آمورش

سوالات سیتیزن شیپ آمریکا (و 9 نکته ضروری برای مصاحبه)

Gamma koli

خیلی از کسانی که اقامت دائم در آمریکا دارند واجد شرایط اخذ مدرک سیتیزن شیپ (Certificate of Citizenship) یا همان مدرک شهروندی این کشور هم هستند ولی از شرکت در آزمون سیتیزن شیپ و مصاحبه آن می ترسند. با اینکه برای شرکت در این آزمون باید به اندازه کافی مطالعه داشته باشید، اما این مساله دلیل نمی شود که از شرکت در آزمون منصرف شوید. داشتن مدرک شهروندی آمریکا باعث می شود شما از مزایای بسیار زیادی برخوردار شوید.

ما در این مطلب تمام اطلاعات مورد نیاز برای آزمون و مصاحبه سیتیزن شیپ آمریکا و همینطور نحوه آماده شدن برای شرکت در این آزمون را در اختیار شما قرار می دهیم.

اهداف آزمون و مصاحبه سیتیزن شیپ

معمولا آزمون و مصاحبه سیتیزن شیپ آخرین مرحله برای تبدیل یک مهاجر با اجازه اقامت دائم به یک شهروند ایالات متحده آمریکا است. این آزمون به دلایل متعددی انجام می شود. یکی از آن دلایل این است شما ثابت کنید تمام شرایط لازم برای شهروندی ایالات متحده را دارید.

خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا (USCIS) از این فرصت برای بررسی پرونده مهاجرتی شما استفاده می کند تا مطمئن شود هیچ مشکلی در مسیر تبدیل شدن شما به یک شهروند آمریکایی وجود ندارد.

English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!

آزمون سیتیزن شیپ شامل یک آزمون انگلیسی و یک آزمون مدنی است و برای تعیین اینکه متقاضیان تا چه حد کشور جدیدشان را پذیرفته اند انجام می گیرد. آزمون انگلیسی سیتیزن شیپ مهارت های خواندن (reading)، نوشتن (writing) و گفتار (speaking) شما را ارزیابی می کند و آزمون مدنی یا شهری نیز دانش شما از تاریخ و دولت کشور آمریکا را می سنجد.

نمونه گواهی سیتیزن شیپ آمریکا:

حتما بخوانید: قواعد رفتاری انگلیسی زبان ها

در آزمون و مصاحبه سیتیزن شیپ آمریکا چه چیزهایی پرسیده می شود؟

بعد از گذراندن آزمون بیومتریک، USCIS ایمیلی برایتان ارسال می کند که در آن تاریخ و زمان مصاحبه شما قید شده است. موقع برگزاری آزمون بیومتریک، یک دفترچه راهنما به شما داده می شود که تا به شما کمک کند برای آزمون سیتیزن شیپ آماده شوید.

آزمون زبان انگلیسی

آزمون زبان انگلیسی شامل سه بخش ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ است. تست های بخش ریدینگ و رایتینگ را در یک تبلت پاسخ می دهید. قبل از شروع مصاحبه، افسر مهاجرت هدف مصاحبه را توضیح می دهد، از شما می خواهد خودتان را معرفی کنید و سوگند یاد کنید که حقیقت را می گویید. یادتان باشد که همیشه باید حقیقت را بگویید. عدم بیان حقیقت می تواند باعث رد شدن درخواست شما شود. علاوه بر این افسر مهاجرت قبل از شروع آزمون نحوه استفاده از تبلت دیجیتالی را به شما نشان می دهد.

آزمون Speaking

در طول آزمون اسپیکینگ افسر مهاجرت توانایی صحبت کردن شما به زبان انگلیسی را ارزیابی می کند. در این مرحله افسر USCIS سوالاتی را درباره فرم درخواست N-400 و واجد شرایط بودن شما برای شهروند آمریکایی شدن می پرسد. موقع پاسخگویی به این سوالات، افسر مهاجرت توانایی صحبت کردن شما را هم ارزیابی می کند.

آزمون Writing

در طول آزمون رایتینگ به شما سه جمله به صورت دیکته گفته می شود که از بین آنها باید یک جمله را به درستی بنویسید. این آزمون برای بررسی میزان توانایی نوشتاری شماست.

آزمون Reading

در این آزمون از شما خواسته می شود که از روی سه جمله با صدای بلند بخوانید. اگر یکی از این جمله ها را هم درست بخوانید کافیست. این مرحله برای ارزیابی میزان توانایی خواندن شماست.

آزمون مدنی

در طول آزمون مدنی از شما درباره تاریخ ایالات متحده و دولت آمریکا سوالاتی پرسیده می شود. این آزمون تشریحی یا چند گزینه ای نیست، بلکه به صورت شفاهی برگزار می شود. افسر مهاجرت حداکثر 10 سوال از بین 100 سوال موجود در لیست را از شما می پرسد و شما باید به انگلیسی و به شکل شفاهی آنها را جواب بدهید. برای قبولی در آزمون مدنی باید حداقل به 6 سوال از 10 سوال پاسخ صحیح بدهید.

چطور برای شرکت در آزمون انگلیسی سیتیزن شیپ آمریکا آماده شویم؟

یکی از بهترین راههای آماده شدن برای شرکت در آزمون انگلیسی سیتیزن شیپ آمریکا، شرکت در آزمونهای تمرینی است. با اینکه آزمونهای تمرینی زبان انگلیسی با آزمون اصلی سیتیزن شیپ آمریکا مطابقت ندارند؛ اما شما را با نوع سوالات این آزمون آشنا می کند و باعث می شود آمادگی بیشتری پیدا کنید.

البته باید این را هم در نظر داشته باشید که ارزیابی مهارت انگلیسی شما فقط به آزمون انگلیسی محدود نمی شود. وقتی افسر مهاجرت با شما صحبت می کند، توانایی درک زبان و صحبت کردن شما به انگلیسی را هم ارزیابی می نماید. اگر افسر مهاجرت از شما سوالی پرسید که متوجه نشدید، ناامید نشوید. در عوض از او بخواهید که سوالش را دوباره برایتان تکرار کند.

حتما بخوانید: زبان بدن انگلیسی زبانان دنیا چگونه است؟

چطور برای شرکت در آزمون مدنی سیتیزن شیپ آمریکا آماده شویم؟

درست مثل آزمون انگلیسی سیتیزن شیپ، بهترین راه برای اینکه به خوبی از پس آزمون مدنی بربیایید این است که در تست های عملی شرکت کنید. شرکت در یک آزمون عملی تمرینی راه بسیار خوبیست تا شما را برای آزمون اصلی آماده کند. در این آزمون از متقاضیان 10 سوال از لیست 100 سوال احتمالی پرسیده می شود. برای قبولی در آزمون، متقاضی باید به شش مورد از این سوالات به درستی پاسخ دهد. مطالعه کامل 100 سؤال احتمالی شما را کاملاً برای آزمون آماده می کند.

معافیتها و تسهیلات مربوط به آزمون سیتیزن شیپ آمریکا

در برخی شرایط متقاضیان می توانند از شرایط معافیت یا تغییرات در آزمون شهروندی ایالات متحده آمریکا برخوردار شوند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

معافیت های آزمون زبان انگلیسی

موقع پر کردن فرم درخواستتان برای اخذ تابعیت آمریکا (فرم N-400)، می توانید معافیتهای خاصی را انتخاب نمایید تا برایتان لحاظ شود. در موارد زیر می توانید درخواست معافیت بدهید:

  • اگر 20 سال یا بیشتر به عنوان مقیم دائم در ایالات متحده زندگی کرده اید و موقع ارسال فرم N-400 50 سال به بالا هستید.
  • اگر به مدت 15 سال یا بیشتر به عنوان مقیم دائم در ایالات متحده زندگی کرده اید و موقع ارسال فرم N-400 55 سال به بالا هستید.

تسهیلات آزمون مدنی

با وجود اینکه شرایط فوق شما را از بخش زبان انگلیسی آزمون شهروندی (سیتیزن شیپ) ایالات متحده معاف می کند، اما همچنان باید بخش مدنی را تکمیل کنید. با این حال، اگر واجد شرایط معافیت از زبان انگلیسی هستید، می توانید در آزمون مدنی (civics test) به زبان مادری خود شرکت کنید. برای استفاده از این تسهیلات، باید در مصاحبه خود یک مترجم بیاورید که هم به زبان انگلیسی و هم به زبان مادری شما مسلط باشد.

همچنین اگر 65 سال یا بیشتر دارید و حداقل 20 سال به عنوان مقیم دائم در ایالات متحده زندگی کرده اید، می توانید واجد شرایط نسخه ساده شده آزمون مدنی شوید. در این صورت، شما فقط ملزم به مطالعه 20 سؤال احتمالی برای آزمون خواهید بود و نه 100 سؤال احتمالی تستی که ممکن است دیگران با آن مواجه شوند.

کاربردی: بهترین روش معرفی خودمان به زبان انگلیسی

همچنین ممکن است برای افراد دارای معلولیت یا اختلال، معافیت در نظر گرفته شود. اگر ناتوانی جسمی یا رشدی و یا اختلال ذهنی در توانایی شما برای تکمیل موفقیت آمیز آزمون شهروندی اختلال ایجاد می کند، می توانید فرم N-648 مربوط به گواهی پزشکی برای موارد استثنا به دلیل معلولیت را ارسال کنید.

مدارک مورد نیاز برای آزمون سیتیزن شیپ

به صلاح است که پرونده ای از تمام مدارک مورد نیاز در طول فرآیند سیتیزن شیپ را نگه دارید و آن را در آزمون و مصاحبه سیتیزن شیپ خود به همراه داشته باشید. هنگامی که فرم N-400 را پر کردید، یک کپی از آن را به همراه اصل و کپی تمامی اسناد پشتیبان دیگری که همراه با درخواست خود ارسال کرده اید، نگه دارید.

همچنین باید هر نامه ای را که از USCIS دریافت می کنید را لحاظ کنید. ایده خوبی است که قبل از شرکت در آزمون شهروندی ایالات متحده، این پرونده را مرور کنید و آن را با خود بیاورید تا بتوانید به راحتی به هر مدرکی که نیاز دارید رجوع کنید.

کاربردی: مزایای گرین کارت آمریکا (و معایب آن)

در مصاحبه سیتیزن شیپ چه می گذرد؟

هنگامی که در مصاحبه شهروندی ایالات متحده با یک افسر USCIS ملاقات می کنید، از شما می خواهند که مدارک شناسایی شما را ببینند و شما سوگند یاد کنید.

در مصاحبه سیتیزن شیپ چه سؤالاتی می پرسند؟

هنگامی که سوگند یاد کردید، افسر از شما سؤالاتی در ارتباط با موارد زیر می پرسد:

پیشینه و سوابق شما

  • شخصیت شما
  • محل زندگی و مدت زمانی که در ایالات متحده زندگی کرده اید
  • شواهد و مدارکی که پرونده شما را تایید می کند
  • التزام شما به قانون اساسی ایالات متحده
  • تمایل شما به سوگند وفاداری

شما باید قبل از مصاحبه فرم درخواست N-400 خود را به دقت مطالعه بررسی کنید، چون افسر از آن فرم سؤالاتی از شما می پرسد تا مهارت زبان انگلیسی شما را بسنجد و تأیید کند که اطلاعاتی که در فرم ارائه کرده اید دقیق است یا نه. در اداره احتمالاً برای درک بیشتر وضعیت شما، سؤالات دیگری فراتر از آنچه در فرم ذکر شده است، از شما پرسیده خواهد شد.

از شما خواسته می شود تا توضیح دهید که آیا از زمانی که درخواست خود را ثبت کرده اید تغییراتی در وضعیت شما ایجاد شده است. مغایرت نمی بایست تأثیر منفی بر درخواست شما بگذارد، مگر اینکه هنگام پر کردن فرم خود دروغ گفته باشید یا تغییری در شرایطی داشته باشید که شما را واجد شرایط شهروندی نکند.

مدت زمان آزمون و مصاحبه سیتیزن شیپ چقدر است؟

در بیشتر موارد، آزمون شهروندی و مصاحبه حدود 20 دقیقه طول می کشد. با این حال، هر درخواست متفاوت است و زمان آزمون شما ممکن است به دلایل مختلفی متفاوت باشد.

حتما بخوانید: مردم آمریکا را بشناسید (و ویژگی های جالب)

بعد از آزمون سیتیزن شیپ

پس از تکمیل آزمون شهروندی ایالات متحده و مصاحبه، نتایج را دریافت خواهید کرد. مدت زمانی که باید منتظر بمانید تا USCIS تصمیم گیری کند می تواند بسیار متفاوت باشد. ممکن است از تصمیم آنها در روز امتحان یا تا 120 روز بعد مطلع شوید. درخواست شما یا تایید می شود یا رد می شود و یا اینکه از سر گرفته می شود.

از سرگیری به معنی این است که USCIS قبل از تصمیم گیری نیازمند اطلاعات بیشتری است. آنها درخواست مدارک اضافی خواهند کرد و مصاحبه دیگری را برای شما ترتیب می دهند.

در صورت پذیرفته شدن

اگر در مصاحبه و آزمون شهروندی پذیرفته شوید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مراسم سوگند خود را تکمیل کنید. اگر شهروندی شما بلافاصله پس از آزمون تأیید شود، حتی ممکن است بتوانید همان روز سوگند یاد کنید.

در صورت رد شدن

اگر در آزمون شهروندی ایالات متحده رد شدید، USCIS شما را از عدم پذیرش سیتیزن شیپ مطلع خواهد کرد. اطلاعیه ای از طریق پست دریافت خواهید کرد که حاوی دستورالعمل هایی در مورد نحوه تجدید نظر در مورد این تصمیم است. وقتی تقاضای تجدید نظر می کنید، این کار را برای این انجام می دهید که احساس می کنید USCIS اشتباه کرده است.

شما نمی توانید در مورد تصمیمی که مبنی بر رد شدن در آزمون زبان انگلیسی یا آزمون مدنی است درخواست تجدید نظر کنید.

گزینه های پیش رو پس از یک بار رد شدن در آزمون سیتیزن شیپ

بعد از یک بار رد شدن در آزمون شهروندی و اگر رد شدن در آزمون تنها دلیل عدم پذیرش سیتیزن شیپ شما باشد، این امکان را خواهید داشت که دوباره در آزمون شرکت کنید. اگر در یک بخش از آزمون رد شده اید اما در قسمت دیگر موفق بوده اید، فقط باید بخشی را که رد شده اید دوباره امتحان بدهید.

آزمون مجدد شما برای 60 تا 90 روز پس از آزمون اصلی برنامه ریزی می شود. اگر احساس می کنید به زمان بیشتری برای مطالعه نیاز دارید، می توانید درخواست تعویق آن را بدهید.

گزینه های پیش رو پس از دو بار رد شدن در آزمون سیتیزن شیپ

اگر برای بار دوم در آزمون مردود شدید، می توانید با پر کردن فرم N-336 درخواست رسیدگی کنید. اگر فکر می کنید که درخواست شما به اشتباه رد شده است یا واقعاً در آزمون مردود نشده اید، در جلسه دادرسی می توانید بیانیه ای ارائه دهید. در جلسه دادرسی، باید دوباره در آزمون شرکت کنید. اگر برای بار سوم در آزمون مردود شوید، درخواست سیتیزن شیپ شما رد خواهد شد.

حتما بلد باشید: آمریکا چند ایالت دارد؟ واقعیت های جالب

اگر همچنان می خواهید سیتیزن شیپ خود را پیگیری کنید، باید کل فرآیند را با ارسال فرم جدید N-400 از سر بگیرید.

English

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا