آمورش

روز جهانی زبان مادری چه روزی ست؟ پاسخ به 5 سوال رایج کاربران

یونسکو (UNESCO) روز 21 فوریه (2 اسفند) را به عنوان روز جهانی زبان مادری (International Mother Language Day) به ثبت رسانده است. منشا این نامگذاری به تلاش بنگلادشیها برای ملی کردن زبان بنگالی در سال 1952 و زمانی که بنگلادش هنوز استقلال پیدا نکرده بود برمی گردد. در نهایت یونسکو نخستین بار در سال 1999، 21 فوریه را به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری کرد. موضوع اصلی روز جهانی زبان مادری در سال 2022 “چالشها و فرصت های پیش روی استفاده از فناوری برای یادگیری چند زبانه” عنوان شده است.

به گفته یونسکو، این تم برای بحث و بررسی درباره نقش تکنولوژی در پیشبرد آموزش چند زبانه و حمایت از افزایش آموزش با کیفیت برای همه در نظر گرفته شده است و به خصوص به رویدادها و وقایع اخیر دنیا مثل همه گیری کووید 19 که باعث تعطیلی مدارس و گسترش آموزش از راه دور شد مرتبط است. چنین اتفاقاتی باعث شدند خیلیها از فناوریهای مختلف برای حفظ روند یادگیریشان استفاده کنند.

۳۳ ترفند برای مطالعه هر زبان برای افزایش دوبرابر کارایی

روز جهانی زبان مادری فرصتی برای ترویج احترام و مدارا نسبت به زبانهای مختلف و حفظ تنوع زبانی در سراسر دنیاست. طبق تخمین سازمان ملل، 40 درصد از جمعیت جهان از آموزش به زبانی که آن را می فهمند و به آن صحبت می کنند محرومند و مجبور به یادگیری زبان دیگری هستند. این مساله نه تنها حفظ دانش و سنت ها به شکلی پایدار را با مشکل روبرو می کند، بلکه چالشی بر سر راه کثرت اندیشه ها هم به حساب می آید. در واقع استفاده از یک زبان واحد در آموزش یا در مبادلات دیپلماتیک باعث فقیر شدن زبان مادری و استاندارد مردم یک منطقه می شود. برای همین است که کشور فرانسه برای دفاع از چند زبانگی و استفاده از زبان فرانسه در سازمانهای بین المللی که در آنها از زبان رسمی استفاده می کنند بسیج شده است.

در حال حاضر زبان فرانسوی پنجمین زبان پرکاربرد جهان و دومین زبان پرکاربرد در مبادلات دیپلماتیک به حساب می آید. این اتفاق به لطف تلاشهای وزارت خارجه این کشور برای ترویج روزانه زبان فرانسه و جهان فرانسوی زبان و همچنین تقویت جایگاه زبان فرانسه در جهان صورت گرفته است.

بهترین سن یادگیری زبان، مزایا و معایب یادگیری در هر سن

زبان مادری و مهاجرت

در دهه های اخیر جابجایی جمعیت جهان با افزایش زیادی مواجه بوده است. دلیل اصلی این اتفاق عواملی مثل فرصت های اقتصادی، آموزش، ماجراجویی و فرار از شرایط ظالمانه یا بلایای طبیعی بوده است. به این ترتیب مهاجران در جامعه ای قرار می گیرند که زبان مشترک بین مردمش با زبان مادری آنها بسیار متفاوت است و ممکن است فقط تعداد انگشت شماری از آشنایان یا اعضای خانواده شان به زبان مادری آنها صحبت کنند.

این اتفاق به خصوص درباره کشور کانادا که به سرزمین مهاجران معروف است صدق می کند. آخرین سرشماریها نشان می دهد که 7.4 میلیون نفر (2.14% از جمعیت این کشور) اغلب در خانه هایشان به زبانی غیر از دو زبان رسمی کانادا یعنی انگلیسی و فرانسوی صحبت می کنند. علاوه بر این، 9.1 میلیون نفر دیگر از ساکنان کانادا در عین حال که اغلب انگلیسی یا فرانسوی حرف میزنند، ولی مرتبا با یک زبان مهاجرتی دیگر هم صحبت می کنند.

یادگیری کدام زبان آسان است؟ (برای فارسی زبانان)

دلایل اهمیت زبان مادری

فرقی نمی کند کجای این دنیا زندگی کنیم، در هر صورت زبان مادری هر فردی اهمیت زیادی دارد. اولین و مهمترین دلیل این اهمیت جنبه عاطفی و میل افراد به حفظ هویت فرهنگی خودشان است. علاوه بر این، ممکن است مهاجرانی که به تازگی یا حتی خیلی وقت پیش به کشور دیگری رفته اند از نظر روحی و روانی با استفاده از زبان جدید راحت نباشند. حتی زمانی که کسی برای یادگیری زبان جدید تلاش می کند و روی آن هم مسلط می شود، باز هم همیشه مواردی هستند که آنها را با زبان مادریش سریعتر و راحتتر متوجه می شود.

بازاریابی به زبان مادری

شاید از خودتان بپرسید بازاریابی به زبان مادری چه ربطی دارد؟ نکته جالب اینجاست تبلیغاتی که به زبان مادری یک گروه خاص انجام می شوند همیشه تاثیرگذارتر هستند. اگر دنبال روشی برای افزایش فروش محصولاتتان هستید روی کمپینی که به زبان مادری و بومی خاصی تبلیغ می کند سرمایه گذاری کنید.

اولین عامل تاثیرگذار شناسایی فوری است. به عنوان مثال، فرض می کنیم که شما در کشوری غیر از ایران زندگی می کنید و مشغول گشت و گذار در یک سایت خارجی هستید. در همین حین ناگهان با یک تبلیغ فارسی در یک سایت غیرفارسی زبان مواجه می شوید. به احتمال بسیار زیاد جذب این تبلیغ می شوید و حداقل یکبار آن را با دقت می خوانید. این نوع تبلیغات تاثیر بسیار قوی و جذابی رو مخاطبان دارند و دلیلش هم اهمیت زبان مادری است. اگر دنبال رشد کسب و کار خودتان هستید، تبلیغات به زبانهای مادری و محلی راه بسیار خوبی برای شماست.

یادگیری هر زبانی به صورت رایگان در اینجا (کلیک کنید)

علاوه بر این، بومی سازی در عین حال که دسترسی شما به مخاطبان را بیشتر می کند، هزینه های بازاریابی دیجیتال شما را هم کاهش می دهد. وقتی شما به زبانهای غیر رایج تبلیغ می کنید، به خاطر کاهش سطح رقابت، هزینه هایتان هم پایین می آیند.

سوالات رایج درباره روز جهانی زبان مادری

1- چند زبان در دنیا وجود دارد؟

در حال حاضر بیشتر از 7000 زبان در جهان وجود دارد که فقط 4000 مورد از آنها شکل نوشتاری هم دارند.

2- چه زبانی بیشترین گویشور را دارد؟

با اینکه بیشتر از 13.1 میلیارد نفر در سراسر دنیا به زبان انگلیسی صحبت می کنند، اما زبان چینی ماندارین با تقریبا 11.1 میلیارد گویشور، بیشترین تعداد گویشوران بومی را به خودش اختصاص داده است. یعنی چینی ماندارین پر کاربردترین زبان مادری جهان است.

3- سخت ترین زبان برای یادگیری چیست؟

زبانهای سخت زیادی در دنیا وجود دارد، اما سخت ترین زبانها برای یادگیری چینی، آلمانی، روسی و عربی هستند.

ترفندهای افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا