همه شعرهای بودلر است که از سال 1840 شروع شد و با مرگ او در آگوست 1867 پایان یافت. این اثر برای اولین بار در سال 1857 منتشر شد و در جنبش های نمادگرایانه و مدرنیستی مهم بود. این کتاب پس از انتشار بسیار بحث برانگیز تلقی شد و شش شعر به دلیل بی اخلاقی در آنها سانسور شدند.

با این حال ، در حال حاضر به عنوان یک اثر اصلی شعر فرانسوی در نظر گرفته می شود. اشعار در کتاب گلهای رنج غالبا با استفاده از تصاویر بدیل و فرمهای غیرعادی سنت را نقض می کنند.

این اشعار به موضوعات مربوط به انحطاط و اروتیسم می پردازد ، به ویژه بر رنج و رابطه آن با گناه اصلی ، انزجار از شر و خود ، وسواس در مرگ و آرزوی رسیدن به دنیای ایده آل. کتاب گلهای رنج بر چندین شاعر برجسته فرانسوی از جمله پل ورلن ، آرتور رمبو و استفان مالارمه بسیار تأثیرگذار بود.

اشعار ارائه شده در این مجموعه همه با احساس گمنامی و بیگانگی در شهر های مدرن سروکار دارند. بودلر از خیابانهای تمیز و هندسی پاریس انتقاد می کند که باعث از بین رفتن قهرمانان ضد قهرمانی پاریس می شود که برای شاعر الهام بخش است: متکدیان ، نابینایان ، کارگران صنعتی ، قماربازها ، روسپیان ، پیران و پیران قربانی امپریالیسم.

این شخصیت ها که بودلر زمانی آنها را به عنوان ستون فقرات پاریس می ستود ، اکنون در اشعار نوستالژیک او مداحی می شوند. از نظر بودلر ، این شهر به مورچه ای از بورژوایی یکسان تبدیل شده است که بازتاب دهنده ساختارهای یکسان جدیدی است که پاریسی را که زمانی خانه خود نامیده بود ، ویران کرده است.

از دست ندهید: تفاوت C’est و Il est در زبان فرانسوی

در آخر

به طور کلی، زبان فرانسه به دلیل تاریخچه‌ای قدیمی و ساختار نحوی و زیبایی آن، به عنوان یکی از زبان‌های محبوب و مهم جهان شناخته می‌شود. همچنین، آثار ادبی برجسته فرانسه با توانایی نویسندگان در ترسیم صحنه‌های مختلف، عمق مفاهیم و زیبایی زبان، در دنیای ادبیات جهان جایگاه خود را پیدا کرده‌اند. به همین دلیل، یادگیری و آشنایی با این زبان و آثار ادبی آن، برای بسیاری از علاقه‌مندان به ادبیات جذاب و جالب است.

امیدواریم که از این مقاله لذت برده‌باشید و بیشتر به ادبیات کشور فرانسه علاقمند شده باشید.

دیدگاه ها غیرفعال است