آمورش

چگونه بهتر “مطالعه 📚” کنیم؟ | معرفی تکنیک‌های طلایی مطالعه بهتر + ویدئوی آموزشی

از زمانی که مدرسه ابتدایی را شروع می‌کنیم، با عادت‌های مطالعه متفاوتی روبه‌رو خواهیم شد که هر شخص بسته به بازدهی یک روش، آن را هنگام مطالعه به کار می‌گیرد. با گذر زمان و ورود به دانشگاه، ممکن است دیگر روش‌های قدیمی مطالعه مانند سابق کاربردی نباشند و در این شرایط لازم است با روش‌های جدید مطالعه بهتر آشنا شوید تا خروجی آن قابل قبول باشد.

در ادامه به معرفی تکنیک‌های طلایی مطالعه بهتر خواهیم پرداخت که باعث افزایش تمرکز هنگام درس خواندن می‌گردد.

چگونه بهتر مطالعه کنیم؟ ✅ محیط مناسب برای درس خواندن انتخاب کنید. ✅ از شبکه‌های اجتماعی دور بمانید. ✅ از گوشی خود دور بمانید. ✅ اراده قاطعی ندارید؟ از یک نرم‌افزار کمک بگیرید. ✅ بین ساعات مطالعه طولانی، استراحت کرده و مراقب سلامتی خود باشید. ✅ یادداشت‌برداری کنید. ✅ به گروه درسی ملحق شوید و یا خود یک گروه جدید بسازید. ✅ زمانی را به مرور اطلاعات خوانده شده اختصاص دهید. ✅ بهترین سبک یادگیری را پیدا کنید. ✅ هر روز ساعتی را به مطالعه اختصاص دهید. ✅ از روش‌های مطالعه نوین مانند فلش‌کارت کمک بگیرید. ✅ ساعات خواب خود را تنظیم کنید.

چگونه بهتر مطالعه کنیم؟

✅ محیط مناسب برای درس خواندن انتخاب کنید.

 معرفی تکنیک‌های طلایی مطالعه بهتر

اولین موضوعی که هنگام مطالعه باید مورد توجه شما قرار گیرد، شرایط محیطی است که قصد دارید در طول مطالعه آنجا بمانید. محیط باید به گونه‌ای باشد که تمرکز شما را بهم نریخته و هیچ حواس پرتی ایجاد نکند.

این محیط صرفا لازم نیست یک کتابخانه یا اتاق خالی باشد، گاهی اوقات بخشی از محوطه دانشگاه، محیط کار یا منزل ساکت و آرام بوده و حس آرامش خاصی به شما منتقل می‌کند؛ همان نقطه می‌تواند محل مطالعه همیشگی شما شود.

بسیاری از افراد به جای ماندن در خانه یا دانشگاه به کافی شاپ‌های ساکت می‌روند زیرا حس بهتری هنگام مطالعه پیدا کرده و هم‌زمان می‌توانند نوشیدنی مورد علاقه خود را میل کنند.

از دست ندهید: 9 نکته کاربردی “تندخوانی در انگلیسی” {Speed Reading}

علاوه بر محیط آرام، نور هم اهمیت زیادی دارد. برای اینکه در طول مطالعه چشم شما آزار نبیند و تمرکز بیشتری داشته باشید، باید نور محیط مناسب مطالعه باشد. نور باید به شکلی باشد که فشار و خستگی به چشم شما ندهد تا مطالعه بهتری را تجربه کنید.

اگر تصمیم گرفتید در خانه مطالعه انجام دهید، قوانین خاصی برای آن مشخص کنید. اجازه ندهید در حین مطالعه هر شخصی وارد اتاق‌تان شده و به گفتگو بپردازد زیرا این کار باعث از بین رفتن تمرکز و انرژی شما می‌شود.

✅ از شبکه‌های اجتماعی دور بمانید.

هیچ چیزی به اندازه شبکه‌های اجتماعی تمرکز شما را بهم نخواهد ریخت. ممکن است برای یک لحظه قصد چک کردن موضوعی را داشته باشید و متوجه گذر زمان نشوید؛ به جای برگشت به مطالعه دو الی سه ساعت بعد را نیز در همان شبکه اجتماعی سپری کنید.

علاوه بر شبکه های اجتماعی، در طول ساعت مطالعه به پیام‌ها و زنگ‌ها هم پاسخ ندهید. همیشه یک هدف برای خود مشخص کنید و این قرارداد را با خود ببندید که پس از اتمام ساعت مطالعه امروز، می‌توانید به شبکه‌های اجتماعی خود سر بزنید.

در هر صورت اختصاص وقت زیاد به شبکه‌های اجتماعی علاوه بر ایجاد مشکل برای مطالعه بهتر ، به بخش‌های دیگر زندگی شما هم آسیب خواهد زد و بهتر است از همان ابتدا آن را کنترل نمایید.

✅ از گوشی خود دور بمانید.

همیشه حواس پرتی در صدای صحبت اطرافیان یا صدای تلویزیون محدود نمی‌شود بلکه صدای زنگ تلفن یا اعلان یک نرم افزار می‌تواند شما را از دنیای درس و مطالعه زبان دور کند. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، قرار دادن گوشی بر روی حالت بی صداست؛ اعلان‌های گوشی را غیر فعال کرده و گوشی را جایی بگذارید که در نزدیکی شما نباشد.

دور ماندن از گوشی هنگام مطالعه

بهترین راه حل برای این موضوع خاموش کردن کلی گوشی همراه است. اینترنت، گوشی همراه و جهان می‌توانند برای شما صبر کنند؛ مطالعه بهتر باید اولویت اول شما باشد و دوستانتان این موضوع را درک خواهند کرد. اگر جز افرادی هستید که به دلیل شرایط کاری یا خانوادگی مجبور می‌شوید دائما گوشی را چک کنید، دوره زمانی خاصی برای آن در نظر بگیرید؛ به طور مثال هر 30 دقیقه یکبار.

از دست ندهید: ۶ روش کاربردی “بازنویسی (پارافریز) متون انگلیسی”

✅ اراده قاطعی ندارید؟ از یک نرم‌افزار کمک بگیرید.

اگر نمیتوانید در برابر وسوسه‌های گوشی همراه خود مقاومت کنید، از یک نرم افزار جانبی کمک بگیرید. نرم افزارهایی مانند AntiSocial وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند نرم افزارهای خود را کنترل کرده و خارج از تنظیمات انجام شده امکان استفاده از آن‌ها را نداشته باشید.

✅ بین ساعات مطالعه طولانی، استراحت کرده و مراقب سلامتی خود باشید.

چنانچه دوره زبان یا مطالعه شما فشرده است و تصمیم دارید در مدت زمان کمی، مطالب زیادی را بررسی کنید، باید مواظب سلامت خود باشید. مطالعه طولانی مدت و بدون استراحت بازدهی خوبی نخواهد داشت؛ اگر با لپ تاپ و نرم افزار مطالعه می‌کنید هر 45 دقیقه حدود 5 دقیقه استراحت نمایید.

چشمان خود را به بیرون از پنجره یا محیط دیگری متمرکز کنید تا استراحت کند. بدن خود را نیز در حالت راحتی قرار دهید و نرمش دهید تا پا و دست‌های شما دچار گرفتگی نشوند. مواد خوراکی که استفاده می‌کنید هم اهمیت زیادی دارند. گردو، بادام، بلوبری، ماهی، کلم بروکلی و ماست از جمله مواد غذایی هستند که به بالا رفتن سطح تمرکز شما کمک خواهند کرد.

✅ یادداشت‌برداری کنید.

 معرفی تکنیک‌های طلایی مطالعه بهتر

مطالعات ثابت کرده‌اند که خواندن همراه با یادداشت برداری، دوره نگهداری اطلاعات را بالا می‌برد. زمانی که شما به جای تند خوانی یا صرفا روخوانی، نکات مهم را یادداشت کنید، آن اطلاعات برای مدت زمان طولانی تری در خاطر شما باقی خواهد ماند.

علاوه بر تثبیت طولانی مدت اطلاعات، هر چند وقت یکبار می‌توانید به جای مطالعه کل کتاب به یادداشت‌های خلاصه خود مراجعه کنید تا نکات مهم را دوباره مورد بررسی قرار دهید.

✅ به گروه درسی ملحق شوید و یا خود یک گروه جدید بسازید.

در طول دوره آموزش دروسی مانند زبان‌ که نیاز به تمرین با فرد دیگری دارد، حضور در گروه درسی بسیار موثر خواهد بود. با انجام تمرین و مکالمات با همگروهی‌ها، توانایی شما در آن زبان افزایش یافته و نقاط ضعف و قدرت خود را کشف خواهید کرد.

تشکیل یا حضور در یک گروه علاوه بر بالا بردن سطح علمی شما، باعث می‌شود با کار گروهی آشنا شده و تجربه‌ای کسب کنید که در زندگی آینده اهمیت زیادی دارد.

✅ زمانی را به مرور اطلاعات خوانده شده اختصاص دهید.

همانطور که اشاره شد یکی تکنیک‌های مطالعه بهتر یادداشت برداری است. خلاصه‌هایی که در طول مطالعه خود نوشته‌اید، در این مرحله مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که به پایان ساعت درسی خود رسیدید، برگردید و خلاصه‌ها را مطالعه کنید.

این تکنیک ماندگاری اطلاعات خوانده شده را افزایش داده و کمک زیادی به تثبیت آن‌ها می‌کند. معمولا اختصاص پنج تا ده دقیقه برای مرور نکات مهم آن جلسه کافی خواهد بود.

از دست ندهید: چگونه متون انگلیسی را “ترجمه” کنیم؟

✅ بهترین سبک یادگیری را پیدا کنید.

انسان‌ها از جهات مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند و این تفاوت حتی در نحوه مطالعه هم خود را نشان می‌دهد. به طور مثال برخی از افراد با شنیدن متن آن را بهتر فرا خواهند گرفت و برخی تنها با دیدن تصویر یا ویدیو می‌توانند آن مبحث را به خاطر سپارند. باید روش‌های مختلف را امتحان کرده و مطمئن شوید که ذهن شما با کدام یک از آن‌ها ارتباط بهتری برقرار می‌کند.

  • یادگیری فردی: برخی از افراد تنها در صورتی موفق می‌شوند که ساعت مطالعه تنها باشند و با هیچ کس صحبت یا مکالمه‌ای انجام ندهید.
  • یادگیری اجتماعی: برعکس دسته بالا، برخی افراد در محیط‌های اجتماعی و در بین جمع توان یادگیری بیشتری پیدا کرده و بودن در گروه به نفع آن‌ها خواهد بود.
  • یادگیری شنوایی: افرادی هستند که با شنیدن موسیقی، وویس یا صدای مدرس می‌توانند بهتر مطالب را یاد بگیرند.
  • یادگیری بصری: بسته به شخصیت و روحیات فرد، ممکن است آن‌ها با دیدن ویدیو یا تصویر ارتباط بهتری با آن مبحث پیدا کرده و به راحتی آن درس را مطالعه کنند.

علاوه بر این روش‌ها، موارد دیگری هم وجود دارد که برای هر فرد متفاوت خواهد بود. انتخاب روش مطالعه بر عهده خود شما خواهد بود و برای کسب بهترین نتیجه، یک ضرورت به شمار می‌رود.

✅ هر روز ساعتی را به مطالعه اختصاص دهید.

یادگیری دروس در ساعاتی نامنظم و بدون هماهنگی، فرآیند مطالعه را دچار مشکل خواهد کرد. سعی کنید مطالعه را جز برنامه روزانه خود قرار دهید تا با مرور زمان به آن عادت کرده و بدون هیچ مشکلی، هر روز ساعاتی را به مطالعه بپردازید.

این کار ممکن است در ابتدا کمی سخت بنظر رسد اما با گذشت یک هفته به برنامه مطالعه روزانه عادت کرده و تا پایان دوره تحصیلی همراه شما خواهد ماند.

✅ از روش‌های مطالعه نوین مانند فلش‌کارت کمک بگیرید.

برای یادگیری لغات یا اصطلاحات خاص از فلش کارت استفاده کنید. استفاده از فلش کارت باعث می‌شود برای مدت زمان طولانی آن کلمات را به خاطر سپرده و بدون هیچ سردرگمی بتوانید از آن‌ها در زندگی روزمره خود استفاده نمایید. فلش کارت جز مفیدترین ابزارهایی است که برای داشتن مطالعه بهتر به کمک شما خواهد آمد.

از دست ندهید: 8 تکنیک طلایی “درک مطلب” برای تقویت ریدینگ

✅ ساعات خواب خود را تنظیم کنید.

مطالعه در حین خواب آلودگی فایده‌ای نخواهد داشت. هر زمان حس کردید بدن شما به خواب نیاز دارد؛ درس را رها کرده و به تختخواب بروید. ساعات مطالعه خود را طوری تنظیم کنید که نزدیک ساعت خواب شب یا چرت ظهر شما نباشد؛ تا حداکثر استفاده را ببرید.

امیدواریم که این مقاله از آکادمی روان برای شما علاقمندان به یادگیری زبان انگلیسی مفید واقع شده باشد و توانسته باشیم به خوبی تمام نکات مربوط به معرفی تکنیک‌های طلایی مطالعه بهتر را برای شما بازگو کرده باشیم. اگر سوالی درباره این موضوع دارید، لطفا پرسش خود را در قالب کامنت به ما منتقل کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا