رپورتاژ

بک لینک چیست؟ چگونه به کسب جایگاه بهتر کمک می کند؟

هر جا که صحبت از سئو باشد، بک لینک به عنوان یکی از راه‌های افزایش رتبه سایت مطرح است. در مقاله امروز قصد داریم بدانیم بک لینک چیست و چه تاثیری بر روی کسب جایگاه سایت ما می تواند داشته باشد. پس اگر شما هم برای بهینه‌سازی وبسایتتان نیاز به بک‌لینک دارید با ما همراه باشید.

بک لینک چیست؟

یکی از پر بحث ترین مسائل در حوزه سئو، خرید بک لینک است. منظور از لینک سازی یا بک لینک گرفتن، دریافت لینک از سایر سایت‌ها برای سایت خودمان است. ربات های گوگل زمانی که می خواهند یک صفحه را بررسی کنند، لینک های موجود در آن را نیز بررسی می کنند. لینک ها به صورت متنی و تصویری وجود دارند. یکی از راه‌های رتبه بندی سایت ها و صفحات توسط موتور های جستجو، همین بک لینک است.

ربات‌های گوگل با مشاهده هر بک‌لینک وارد آن صفحه شده و محتویات آن‌ را بررسی میکنند. این روش یکی از سیگنال‌هایی است که گوگل از آن به جهت رتبه‌بندی وبسایت‌ها استفاده مینماید.

لینک‌سازی داخلی و خارجی

لینک‌سازی به دو قسمت داخلی و خارجی تقسیم می شود. این دو مورد تفاوت‌های بسیار زیادی باهم دارند. لینک‌سازی داخلی یعنی انتقال شما از یک صفحه به صفحه دیگر از سایت شما. در این حالت لینک‌سازی داخلی انجام شده است.

لینک‌سازی خارجی یعنی لینک از سایت دیگری به یکی از صفحات سایت شما داده شده باشد.

اگر بخواهیم بک لینک (Backlink) را به دسته های متفاوتی تقسیم کنیم، دو دسته اصلی داریم.

  • بک لینک فالو (follow)
  • بک لینک نوفالو (nofollow)

بک لینک فالو

از معیارهای مهم گوگل برای رتبه دادن و شناسایی سایت‌ها و مطالب، میزان اعتماد افراد به آن سایت است. هنگامی که لینک سایت شما در سایر سایت ها قرار بگیرد، گوگل متوجه خواهد شد که سایت شما اعتماد و اعتبار بالایی دارد که در سایر سایت ها لینک شده است. در نتیجه گوگل در نتایج، سایت شما را به عنوان یک سایت قابل اعتماد معرفی می کند.

وقتی که ربات‌های خزنده به یک لینک فالوو میرسند، لینک مورد نظر رو باز کرده و وارد صفحه هدف میشوند اما در لینک نوفالوو داستان کمی متفاوت است. بسیاری از وبمستران بر این عقیده هستند که این خزنده ها در مواجهه با این لینک‌ها آن‌ها را دنبال نمیکنند و وارد صفحه هدف نمیشوند.

اما بسیاری هم بر این عقیده‌اند که گوگل لینک‌های نوفالوو راهم باز میکند تا مطالب آن‌ها را هم مورد بررسی قرار دهد.

لینک فالو در حقیقت همان لینکی است که از سایت شما در سایت دیگری قرار می گیرد. از آن جایی که لینک‌های فالو اشاره سایت‌های دیگر به سایت شما می باشند، پس هر چه تعداد اشاره‌ها بیشتر باشد در رتبه بندی گوگل در وضعیت بهتر و رتبه بالا تری قرار خواهید گرفت.

بک لینک نوفالو

این بک لینک، به سایت دیگری اشاره نمی کند. در حقیقت شما با این نوع لینک باز هم می توانید به سایر سایت ها بروید اما در موتور های جستجوگر این لینک به جایی اشاره نمی کند. این نوع لینک ها به افزایش رتبه سایت شما کمک نمی کنند.

تگ نوفالو برای کاهش و جلوگیری از اسپم ها تولید شده اند. موتور های جستجو با استفاده از این تگ جلوی تاکتیک های اسپم زا را می گیرند. هنوز برخی افراد هستند که در کامنت سایت های خود از این تگ ها استفاده می کنند. آنالیزور گوگل با آنالیز این سایت ها و لینک ها، سایت هایی را که قصد دریافت این لینک ها را دارند را جریمه می کند.

برای ساخت هر دو نوع بک لینک (فالوو یا نوفالوو) میتوانید از خرید رپورتاژ آگهی به صورت فالوو یا نوفالوو استفاده کنید. رپورتاژ آگهی یک پست یا مقاله از شرح خدمات، محصولات یا آگاهی رسانی راجب برند شماست.

متن لینک شده (Anchor Text)

متن لینک شده یا انکر تکست به این معنی است که لینک شما روی کدام کلمه قرار دارد. برای مثال، خیلی وقت ها شما وارد یک سایت شده اید که نوشته برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. لینک روی کلمه اینجا قرار دارد. این همان انکر تکست است.

هنگامی که گوگل به  خرید بک لینک سایت شما توجه می کند، برای اعتبار دادن به سایت شما توجه زیادی به عبارات انکر تکست می کند.

اهمیت بک لینک در سئو

بک لینک‌ها برای بالا بردن رتبه و اعتبار سایت شما بسیار ارزشمند هستند. زیرا از آن ها می توان برای بالا بردن ارزش و اعتبار یک سایت استفاده کرد. این لینک ها یک سیگنال ارسالی برای موتور های جستجوگر محسوب می شوند.

موتورهای جستجو با استفاده از بک لینک ها می توانند صفحات دیگر را پیدا کنند و آن ها را کراول کنند. یکی از روش‌های ایندکس سایت استفاده از همین بک لینک ها است که نقش بسیار مهم و مثبتی در تاثیر روی سئو و افزایش رتبه سایت دارند.

بک لینک های معتبر و افزایش رتبه سایت

این که شما از سایتهای معتبر و مرتبط در استراتژی لینک‌ سازی استفاده کنید خیلی مهم تر است تا از تعداد بالای لینک در صفحات سایتتان استفاده کنید. اگر شما تعداد بالایی لینک به صفحات خودتان داشته باشید اما نامعتبر باشند، نه تنها اعتبار شما را بالا نمی برند، بلکه احتمال جریمه شدن از سمت گوگل را نیز به همراه دارد.

منظور از لینک‌های نامعتبر، لینک‌های ورودی از وبسایت‌هایی هستند که برای گوگل به عنوان اسپم شناخته میشوند و یا از رتبه و اعتبار خوبی برخوردار نیستند.

اعتبار بخشی به بک لینک توسط گوگل

بک لینک هایی که از سایت‌های مختلف به سایت شما زده می شوند، ارزش و اعتبار یکسانی ندارند. گوگل برای اعتباربخشی به سایت‌ها سایر موارد هم بررسی می کند.

اعتبار سنجی از طریق دامنه

همانطور که اشاره کردیم، هرچه تعداد سایت‌هایی که به شما بک لینک می دهند بیشتر باشد بهتر است. بهتر است به جای دریافت 10 لینک از یک دامنه، 2 لینک از 5 دامنه مختلف داشته باشیم.

این به موتور جستجو نشان می دهد که وب سایت ها و شرکت های بیشتری به کسب و کار شما اعتماد می کنند، نه فقط سایتی که شما را دوست دارد. به همین علت دریافت بک لینک از دامنه های بیشتر ضروری است. مخصوصا آن هایی که در حال حاضر به رقیبان شما پیوند دارند اما به شما لینک نمی دهند.

دریافت لینک های nofollow

ما اشاره کردیم که لینک های نوفالو برای مجوز دادن به یک صفحه و اعتبار بخشیدن سایت فایده ای ندارند. پس با این حال چرا باید از این لینک ها استفاده کنیم؟ در ادامه توضیح می دهیم

اولین و شاید مهم ترین مزیت لینک های نوفالو، برای کاربران این است که مثل یک لینک معمولی کار می کند. شما از این طریق، ترافیک دریافت می کنید. این موضوع به این معنی است که افراد جدید شما را می شناسند و محتوای شما را می بینند. در نتیجه فرصت های فروش بیشتر و جدید تری خواهید داشت.

داشتن لینک های بیشتر چگونه است؟

هرچه بک لینک های سایت شما در اینترنت بیشتر باشند، شانس دریافت لینک های بیشتر هم برای شما بیشتر می شود. چطور؟ افراد بیشتری شما را می بینند. نتیجه این دیده شدن به اشتراک گذاری بیشتر و دریافت لینک بیشتر را به همراه خواهد داشت.

ابزار های بک لینک کدام اند؟

ابزاری های بسیار زیادی برای بک لینک سازی وجود دارد. برخی از این ابزار باعث بهبود رتبه سایت شما می شوند. اما از طرفی هم ممکن است باعث جریمه سایت و افت رتبه شما شوند!! در زیر به معرفی برخی از این ابزار ها می پردازیم

  1. Check my links

این مورد یکی از افزونه‌های کروم و از راحت‌ترین ابزارهای مورد استفاده در بک لینک سازی است. این ابزار سرعت بک لینک سازی شما را بالا می برد. زمانی که شما این ابزار را فعال می کنید، لینک های شما به دو دسته لینک های سبز و قرمز تبدیل می شوند. لینک های سبز به معنای فعال و معتبر بودن لینک ها و دسته قرمز مربوط به مشکل داشتن لینک ها است.

  1. Broken Link Builder

اگر از این ابزار استفاده کنید، تمامی لینک هایی که مشکل دارند به صورت کلی به شما نشان داده خواهد شد. با این ابزار شما به راحتی می توانید لینک های خراب را شناسایی کنید و آن ها را اصلاح کنید.

  1. linkbird

از این ابزار می توانید برای آنالیز بک لینک ها، بررسی رتبه بندی شما، جستجوی کلمه کلیدی جهت بهینه سازی موتور جستجو استفاده کنید. از ویژگی های این ابزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیدا کردن سایت هایی که لینک های ورودی با کیفیت بالا دارند.
  • شناسایی بک لینک رقیبان شما و دادن امکان یافتن این لینک ها.
  • ترکیب با سیستم email برای منابع لینک سازی خارجی.
  1. Pitchbox

زمانی که بخواهید به منابع خارجی برای لینک سازی دسترسی داشته باشید، هیچ ابزاری به اندازه این ابزار کاربردی نخواهد بود. اگر صاحب یک برند هستید و می خواهید برند خودتان را بالاتر برسانید، می توانید از این ابزار استفاده کنید. شما با ویژگی follow-up این ابزار می توانید همیشه با مالک سایت در ارتباط باشید.

  1. Whitespar

این ابزار برای رتبه بندی محلی با استفاده از کلمه کلیدی با استفاده از Link finder استفاده می کند. با این ویژگی می توانید به بلاگ ها، اسپانسر ها و صفحاتی که لینک های دست نخورده دارند منتقل شوید. این ابزار در وقت شما صرفه جویی زیادی می کند.

مواردی که گفته شد ابزار هایی برای ساخت بک لینک بودند و در افزایش رتبه سایت شما تاثیر بالایی دارن. حال باید به سوال زیر پاسخ دهیم.

بک لینک چه تاثیری بر کسب رتبه بیشتر سایت دارد؟

اگر شما بخواهید وارد بازار کسب و کار شوید و برای خودتان کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنید، توجه به برخی نکات بسیار مهم است. اگر شما بخواهید دیده شوید و تبلیغات و محصولات شما بازدهی بالایی داشته باشند، باید رتبه سایت خود را بالا ببرید. این کار از طریق بک لینک سازی انجام پذیر است. ربات های گوگل برای بررسی وضعیت یک سایت جهت رتبه دادن به آن سایت، موارد مختلفی را بررسی می کنند. یکی از مهم ترین موارد بررسی لینک های داخلی و خارجی یک سایت است. اگر لینک های استفاده شده در صفحات سایت شما معتبر باشند، می تواند باعث اعتبار بخشی بیشتر به سایت شما شود. زمانی که اعتبار سایت شما بالا برود در رتبه بندی گوگل هم رتبه خوبی خواهید گرفت. نتیجه همه این موارد تاثیرات مثبت روی کسب و کار شما خواهد بود.

سخن پایانی

هدف ما از این مقاله معرفی بک لینک و تاثیرات آن بر روی رتبه و اعتبار سایت شما بود. در این مقاله بک لینک و ابزار های لینک سازی را معرفی کردیم و به تاثیرات مثبت آن در کسب جایگاه بهتر سایت شما در گوگل پرداختیم. شما هم می توانید با یک لینک سازی معتبر سایت خودتان را در جایگاه بالایی در گوگل قرار دهید.

منبع : طرفداری

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

    1. ضمن تشکر بابت اظهار نظر شما
      خرید بک لینک فاکتورهای خاص خودش را دارد و باید در خرید بک لینک و یا حتی رپورتاژ آگهی فاکتورهای مهمی را رعایت کرد
      اینکه شما برای چه کلمه ای با چه میزان رقابتی بک لینک تهیه کردید و نتیجه نگرفتید و چه نوع بک لینکی گرفتید خیلی حائز اهمیت میباشد
      بدون بک لینک کسب رتبه های بالای گوگل کاریست تقریبا دست نیافتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا