آمورش

سفرنامه کاخ نیاوران

ساعت ۸:۳۰ صبح در دفتر مرکزی۲ جمع شدیم از همکلاسیهای ترم قبل هم در این تور حضور داشتند که من با دیدنشون بسیار خوشحال شدم. بعد پذیرایی در حیاط وحضور غیاب شدن توسط کارشناس تور، اساتید محبوب تور معرفی شدن و با دیدن استادمون در این تور شوق دوچندان گرفتم. بعد همگی به سمت اتوبوس ها راهی شدیم خوشبختانه با دوستانم در یه گروه و در یه اتوبوس بودیم.داخل اتوبوس به هر دانشجویی کتابچه و بج وپک صبحانه تحویل داده شد.استادمون از ما خواستن تا قسمت بیفور کتابچه رو با دوستمون انجام بدیم بعد بحث آزاد انگلیسی با کل مسافران داخل اتوبوس داشتیم که این باعث شد تا همه درگیر صحبت باشن و مسافت ۳۰ دقیقه ای به سرعت به پایان برسد.

ابتدای بازدیمون همگی در حیاط کاخ جمع شدیم وو استاد با تجربه ی تور در مورد تاریخچه نیاوران اینکه مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در باغ بزرگی به مساحت حدود ۱۱ هکتار در شمال تهران، در میدان شهید باهنر (میدان نیاوران) قرار دارد که از زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار است. بناهای مجموعه کاخ نیاوران متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی است. ابتدا شاهان قاجار کاخ نیاوران را مکان خوش آب و هوا جهت اقامت ییلاقی خویش برگزیدند. فتحعلی‌شاه قاجار برای تفریحات تابستانی خود دستور می‌دهد تا در منطقه‌ای خوش آب و هوا خارج از شهرتهران که وسعتی بسیار کمتر از امروز داشت باغی مصفا بسازند. در کنار روستایی که «گُرده‌وی» یا «گُرده‌به» خوانده می‌شد و در نیاوران امروز قرار داشت به جای نیزاری که در همسایگی روستا واقع بودباغ را ساختند. باغ ییلاقی فتحعلی‌شاه که در جای نیزار ایجاد شد را «نی‌آوران» نامیدند که بعدا به نام «نیاوران» مشهور شد. اکنون محوطه کاخ شامل کاخ اختصاصی نیاوران وموزه ی پارچه و لباس‌های سلطنتی، کاخ صاحبقرانیه و موزه‌ی حوضخانه، کوشک احمدشاهی، موزه‌ی جهان‌نما، کتابخانه اختصاصی، موزه‌ی خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران و باغ کتیبه‌ها است.

بعد توضیحات کامل تاریخچه توربه سمت کاخ تخصصی روانه شدیم در گوشه‌ی شمال شرقی باغ نیاوران، بنای کاخ نیاوران با مساحتی در حدود ۹۰۰۰ متر مربع در دو طبقه و یک نیم طبقه قرار در ابتدا این کاخ را به عنوان محلی برای پذیرایی سلطنتی و اقامت میهمانان عالی رتبه دربار طراحی کردند، اما در حین عملیات اجرایی با اعمال تغییراتی در کاربری به محل سکونت محمدرضا پهلوی و خانواده او اختصاص یافت. احداث این کاخ در نهایت با وقفه‌ای که در ساخت آن پیش آمد در سال ۱۳۴۶ هجری شمسی به اتمام رسید و در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و تا واپسین ساعات خروج خانواده پهلوی از کشور محل اصلی سکونت محمدرضا پهلوی و خانواده وی بود. طبقه همکف این بنا شامل سرسرای بزرگی است که کلیه اتاق‌ها در اطراف آن شکل گرفته‌اند، از آن جمله می‌توان به سینمای اختصاصی، اتاق غذاخوری، سالن پذیرایی، اتاق انتظار و راهروهای فرعی و همچنین تالار آبی اشاره کرد. در نیم طبقه‌ی این بنا اتاق کار، اتاق کنفرانس و دفتر منشی فرح دیبا و اتاق خواب لیلا و اتاق ندیمه او قرار دارد. در طبقه سوم اتاق خواب و استراحتگاه نیمروزی محمدرضا پهلوی، اتاق آرایش و لباس فرح دیبا و همچنین اتاق‌های فرزندان شاه و ندیمه‌هایشان قرار دارد. در انتهای مسیر بازدید اتاقی در راه پله‌ها قرار دارد که لباس‌های رسمی و نظامی و مدال‌ها و نشان‌های محمدرضا پهلوی در آن نگهداری می‌شود.

سفرنامه کاخ نیاوران

بعد از بازدید کامل کاخ اصلی و گرفتن عکس،گیم هیجان انگیزی باهم داشتیم که باعث شد با انرژی دوبرابرو چهره های خندان به سمت کوشک احمدشاهی که در وسط باغ ساخته شده بود روانه بشیم.کوشک احمدشاهی مقابل استخر بزرگی قرار گرفته بود که با نگاه کردن در استخر کل ساختمان کوشک دیده می شد. کوشک احمدشاهی یکی از قدیمی‌ترین بناهای کاخ نیاوران است. این بنا دارای معماری زیبایی است و در آن اشیا و اسناد گرانبهایی نگهداری می‌شود. در قسمتی از این ساختمان یک گالری از تصاویر و اسناد احمدشاه قاجار قرار دارد. احمدشاه قاجار در سن ۱۲ سالگی به حکومت رسید و تا زمانی که به بلوغ برسد ابتدا عضدالملک و سپس ناصرالملک از سران ایل قاجار نایب‌السلطنه بودند. در این گالری تصاویر دوران مختلف زندگی احمدشاه از کودکی تا بزرگسالی به نمایش درآمده است.

بعد از اتمام تور با کوله باری از اطلاعات مفید به سمت اتوبوس ها راهی شدیم،با هم گروهیهای خود قسمت after visiting رو انجام دادیم و استادمون از ما خواست تا بحث آزاد درباره بهترین اتفاقات زندگی را در اتوبوس مطرح کنیم و این فرصت به همه داده شد تا به موضوع فک کنن و کلی تا رسیدن به حیاط مرکزی گفتگوی مفید و شادی داشته باشیم.