آمورش

ایمپلنت دندان به انگلیسی (اصلاحات پرکاربرد )

Gamma koli

ایمپلنت دندان یک درمان در حوزه دندانپزشکی است که برای جایگزینی دندان از دسته رفته ارائه شده است و این درمان به نسبت سایر درمان های رقیب خود پیشرفت بسیار بزرگی بود. درمان ایمپلنت به نسبت سایر رقبا بیشترین طول عمر ، استحکام و مزایا را به نسبت سایر درمان های مشابه دارد. در این مقاله به ایمپلنت دندان به انگلیسی و اصلاحات پرکاربرد آن می پردازیم.

ایمپلنت دندان به انگلیسی

ایمپلنت یا کاشت دندان دارای اجزا و اصلاحات مختلفی می باشد که ابتدا در جدول زیر می توانید واژه های انگلیسی آن را مشاهده کنید و سپس به معرفی ، کابرد و معانی هر کدام از آن های می پردازیم.

ایمپلنت دندان implant
پایه ایمپلنت fixture
رابط ایمپلنت abutment
روکش ایمپلنت implant crown

implant prosthesis

گردن ایمپلنت implant neck
کاور اسکرو Cover Screw
بیماری عفونت ایمپلنت ( پری ایمپلنت ) pre implant
پیوند استخوان Bone graft
سینوس لیفت Sinus lift
هیلینگ Healing Abutment
راهنمای جراحی ( سرجیکال گاید ) surgical guides
ايمپرشن کوپينگ impression coping
اوردنچر ( دست دندان بر پایه ایمپلنت ) overdenture
ایمپلنت فوری immediate implant loading
فرایند پیوند استخوانی ( استئواینتگراسیون ) Osseointegration
ایمپلنت های سایز کوچک (مینی ایمپلنت ) Mini implant
بی دندان toothless
ایمپلنت فول موس full mouth implant
یک نوع ایمپلنت که دست دندان بر روی 4 پایه قرار میگیرد. All on 4

اگر واژه هایی وجود دارد که ما به آنها اشاره نکردیم ، می توانید در بخش دیدگاه ها به ما اطلاع دهید.

معادل فارسی ایمپلنت

معادل فارسی ایمپلنت ، کاشت دندان می باشد. ایمپلنت دندان پایه ای دارد که در درون استخوان فک قرار داده می شود و اصطلاحا به این مرحله کاشت می گویند. همچنین ایمپلنت دندان بیشتری شباهت را به دندان طبیعی دارد و مانند آن به استخوان فک جوش می خورد و معادل فارسی آن اصطلاحاً کاشت دندان نامیده می شود و همان معنی ایمپلنت نیز می باشد.

English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!

اجزای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان (implant ) دارای اجزای مختلفی می باشند و هر کدام برای کاربرد خاصی ساخته شده اند و نام مخصوص به خود را دارند. در ادامه به معرفی ، بررسی و معادل انگلیسی آن می پردازیم.

  • پایه ایمپلنت ( فیکسچر )
  • اباتمنت
  • روکش ایمپلنت ( پروتز )
  • گردن ایمپلنت
  • کاور اسکرو
  • هیلینگ
  • ايمپرشن کوپينگ

پایه ایمپلنت

پایه ایمپلنت در انگلیسی با نام fixture شناخته می شود. این پایه ها معمولاً از جنس تیتانیوم ساخته می شوند و در درون استخوان فک قرار داده می شود و به استخوان فک جوش می خورند و وظیفه آن مانند ریشه دندان می باشد.

اباتمنت

اباتمنت یک رابط برای برقراری اتصال بین پایه ایمپلنت و روکش آن می باشد که معادل انگلیسی آن abutment می باشد.

روکش ایمپلنت

بخش نمایان ایمپلنت شما که بخش زیبایی ایمپلنت شما را بر عهده دارد ، روکش یا پروتز ایمپلنت نام دارد و معادل انگلیسی آن implant crown (روکش ایمپلنت ) یا implant prosthesis ( پروتز ایمپلنت ) می باشد.

گردن ایمپلنت

یکی از اجزای ایمپلنت دندان ، گردن ایمپلنت می باشد و مقداری تخصصی تر می باشد. معادل انگلیسی گردن ایمپلنت implant neck می باشد.

کاور اسکرو

یکی دیگر از اجزای ایمپلنت دندان کاور اسکرو است که معادل انگلیسی آن Cover Screw می باشد. Screw به معنا پیچ است و همانطور که از نام آن پیداست بلافاصله بعد از قرار دادن ایمپلنت بر روی پایه بسته می شود و وظیفه آن جلوگیری از ورود میکروب به اجزای داخلی ایمپلنت می باشد.

هیلینگ

یکی دیگر از اجزای ایمپلنت هیلینگ می باشد و بعد از باز کردن کاور اسکرو ، هیلینگ بر روی آن قرار میگیرد. معادل اینگلیسی آن Healing می باشد. هیلینگ ها به شکل سیلندر های گنبدی شکل هستند و وظیفه آن فرم دادن به لثه و جلوگیری از ورود میکروب به داخل ایمپلنت می باشد.

ايمپرشن کوپينگ

یکی از ابزار برای قالب گیری روکش ایمپلنت ايمپرشن کوپينگ می باشد که معادل انگلیسی آن impression coping می باشد و در زمان قالب گیری ایمپلنت بر روی پایه بسته می شود و به تعیین موقعیت مکانی روکش برای قالب گیری کمک می کند.

برخی از انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی وابسته به شرایط مختلف انواع مختلفی دارند و هر کدام اصطلاحات مخصوص به خود را دارا می باشند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

ایمپلنت فوری

یکی از معایبی که برای ایمپلنت یاد می کنند، طول درمان بالای آن می باشد اما ایمپلنت فوری یکی از انواع ایمپلنت دندان می باشد که برای رفع این مشکل به وجود آمده است و در صورتی که شرایط ایمپلنت فوری را داشته باشید، می توانید از ایمپلنت فوری استفاده کنید و معادل انگلیسی ایمپلنت فوری immediate implant loading می باشد.

اوردنچر

اوردنچر ها رقیب های جدید دندان های مصنوعی سنتی هستند که معادل انگلیسی آن overdenture می باشد. این درمان دیگری مشکلات لقی و تکلم دندان های مصنوعی را نداشته و دست دندان ها بر روی پایه های ایمپلنت سوار می شوند.

مینی ایمپلنت

مینی ایمپلنت همان ایمپلنت های معمولی هستند با سایز های کوچک. این ایمپلنت برای قرار دادن در استخوان ها با فضای کم کابرد دارند.

ایمپلنت فول موس

ایمپلنت فول موس ترکیب کلمه فول به معنی همه و موس به معنی دهان می باشد که همان معنی ایمپلنت کامل می باشد. درمان ایمپلنت فول موس برای بی دندانی گسترده در دو دهان استفاده می شود.

ایمپلنت All on 4

یک نوع ایمپلنت که دست دندان بر روی 4 پایه قرار میگیرد.

درمانی و ابزار های جانبی ایمپلنت

برای انجام فرآیند ایمپلنت به ابزار و درمان های متفاوتی وابسته به شرایط فرد ممکن است نیاز شود و هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند.

سرجیکال گاید

سرجیکال گاید یا راهنمای جراححی یکی از ابزاری است که متخصص ایمپلنت به کمک آن می تواند قرار دادن پایه ایمپلنت را به دقت بیشتری در درون استخوان فک قرار دهد و معادل انگلیسی آن surgical guide می باشد.

پیوند استخوان

برای قرار دادن پایه ایمپلنت در درون استخوان فک ، نیازمند به استخوان محکم برای برقراری استحکام ایمپلنت می باشد. در صورتی که فرد دچار تحلیل استخوان باشد ، قبل از قرار دادن پایه ایمپلنت برای او ، پیوند استخوان انجام می شود.

سینوس لیفت

در بعضی از موارد برای قرار دادن ایمپلنت های دندان نیش و آسیاب در فک بالا ، تحلیل استخوان وجود داشته باشد و سینوس کمی به سمت پایین مایل شده باشد. به همین علت برای قرار دادن پایه ایمپلنت در این ناحیه عمل سینوس لیفت انجام می شود.

پری ایمپلنت چیست ؟

به بیماری و عفونت هایی که در اطراف بافت های سخت و نرم ایمپلنت دندان ایجاد می شود، پری ایمپلنت گفته می شود و این مورد بیشتر به علت عدم مراقبت های صحیح و کاشت اشتباه ممکن است ایجاد شود و معادل انگلیسی آن pre implant می باشد.

مزایا ایمپلنت دندان چیست ؟

همانطور که گفته شد ، ایمپلنت دندان بهترین درمان برای جایگزینی دندان از دسته رفته می باشد و دارای مزایا بسیار زیادی می باشد. از مزایای ایمپلنت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • استحکام
  • زیبایی
  • طول عمر بالا
  • جلوگیری از تحلیل لثه و استخوان

معایب ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان نیز مانند هر درمانی ممکن است دارای معایبی باشد اما مزایای آن بسیار پر رنگ ترین از معایب آن می باشد.

طول درمان طولانی در ایمپلنت های معمولی

یکی از معایب ایمپلنت ، نیاز به طول درمان حدود 1 الی 6 ماهه دارد تا پایه ایمپلنت به خوبی به استخوان فک جوش بخورد. اما باید بدانید از اگر شرایط انجام ایمپلنت فوری را داشته باشید ، می توانید از طول درمان خود را بسیار پایین بیاورید و برای دندان های جلو بسیار مناسب می باشد.

نیاز به جراحی

برای قرار دادن پایه ایمپلنت در استخوان فک ، نیاز به جراحی ایمپلنت وجود دارد. فرد در هنگام جراحی به علت بی حسی دردی احساس نمی کند اما شاید برای بعضی افراد این موضوع خوشایند نباشد.

هزینه بیشتر نسبت به رقبا

قیمت ایمپلنت دندان به نسبت درمان هایی مانند دندان مصنوعی و بریج به علت حساسیت و تجهیزاتی که نیاز دارد از هزینه بیشتری برخوردار است اما شما باید به این نکته توجه کنید طول عمر ایمپلنت های دندانی بالا 20 سال است و طول عمر درمان های رقیب آن کمتر از 10 سال می باشد. ایمپلنت در کنار مزایای بسیار زیادی که دارد قطعا ارزش بسیار بالایی دارد.

اصلاحات برند های ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی امروز توسط شرکت و کشور های مختلفی تولید می شوند و هر کدام از هزینه و کیفیت مختص به خود برخوردار می باشد. در بیشتر موارد ایمپلنت ها توسط کشور سازنده آنها شناخته می شوند مانند ایمپلنت سوئیسی ، کره ای ، آمریکایی ، اروپایی ، ایرانی و …………………

در ادامه به برخی از برند های معروف و با کیفیت ایمپلنت ها با نام انگلیسی آنها اشاره می کنیم :

  • Straumann
  • Zimmer
  • Neodent
  • Biotem
  • Osstem
  • megagen
  • General
  • icx
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا