آمورش

سفرنامه موزه تماشاگه زمان

زمان، موضوع عجیبی است، همیشه انسان را درگیر خود می کند اما راز دل خود را فاش نمی کند، انسانها از ابتدا دنبال راهی برای اندازه گیری و تشخیص زمان بودند و در هر دوره ای بنا به اقتضای زمان و امکانات موجود،راهی را برای آن می یافتند. در سالهای دور، بشر روز خود را با طلوع و غروب خورشید و یا ستارگان آسمان تنظیم می کرده و کم کم با رشد فکر و امکانات ابزارهایی مثل ساعت شنی و آفتابی و… را اختراع کرد و بعد توانست ساعتهای مکانیکی را ساخته و زمان را دقیق تر تنطیم کند.

موزه تماشاگه زمان

صبح ساعت 8:30 در حیاط دفتر مرکزی 2 منتظر دوستم بودم تا باهم تور تماشاگه زمان رو از نزدیک بازدید کنیم، هر دو هیجان زده و خوشحال که قراره کالکشنی از انواع ساعتها از کشورهای مختلف رو ببینیم چون منو دوستم عاشق ساعت هستیم و از بچگی کالکشن کوچیکی از انواع ساعتها رو داریم.اساتید در حیاط مرکزی با روی گشاده و پرانرژی همه دانشجویان رو گردهم آوردن و از تک تک ما خواستن که خودمون رو معرفی کنیم یه ice breaking خوبی بود تا در طول سفر با همسفران و اساتید رابطه دوستانه داشته باشیم.

موزه تماشاگه زمانراس ساعت 9 به سمت اتوبوس ها روانه شدیم در داخل اتوبوس اساتید دانشجویان رو به دو گروه تقسیم کردن و هر استاد وظیفه یک گروه رو به عهده داشت.قسمت before visiting یکسری سوالات بود دونفری همه سوالات رو پاسخ دادیم و استاد با انتخاب چند سوال بحث آزاد برگزار کرد که برای من و دوستم بسیار مفید بود.بعد قسمت دیکشنری بوکلت رو با ما کار کردن که اینم باعث شد کلی لغات جدید در مورد ساعت و موزه یاد بگیریم.

بعد از صرف صبحانه خوشمزه در اتوبوس، ساعت9:30 به موزه رسیدیم. در داخل ساختمان موزه که از دو طبقه تشکیل شده، سیر تکامل انواع ساعت های مکانیکی متعلق به قرن هفدهم تا بیستم میلادی در معرض نمایش قرار گرفته است، ساعت هایی نظیرساعت شاهینی، آونگی، رومیزی، دیواری و ایستاده که هر یک از آنها تلفیقی از هنر و صنعت ساعت سازی را به تصویر می‌کشد. گویی هنرهای مختلفی همچون مجسمه سازی، میناکاری، معرق و … در چرخ دنده‌های زمان تجلی یافته اند.

موزه تماشاگه زماندر طبقه دوم موزه ساعت های جیبی معمولی و ساعت های جیبی سفارشی متعلق به شخصیتهای برجسته تاریخی و سیاسی، ساعت های ویژه ای چون ساعت کارت زنی، شیفت نگهبانی، ساعت کشتی و همچنین ساعت های مچی در انواع مختلف دستبندی و دو زمانه به چشم می‌خورد.

در بخش تقویم ها نیز با تقویم های مختلف ایرانی، معرفی شخصیت های برجسته در امر تقویم نویسی، ماکت قدیمی‌ترین سند تاریخدار ایرانی (کتیبه بیستون) رو به رو می‌شویم که از بخش های جالب این موزه محسوب می‌شود و علاقه مندان خاص خود را دارد.

از دیگر بخش های نمایشی موزه می‌توان به بخش نمایش انواع فسیل های مربوط به دوران مختلف زمین شناسی و معرفی ساعت ها و ساعت سازان معروف اشاره کرد.

موزه تماشاگه زمانقسمت مشاهیر موزه

در اوایل سال ۱۳۹۴ شمسی، بخشی برای نمایش ساعت های مشاهیر و بزرگان علم و ادب و هنر این خاک، افتتاح شد و ۱۷ساعت در این بخش به نمایش گذاشته شده که ساعت اشخاص بزرگی چون :

سید محمود حسابی، دکتر سید مهدی الوانی: پدر مدیریت دولتی ایران، احترام سادات برومند یزدی و همسرش داوود رشیدی، دکتر عباس حرّی: دانشمند علوم کتابداری، هوشنگ مرادی کرمانی:نویسنده معاصر ایرانی، سعید سلطانی: کارگردان، امین‌الله رشیدی: خواننده و اهنگ ساز، و…

موزه تماشاگه زمانبعد از بازدید از هر دو طبقه همگی در حیاط موزه جمع شدیم و لب استخر نشستیم و اساتید دانشجویان رو به گروه های 3 نفره تقسیم کرده و به هرگروه یک کارت که شامل 5 سوال بود تحویل دادن که موضوع سوالات دررابطه با زمان بود بعد از 15 دقیقه بحث آزاد با هم گروهی هامون و اساتید ، در پایان کار گیم بسیار مفرحی رو شروع کردیم که باعث شد همگی پرانرژی و خندان به سمت اتوبوس ها باز گشته و با گرفتن عکسهای بیادماندنی توسط عکاسان حرفه ای سفیر خاطرات شیرینی رو در یادها ثبت کنیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا