آمورش

ساخت سوال با [who] در زبان‌انگلیسی + مثال | آیا به فعل کمکی نیاز است؟

به طورکلی وقتی بخواهیم اظلاعات بیشتری را ازکسی یا چیزی کسب کنیم سوال می‌پرسیم. جملات سوالی در انگلیسی را می‌توان به دو گروه بزرگ تقسیم کرد; جملات پرسشی بله یا خیر(Yes/No (questions و جملات پرسشی با کلمات پرسشی (wh- questions). در بین این دو گروه٬ گروه دوم زبان‌آموزان را بیشتر به چالش می‌کشد.

در این مقاله کوتاه با ما همراه باشید تا نکته‌ی چالش‌برانگیز این سوالات را باهم بررسی کنیم. در این درس از سری درس‌های رایگان آکادمی روان، قصد داریم یکی از کلمات پرسشی، یعنی who را آموزش دهیم، روش‌های مختلف سوال ساختن با who و مثال‌های متعددی از کاربردهای آن را در این مقاله آورده‌ایم. برای آموزش گرامر زبان انگلیسی کلیک کنید.

جملات پرسشی با کلمات پرسشی (Wh-questions) ساخت سوال با کلمه ی پرسشی who در زبان‌انگلیسی سوال ساختن با who در نقش فاعل سوال ساختن با who در نقش مفعول مثال‌های بیشتر از ساخت سوال با who

ما در زندگی روزانه با موقعیت‌های متفاوتی ازقبیل بازدیدکردن مکان‌های جدید٬ ملاقات‌کردن افراد و پرسیدن و جواب دادن به سوالات مختلف روبه‌رو هستیم. به عنوان مثال موقعیتی را تصور کنید که درآن شما با فردی که از قضا او را نمی‌شناسید در قطار هستید؛ دراین صورت مکالمه‌ای که ممکن است بین شما شکل بگیرد با یک سری سوالات شروع می‌شود؛ مانند این‌که نام شما چیست (?What′s your name)‚ چند سال دارید (?How old are you)‚ کجا و با چه‌کسی زندگی می‌کنید (?Where and who do you live with) و گاهی برای ادامه‌ی صحبت خود ممکن است نظر آن فرد را در مورد چگونگی آب و هوا (?What′s the weather like today) یا موضوعات مختلف بپرسید.

جملات پرسشی با کلمات پرسشی (Wh-questions)

جملات پرسشی با کلمات پرسشی نوعی از سوالات در انگلیسی هستند که با کلمات پرسشی (what ,where, when, who, why, which, whose, how) ساخته می‌شوند و چون بیشتر این کلمات با wh شروع می‌شوند، این سوالات اصطلاحا به wh- question معروف هستند. برای سوالی کردن جمله با کلمات پرسشی٬ ابتدا کلمه‌ی پرسشی و سپس به ترتیب فعل کمکی٬ فاعل و فعل اصلی را می‌آوریم.

مطالب کاربردی: ساختار Wh- question در انگلیسی

به مثال‌های زیر توجه کنید.

They are going to the concert tomorrow night.

When are they going to the concert?″

My dad works in a car factory.

Where does your dad work?″

He′s gone to Japan to study business.

Why has he gone to Japan?″

ساخت سوال با کلمه ی پرسشی who در زبان‌انگلیسی

ساخت سوال با کلمه ی پرسشی who در زبان‌انگلیسی

یکی از موضوعاتی که زبان‌آموزان مدام با آن درگیر هستند سوال ساختن با who است. برای سوال پرسیدن در مورد اشخاص در نقش فاعل از who استفاده می‌کنیم. در انگلیسی روزمره گاهی در جایگاه مفعول هم به جای whom از who استفاده می‌شود.

سوالی که مطرح است این است که آیا در ساخت سوال با who باید از do، does و did (یا سایر افعال کمکی) استفاده کرد یا خیر. به مثال‌های زیر توجه کنید.

سوال ساختن با who در نقش فاعل

Who + main verb?

Ali broke the window.

″Who broke the window?″

She knows the answer.

″Who knows the answer?″

همانطور که مشاهده می‌کنید دراین مثال‌‌ها هیچ فعل کمکی برای ساختن سوال با who استفاده نشده و تنها کلمه‌ی پرسشی who در جای فاعل قرار گرفته است. پس می‌توان نتیجه گرفت که درصورتی‌که کلمه‌ی پرسشی جانشین فاعل شده یا بخشی از فاعل باشد، ترتیب اجزای جمله مانند جمله‌های خبری است و تغییری درآن ایجاد نمی‌شود.

از دست ندهید: تفاوت بین who و whom در زبان انگلیسی

سوال ساختن با who در نقش مفعول

Who + auxiliary verb + subject + main verb?

Amanda is calling her friend right now.

″Who is Amanda calling right now?″

They sold their car to Alice.

″Who did they sell their car to?″

اگر مفعول در جمله‌ای شخص باشد می‌توان با به کار بردن who، آن جمله را سوالی کرد؛ در این صورت بعد از کلمه پرسشی who فعل کمکی قرارمی‌گیرد. پس می‌توان نتیجه گرفت که چنان‌چه کلمه پرسشی who جانشین مفعول شود و دیگر سوال در مورد فاعل یا کننده‌ی آن کارنباشد بلکه در مورد کسی باشد که آن عمل رویش انجام شده٬ مانند سایر کلمات پرسشی باید در ساخت سوال با who از افعال کمکی استفاده کنیم.

مثال‌های بیشتر از ساخت سوال با who

Who owns this company?

چه کسی صاحب این شرکت است؟ (دراینجا کلمه پرسشی who جانشین فاعل شده و تغییری در جمله ایجاد نمی‌شود.)

Who did you bake the cake for?

برای چه کسی کیک پختی؟ ( توجه داشته باشید که در این سوال موضوع مورد بحث کسی است که کیک برایش پخته شده (مفعول) و نه کسی که آن کیک را پخته است٬ در نتیجه از فعل کمکی استفاده شده است.)

از دست ندهید: برای آموزش گرامر افعال مدال کلیک کنید.

Who has just called?

چه کسی همین ‌الان تماس گرفت؟ (سوال در مورد فاعل و کننده کار است.)

برای یادگیری زبان انگلیسی می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید و هم‌چنین سوالات خود در مورد ساخت سوال با who را در بخش کامنت‌ها بپرسید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا