آمورش

نکات اسپیکینگ آیلتس+ دانلود 30 تمرین اسپیکینگ آیلتس

اگر در حال آماده شدن برای شرکت در آزمون آیلتس (IELTS) هستید با رعایت برخی نکات می توانید میزان آمادگیتان را بیشتر کنید. ما اینجا نکاتی در اختیارتان می گذاریم که به شما کمک می کنند در آزمون اسپیکینگ (Speaking) بهترین نمره را کسب کنید.

نکات موثر و اثبات شده برای اسپیکینگ آیلتس

1- از نحوه زمان بندی و نمره دهی آزمون مطلع باشید

آزمون اسپیکینگ آیلتس از سه بخش Introduction، Cue Card و Discussion Round تشکیل شده است که در ادامه به بررسی هر کدام از این بخشها می پردازیم.

1- بخش اول: مقدمه

این قسمت معمولا 4 تا 5 دقیقه طول می کشد و در آن ممتحن از شما سوالات عمومی درباره کار و زندگی، سرگرمیهای مورد علاقه تان و موارد دیگری می پرسد. موقع جواب دادن به این سوالات باید کاملا واضح، مختصر و مفید پاسخ بدهید.

به عنوان مثال ممکن است ممتحن از شما بپرسد: Do you think reading a magazine can help you learn a language? و شما جواب بدهید: Yes! It helps develop one’s communication skills and also their vocabulary.

نکات مهم:

  • این قسمت می تواند تسلط و اعتماد بنفس شما را نشان بدهد.
  • جوابهای کاملی بدهید اما خیلی طولانی صحبت نکنید.
  • جوابهای مرتبط بدهید و فقط درباره چیزی که از شما سوال شده حرف بزنید.

2- بخش دوم: صحبت درباره موضوع Cue Card

در بخش دوم آزمون اسپیکینگ آیلتس به شما یک کارت راهنما یا همان کیو کارت داده می شود که روی آن موضوع خاصی درج شده است. 1 دقیقه وقت دارید تا برای خودتان درباره آن موضوع چند جمله ای یادداشت برداری کنید و سپس باید با کمک این یادداشتها 2 دقیقه درباره موضوع صحبت کنید. این بخش برای خیلی از داوطلبین آزمون آیلتس سخت است. برای همین آمادگی برای آن اهمیت زیادی دارد.

برخی از موضوعات رایج برای قسمت Cue Card عبارتند از:

  • An advertisement you remember
  • Talk about your favourite singer
  • A good law in your country

نکات:

  • موقع یادداشت برداری جملات مفیدی بنویسید که به شما کمک می کنند مدت بیشتری صحبت کنید.
  • ساختار سخنرانیتان در این بخش را باید بر اساس کیو کارت طراحی کنید.
  • حتما به اندازه کافی و در حدود 2 تا 3 دقیقه حرف بزنید.

حتما در کنار این مطلب این استراتژی های اسپیکینگ آیلتس را بخوانید و نمونه ها

3- بخش سوم: Discussion Round

این بخش هم به طور کلی 4 تا 5 دقیقه طول می کشد و ممکن است موضوع آن هر چیزی از تجربیات واقعی زندگیتان گرفته تا چیزهای عمومی دیگر باشد. این بخش گفتگویی بین ممتحن و آزمون دهنده است و بخش خیلی مهمی به حساب می آید.

نکات:

  • حتما اطلاعات مربوط به موضوع را بدانید.
  • وقتی جوابی می دهید، آن را بسط بدهید تا اطمینان و تسلطتان روی موضوع را نشان بدهید.
  • سوال را دوباره بیان کنید تا مطمئن شوید که ممتحن از شما چه می خواهد.

حتما بخوانید: ۲۵۰۰ واژه متداول در آزمون آیلتس برای کسب نمره بالای ۸

2- تفاوت روانی کلام و تسلط روی واژگان

خیلی از داوطلبان آزمون آیلتس بین fluency (روانی گفتار) و vocabulary (دایره لغات) سردرگم می شوند و نمی توانند آنها را از هم تشخیص بدهند. هر دوی این مهارتها تاثیر یکسانی روی نمره آیلتس شما می گذارند. تسلط روی روان شدن گفتار و در عین حال انتخاب بهترین کلمه موقع صحبت کردن به تمرین و ممارست زیادی نیاز دارد. اما توصیه ما این است که در طول آزمون به جای فکر کردن و نگران بودن برای انتخاب بهترین کلمات، روی روان بودن گفتارتان تمرکز کنید. سلیس و روان بودن صحبتهای شما روی ممتحن اثر می گذارد. بهتر است موقع صحبت کردن فقط از 2 یا 3 کلمه منحصر به فرد و خاص استفاده کنید.

3- با پاسخهای از قبل آماده شده جواب ندهید

خیلیها سعی می کنند جوابهای بخش اسپیکینگ آیلتس را مثل پاسخهای امتحانات مدرسه و دانشگاه حفظ کنند. اما این کار کمکی به شما نمی کند، چون موضوعات اسپیکینگ آیلتس تنوع زیادی دارند و یکی دو تا نیستند که بشود جوابهایشان را حفظ کرد.

علاوه بر این، صحبت کردن میزان خودانگیختگی شما را هم نشان می دهد. توصیه ما این است که با جوابهای از قبل آماده صحبت نکنید. چون ممتحن خیلی زود متوجه می شود که شما در حال تکرار یک سری چیزهای حفظ شده هستید و این مساله روی نمره تان اثر منفی می گذارد.

حتما دانلود کنید: نمونه سوالات آزمون آیلتس (و 20 ترفند کاربردی)

4- یکنواخت و خسته کننده صحبت نکنید

حرف زدن شما موقع پاسخگویی به سوالات اسپیکینگ آیلتس باید طبیعی باشد تا شنونده را مجذوب خودش کند. موقع صحبت کردن صدایتان را در جاهای مختلف بالا و پایین ببرید و لحنتان را تغییر بدهید تا کلامتان روان و جالب به نظر برسد. مثل روبات و یکنواخت صحبت نکنید.

نمونه زیر را ببینید:

5- اگر اشتباه کردید وحشت زده نشوید

اشتباه کردن موقع صحبت کردن طبیعی است. وقتی ما به زبان مادریمان و خیلی سریع حرف می زنیم هم ممکن است دچار اشتباه بشویم و کلمه را اشتباهی به زبان بیاوریم. پس اگر در آزمون اسپیکینگ آیلتس مرتکب خطا شدید نترسید. برای جلوگیری از بروز اشتباهات احتمالی بهتر است چند بار آزمون آیلتس را با دوست یا استادتان تمرین کنید.

اگر می توانید اشتباهتان را سریع اصلاح کنید خیلی هم خوب است. این کار نشان می دهد متوجه اشتباهتان شده اید. اما اگر نتوانستید این کار کنید باز هم نترسید و نگران نباشید. فقط به صحبت کردنتان ادامه بدهید.

راهکارها و ترفندهای مفید برای آزمون اسپیکینگ آیلتس

1- اگر چیزی را نفهمیدید به جای جواب اشتباه دادن به سوال، صادقانه بپرسید که: “I’m sorry. But could you please elaborate on what you mean?”

2- سعی کنید موقع صحبت کردن از لغات و واژگان پیشرفته استفاده کنید. از به کار بردن کلمات تکراری و یکسان در جملاتتان خودداری کنید.

3- به گرامر استفاده شده در سوال دقت کنید. مثلا اگر ممتحن پرسید: “how was your experience?” شما باید بگویید: “It was good” نه اینکه بگویید: “It is good”

اصطلاحات کاربردی آیلتس: 55 اصطلاح رایج برای گرفتن نمره بالای 8

4- موقع تمرین کردن برای اسپیکینگ آیلتس نکات و راهکارهای مختلف را به کار ببرید. اگر به کمک بیشتری نیاز دارید در کلاس های آمادگی اسپیکینگ آیلتس ثبت نام کنید.

5- اگر وقت شرکت در کلاسهای حضوری ندارید می توانید از کلاسهای آنلاین آمادگی برای آزمون آیلتس استفاده کنید. اما اگر این روش را هم دوست نداشتید می توانید خودتان سوالات اسپیکینگ آیلتس را در خانه تمرین کنید.

موضوعات رایج آزمون اسپیکینگ آیلتس

همانطور که گفتیم، در بخش دوم آزمون اسپیکینگ آیلتس از شما خواسته می شود که درباره یک موضوع مشخص شده حدود 2 دقیقه صحبت کنید. برای اینکه به خوبی از پس این بخش بربیایید توصیه می کنیم از قبل با دوستان یا اعضای خانواده تان موضوعات رایج اسپیکینگ آیلتس را تمرین کنید.

بعضی از تایپکهای رایجی که می توانید برای آزمون اسپیکینگ آیلتس تمرین کنید عبارتند از:

  • Tourism and travel
  • Education
  • Transport
  • Family life
  • Sport and recreation
  • Crime and punishment
  • The internet
  • Advertising and retail

ترفندهایی که جایی بهتون نمیگن! چگونه در آزمون آیلتس موفق شویم؟ (17 نکته کلیدی)

نکات مفید برای کسب نمره 9 در آزمون اسپیکینگ آیلتس

فرقی نمی کند که در آزمون آیلتس آکادمیک (IELTS academic) یا جنرال (IELTS general training) شرکت کرده اید و آزمونتان کاغذی است یا آنلاین؛ در هر صورت بخش اسپیکینگ برای هر دو آیلتس به یک شکل برگزار می شود.

آزمون اسپیکینگ آیلتس همیشه به صورت یک مصاحبه حضوری با ممتحن حرفه ای آیلتس انجام می شود. اگر آمادگی خوبی برای این آزمون داشته باشید و به خوبی آن را مدیریت کنید، بخش اسپیکینگ برایتان راحت ترین قسمت آیلتس خواهد بود.

در ادامه به نکات و ترفندهای مفید برای کسب نمره 9 در آزمون اسپیکینگ آیلتس اشاره می کنیم:

1- روی لهجه داشتن تمرکز نکنید: ممتحن آزمون متوجه می شود که شما بومی یک کشور انگلیسی زبان نیستید و انتظاری هم ندارد که لهجه شما درست مثل بومیها باشد. پس نگران لهجه انگلیسی نباشید. اگر همه کلمات را درست تلفظ کنید لهجه روی نمره کلی آیلتس شما تاثیری نخواهد داشت.

2- از کلمات پر کننده مکث (fillers) استفاده نکنید: صحبت کردن به شکل واضح و بدون شک و تردید باعث بالا رفتن نمره کلی آیلتس شما می شود. برای این که در آزمون اسپیکینگ نمره خوبی بگیرید باید تا حد امکان از لغات پر کننده یا همان fillers استفاده نکنید. معمولا وقتی داوطلبان برای جواب دادن به سوال ممتحن سردرگم می شوند به پرکننده ها متوسل می شوند. ولی یادتان باشد این کار باعث می شود این تصور اشتباه برای ممتحن پیش بیاید که شما مهارت های زبانی لازم را ندارید.

به جای استفاده از پر کننده های مکث، توصیه می کنیم از اصطلاحات و عبارات مفید برای پاسخگویی استفاده کنید. برای آشنایی با اصطلاحات و عبارات انگلیسی می توانید کتابها و مطالب مربوط را مطالعه کنید.

حتما بخوانید: همه چیز درباره جواب آزمون آیلتس و معنای آن

3- طیف وسیعی از سبکهای گفتاری را به کار بگیرید: موقع صحبت کردن نباید یکنواخت و سرد به نظر بیایید. با استفاده از تکنیکهای خوب گفتاری مثل تاکید روی کلمات کلیدی و تعدیل مناسب صدا می توانید تاثیر زیادی روی ممتحن بگذارید و او را درباره مهارتهای زبانی خودتان مطمئن کنید.

4- تند و سریع حرف نزنید: تند صحبت کردن نمره شما را بالا نمی برد و فقط باعث می شود احتمال اشتباه کردنتان بیشتر شود. به جای این کار آرامشتان را حفظ کنید، به درستی ارتباط برقرار کنید و با سرعت مناسبی صحبت کنید.

5- به حفظ کردن متوسل نشوید: با اینکه همه سوالات بخش اسپیکینگ آیلتس ساختار مشابهی دارند؛ اما برای جوابگویی به آنها باید دایره لغات وسیعی داشته باشید و عبارات و گروه بندیهای رایج کلمات را بلد باشید. فکر حفظ کردن جوابها و تکرار آنها سر جلسه آزمون را از سرتان بیرون کنید. ممتحن ها آموزش دیده هستند و خیلی راحت می توانند پاسخهای حفظ شده را تشخیص بدهند و در صورت چنین تشخیصی، نمره خوبی در انتظارتان نخواهد بود.

6- واژگان و اصطلاحات زیادی یاد بگیرید: شما باید واژگان و اصطلاحات مختلف را به گروههای مختلف مثل اصطلاحات و واژگان مربوط به فیلم، ورزش، هنر و غیره دسته بندی کنید و آنها را یاد بگیرید. این روش به شما کمک می کند تا دایره لغاتتان را برای بخشهای مختلف آزمون آیلتس هم تقویت کنید. هر چه دایره لغات شما وسیعتر باشد نمره بهتری هم کسب خواهید کرد.

7- از وقت یک دقیقه ایتان عاقلانه استفاده کنید: در بخش دوم آزمون اسپیکینگ آیلتس، ممتحن به شما یک دقیقه وقت می دهد تا افکارتان را درباره موضوعی که قرار است راجع به آن صحبت کنید جمع و جور نمایید. شما باید از این زمان نهایت استفاده را ببرید. اگر اطلاعات زیادی در مورد موضوع ندارید، نگران نباشید. می توانید داستانی بسازید یا خودتان را جای دیگران قرار بدهید و از دید آنها موضوع را توضیح بدهید.

فرض کنید قرار است درباره یک رویداد ورزشی که به آن رفته اید صحبت کنید، اما شما اصلا به ورزش علاقه ای ندارید. در این شرایط می توانید خودتان را جای دوستتان بگذارید و در مورد تجربه او طوری حرف بزنید که انگار تجربه خود شماست. یادتان باشد که در این بخش هیچ جواب درست و غلطی وجود ندارد و شما بر اساس تواناییهایتان برای برقرار ارتباط مورد قضاوت قرار می گیرید. از یک دقیقه وقتتان برای یادداشت عبارات یا کلمات کلیدی روی کاغذ استفاده کنید تا اگر گیر افتادید بتوانید از این نوشته ها کمک بگیرید.

8- در همه حال آرام بمانید: آرامش داشتن سر جلسه امتحان واقعا کار سختیست؛ ولی یادتان باشد که ممتحن آیلتس دنبال اشتباهات شما نیست، بلکه دنبال ویژگیهای عالی اسپیکینگ شما می گردد. او می خواهد کاری که شما می توانید انجام بدهید را ببینید و دنبال این نیست که از شما غلط بگیرد. برای همین باید به آزمون اسپیکینگ آیلتس به شکل یک گفتگوی دوستانه نگاه کنید. این آزمون فقط روی تواناییهای برقراری ارتباط شما تمرکز می کند، یعنی همان کاری که شما هر روز با آدمهای مختلف انجام می دهید. پس در کمال آرامش با ممتحن آزمون آیلتس هم ارتباط برقرار کنید و نگران چیزی نباشید.

آزمون آیلتس چیست؟ حداقل باید چه نمره ای بگیریم؟

دانلود PDF تمرینات کاربردی اسپیکینگ آیلتس

دانلود PDF نمونه های اسپیکینگ

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا