رپورتاژ

پایان نامه ارشد با دکترا چه تفاوتی دارد؟

تعداد زیادی از افراد تفاوت بین پایان نامه ارشد و رساله دکتری را نمیدانند و در باره این موضوع سوالاتی برای آنها پیش می آید.

ما در این مطلب تلاش می کنیم تفاوت بین پایان نامه ارشد و رساله دکتری را با تعریف کردن هر کدام به صورت جداگانه و بعد با ذکر کردن نکات و اصول نوشتن هر یک از آنها را برای شما توضیح دهیم.

برای ارائه تحقیقات و استخراج مقاله ای خوب و قوی دانستن تفاوت پایان نامه ارشد و رساله دکتری بسیار مهم بوده و تأثیر بسیار مثبتی دارد.

پایان نامه ارشد چیست؟

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد به کار پژوهشی که به وسیله یک یا چند دانشجوی کارشناسی ارشد انجام می شود گفته می شود. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد برای گرفتن مدرک تحصیلی در رشته تحصیلی خود باید یک پایان نامه ارائه کنند که هدف از تهیه آن این بوده که دانشجویان بیشتر با کار پژوهشی آشنا شده و در مراحل بعدی تحصیلی خود کارهای تحقیقاتی بیشتری را بتوانند انجام دهند.

برای پایان نامه باید یک موضوع جدید ارائه شود و موضوع یا سوالی را که ارائه می دهد با تجزیه و تحلیل و یا آزمایش به آن پاسخ داده شود. پایان نامه جزء واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی ارشد بوده و تا زمانی که این واحد را پاس نکند قادر به دریافت مدرک شان نمی باشند. پایان نامه فصول و بخش های مختلفی را دارد که شامل.

  • صفحات آغازین مثل جلد، صفحه عنوان، پیش گفتار و…
  • فصل اول دانشجو باید در آن مقدمه و چکیده ای از موضوع و دلایل انتخاب موضوع را بپردازد.
  • فصل دوم مختص نوشتن پیشینه تحقیق و نتیجه آنها و… است.
  • فصل سوم دانشجو باید همه مراحل انجام تحقیق را با ذکر تمامی جزئیات بیان کند.
  • فصل چهارم به نتایج پژوهش اختصاص داشته و دانشجو با ارائه آمارها دستاوردهای پژوهش را تجزیه و تحلیل می کند.
  • فصل پنجم مختص جمع بندی نهایی پایان نامه است.
  • منابع
  • پیوست ها

شما می توانید برای انجام پایان نامه خود از متخصصان موسسه تهران ریسرچ کمک بگیرید.

پایان نامه دوره دکتری چیست؟

پایان نامه دوره دکتری که به آن رساله یا تز نیز گفته می شود در مورد موضوعی بوده که مربوط به گرایش تخصصی این مقطع است.

این کار پژوهشی یا تحقیقاتی نیز دارای قواعد مختص خود بوده و دانشجو ملزوم به رعایت آنها می باشد و جزء واحدهای درسی محسوب می شود و تا زمانیکه آن را پاس نکنند موفق به دریافت مدرک دکتری نخواهند بود.

موضوع رساله مانند موضوع پایان نامه باید جدید باشد و هدفمند تهیه شده باشد. لازم به ذکر است که شما می توانید از متخصصان موسسه تهران ریسرچ برای انجام رساله دکتری خود کمک بگیرید.

تفاوت پایان نامه کارشناسی ارشد و پایان نامه دکتری

تمامی کارهای پژوهشی در خیلی از مراحل دارای شباهت می باشند. پایان نامه و رساله نیز دارای شباهت هایی می باشند اما بخاطر اینکه این دو هر یک برای مقطع تحصیلی مختلفی تهیه می شود دارای تفاوت های عمده ای می باشد.

  • مدل نگارش و حجم نوشته: پایان نامه ارشد معمولاً در حدود ۱۰۰ صفحه نوشته می شود، ولی رساله دکتری به خاطر گسترده‌ تر بودن اطلاعات حجم زیاد تری را به خود اختصاص می دهد و مفصل تر بوده و گاهی ممکن است تا ۴۰۰ صفحه نوشته شود. البته باید توجه داشته باشید که این امر در رشته ها و گرایش های مختلف باهم تفاوت دارد.
  • مدت زمان نگارش: مرحله تحقیقات رساله دکتری معمولاً از پایان نامه کارشناسی ارشد طولانی تر است.

پایان نامه در پایان دوره کارشناسی ارشد با انجام دادن یک پروژه تهیه می شود، ولی نوشتن رساله دکتری در طول دوره مقطع دکتری انجام می شود و دلیل آن این بوده که پایان نامه برای ارزیابی آموخته های دانشجو در زمان تحصیلش در مقطع کارشناسی ارشد است، ولی رساله فرصتی است برای بدست آوردن اطلاعات، نظریه ها و کاربردهای جدید تا دانشجو ایده پردازی کند و به نظریه ای جدید برسد و قادر باشد از ایده اش دفاع کند.

  • نوع موضوع: در پایان نامه ارشد دانشجو می تواند یک پژوهش تکمیلی ارائه دهد و تحقیقات پیشین را کامل کند، ولی در رساله دکتری اینگونه نیست و باید نتایج تحقیق روی موضوعی کاملاً جدید باشد. به همین خاطر است که نوشتن رساله دکتری گسترده تر، سخت تر، تخصصی تر و پیچیده تر از پایان نامه ارشد است.

قبل بیان کردن دیگر تفاوت های پایان نامه ارشد و رساله دکتری خوب است به این نکته اشاره کنیم که شما می توانید برای انجام هر یک از این ها از متخصصان موسسه تهران ریسرچ کمک بگیرید و به بهترین نحو ممکن این ها را انجام دهید.

  • هدف: همانگونه که قبلاً اشاره کردیم هدف از انجام دادن پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد آشنایی و یادگیری انجام کارهای پژوهشی توسط دانشجویان است و دانشجویان با انجام دادن یک پژوهش نشان می دهند که اطلاعات کافی درباره آنچه در طول این مقطع خوانده اند را دارند.

ولی در مقطع دکتری دانشجویان از قبل با کار پژوهشی و مراحل آن آشنا شده اند و با توجه به این موضوع باید مسلط تر و بهتر به نوشتن رساله بپردازند. در واقع دانشجویان با ارائه رساله قدرت شان را در انجام کارهای تحقیقاتی به صورت مستقل به دیگران اثبات می کنند.

نوع پروپوزال: پروپوزال رساله به خاطر اینکه دارای موضوع مفصل تری است و همچنین تحقیق دارای جزئیات بیشتری می باشد از پروپوزال کارشناسی ارشد طولانی تر است. در پروپوزال رساله دکتری الزامی است تمام موارد مهم به طور کامل شرح داده شوند و دانشجو نباید از گفتن جزئیات غافل شود، اما در پروپوزال پایان نامه کارشناسی ارشد دانشجو تنها به توضیح نکات ضروری می پردازد.

  • دامنه موضوع: دامنه مباحث در رساله گسترده است و فرضیات بیشتر و قوی تری ارائه می شود. در رساله دکتری نوآوری و ارائه نظریه باید خلاقانه تر و علمی تر باشد.

روش تحقیق: از آنجا که دانشجویان مقطع دکتری با کار تحقیقاتی و روش تحقیق در دوره کارشناسی ارشد آشنا شده‌ اند و تجربیات مختلفی را در زمان انجام پایان نامه ارشد خود بدست آورده اند، باید بتوانند در زمان نوشتن رساله دکتری نظریه ای جدید ارائه کنند و با تحلیل و بررسی دقیق نظریه های پیشین، نظریه خود را بیان کنند.

در نوشتن رساله دکتری دانشجویان به خاطر گستردگی تحقیقات ممکن است از چند روش تحقیق به طور ترکیبی استفاده کنند، اما در نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد از یک روش تحقیق استفاده می شود.

همانگونه که مشاهده کردید پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری ساختار کلی مشابهی دارند، اما فهمیدن تفاوت پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری به شما کمک خواهد کرد که با در نظر گرفتن آنها در نوشتن رساله دکتری بیشتر دقت کنید و محتوایی ارزشمند تر، کلی تر و بهتر را بنویسید.

با توجه به اینکه نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد و همچنین رساله دکتری تخصصی و سخت بوده، کمک گرفتن از استادان و متخصصان رشته ها و گرایش های تحصیلی این مقاطع بسیار ضروری و مهم است. موسسه تهران ریسرچ دارای بهترین و با تجربه ترین اساتید و متخصصان در زمینه انجام پایان نامه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشد که آماده یاری رساندن به شما در این زمینه هستند.

https://tehran-research.com

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا