آمورش

آموزش دیکشنری زبان انگلیسی، انواع آن و روش استفاده برای مبتدی ها

دیکشنری (dictionary) یا فرهنگ لغت یکی از وسایل ضروری و لازم همه زبان آموزان است که به آنها کمک می کند معنی لغات و عبارات جدید را پیدا کنند. ما اینجا انواع دیکشنری و روش استفاده از آن برای مبتدیها را با هم مرور می کنیم.

اطلاعات موجود در دیکشنری

  • معنی هر کلمه انگلیسی را که می بینید یا می شنوید، جستجو کنید.
  • ترجمه یک کلمه انگلیسی را به زبان خود پیدا کنید.
  • املای یک کلمه را بررسی کنید.
  • اسم جمع یا زمان گذشته یک فعل را ببینید.
  • اطلاعات گرامری و دستوری را در مورد یک کلمه بررسی کنید.
  • مترادف یا متضاد یک کلمه را پیدا کنید.
  • کالوکیشن یا کلمات ترکیبی در رابطه با یک کلمه را جستجو کنید.
  • نوع کلمه را از نظر دستور زبان بررسی کنید.
  • نحوه بیان و تلفظ یک کلمه را یاد بگیرید.
  • کاربرد یک کلمه را جستجو کنید.
  • نمونه مثال هایی از کاربرد یک کلمه در زبان رایج آن کشور بیابید.

از دست ندهید: ۵تا از بهترین نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی اندروید و کامپیوتر

روش استفاده از دیکشنری انگلیسی برای مبتدیها

  • دیکشنری خوبی بخرید: یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای تقویت زبان انگلیسی خودتان انجام بدهید خرید یک دیکشنری خوب است. این کتاب جادویی به شما کمک می کند تا در مسیر یادگیری زبان سریعتر به جلو بروید.
  • الفبای آوایی را یاد بگیرید: اکثر دیکشنریهای خوب در صفحات ابتداییشان یک جدول آوایی در اختیارتان میگذارند که به شما یاد می دهد نمادهای آوایی کلمات موجود در دیکشنری را چطور تلفظ کنید. اگر این نمادها را یاد بگیرید، تلفظ کلمات جدید برایتان خیلی راحت می شود.
  • نحوه استفاده از علائم استرس (stress) را یاد بگیرید: اکثر دیکشنریهای انگلیسی با استفاده از علامت ‘ به شما نشان می دهند که استرس یک کلمه در کدام قسمت آن قرار دارد. این یعنی هجایی که زیر این علامت قرار گرفته استرس دارد. بهترین راه برای تقویت تلفظ، ادای کلمات با استرس صحیحشان است. عدم توجه به استرس کلمات یا اشتباه قرار دادن آنها باعث تلفظ نادرست آنها می شود. به مثالهای زیر توجه کنید:

pho-to-graph عکس

pho- ‘to-gra-pher عکاس

pho-to-‘gra-phic عکاسی

  • حتما گرامر کلمه جدید را یاد بگیرید: وقتی به کلمه جدیدی برخورد می کنید بررسی کنید و ببینید که فعل (verb) است یا اسم (noun) یا حرف اضافه (preposition)؟ اگر فعل است آیا به حرف اضافه هایی مثل in (در) یا of (از، مربوط به) نیاز دارد؟
  • به تعریف جدید کلمه نگاه کنید: اگر به کلمه ای برخورد کرده اید که برایتان تازگی دارد و معنی اش را نمی فهمید، از دیکشنریهای ساده استفاده کنید. دیکشنریهای خوب تعریفی ارائه می کنند که ساده و قابل فهم هستند.
  • به جمله مثال نگاه کنید: جمله مثالی که زیر تعریف کلمه در دیکشنری می آید باید بتواند کلمه جدید را طوری نشان بدهد که معنایش مشخص شود.
  • قبل از پیدا کردن معنای یک کلمه آن را بررسی کنید: موقع استفاده از دیکشنری ببینید آیا کلمه جدید معمولا در گفتار استفاده می شود یا در نوشتار؟ رسمی (Formal) است یا غیر رسمی (informal)؟ آمریکایی (American) است یا بریتانیایی (British)؟ این کلمه را با چه کلمات دیگری می توان استفاده کرد؟ این اطلاعات به شما کمک می کند تا از دیکشنری به درستی استفاده کنید و به معنای کلمه مورد نظرتان برسید.
  • لازم نیست همه کلمات جدید را یاد بگیرید: به جای یادگیری همه کلمات انگلیسی، روی یاد گرفتن کلمات و عباراتی تمرکز کنید که به نظرتان حتما باید آنها را بلد باشید.
  • یادتان باشد خیلی از کلمات بیشتر از یک معنا دارند: بعضی از دیکشنریها رایج ترین معانی کلمات را اول فهرست می کنند و بعد سایر معانی را می نویسند.
  • تصاویر مربوط به کلمه یا گروههای کلمات به شما کمک می کنند تا معنای آنها را راحتتر به خاطر بسپارید.

حتما بخوانید: بهترین روش شروع یادگیری زبان انگلیسی در منزل

دیکشنری چه انواع مختلفی دارد؟

از جمله تفاوتهای بین دیکشنریها می توان به دیکشنریهای یک زبانه و چند زبانه اشاره کرد. دیکشنریهایی که فقط به یک زبان می پردازند monolingual dictionary یا فرهنگ لغت تک زبانه نامیده می شوند. به عنوان مثال (LDOCE) Longman Dictionary of Contemporary English (فرهنگ لغت معاصر انگلیسی) و یا Advanced Learner’s Dictionary (CCALD) ، نمونه هایی از دیکشنریهایی تک زبانه هستند که دارای کلمات انگلیسی، تعاریف آنها به انگلیسی، مثالها و اطلاعاتی هستند که همگی به زبان انگلیسی ارائه شده اند. به دیکشنریهایی که به دو زبان ارائه شده اند هم دیکشنری bilingual dictionary (فرهنگ لغت دو زبانه) گفته می شود؛ مثل دیکشنری انگلیسی- سوئدی.

به عنوان مثال، دیکشنری Norstedts Stora Svensk-Engelska Ordbok، کلمات را به سوئدی و معنا یا ترجمه شان را به انگلیسی آورده است. جملات مثال نیز اغلب اوقات به هر دو زبان نوشته شده اند. فرهنگ لغتی که با بیشتر از دو زبان سر و کار دارد هم multilingual dictionary یا دیکشنری چند زبانه نامیده می شود.

همه این دیکشنریها را می توان به دیکشنریهای عمومی یا تخصصی تقسیم کرد. دیکشنریهای عمومی همانطور که از اسمشان پیداست به جنبه های عمومی تر یک یا چند زبان می پردازند.

به عنوان مثال، Norstedts Stora Engelsk-Svenska Ordbok با هدف پوشش حدود 135000 از متداول ترین کلمات انگلیسی تدوین شده است. دیکشنریهای تخصصی روی بخشهای خاصتر و تخصصی تر یک زبان تمرکز می کنند؛ مثل کلماتی که در مهندسی، پزشکی، هوانوردی، روان‌شناسی تجربی و غیره استفاده می شوند. برای همین دیکشنریهای تخصصی معمولا فرهنگ لغات مربوط به یک رشته خاص هستند. به جز این دیکشنریها، انواع دیگری از فرهنگ لغات مثل dictionaries of false friends (دیکشنری کلماتی که از نظر شکل یا صدا شبیه به یک کلمه در زبان دیگر هستند اما معنای متفاوتی دارند)، pictorial dictionaries (دیکشنریهای مصور)، collocation dictionaries (دیکشنری کالوکیشنها) و idiom dictionaries (دیکشنری اصطلاحات) و غیره هم وجود دارد.

دانلود کنید: دانلود جدیدترین ویرایش دیکشنری لانگمن برای کامپیوتر و موبایل

زمان استفاده از دیکشنری

اگر هر کلمه جدیدی را که می بینید یا می شنوید، بخواهید در دیکشنری جستجو کنید، کل روز خود را با دیکشنری در دست می گذرانید. این کار خوبی نیست! در واقع، شما باید بدانید که برای چه کلماتی و در چه زمانی از یک دیکشنری استفاده کنید. برای این که یک زبان آموز کارآمد باشید، می توانید توصیه های زیر را دنبال کنید:

  • وقتی که در حال خواندن متنی هستید و یک کلمه جدید پیدا می کنید، بهتر است که آن جمله (البته پاراگراف بهتر از جمله است) را تا آخر بخوانید. اگر نتوانستید معنی آن را حدس بزنید، با توجه به این که معنی آن کلمه در جمله مهم است، می توانید از یک دیکشنری کمک بگیرید. برای این که در روند خواندنتان وقفه طولانی نیفتد، بهتر است که معنی آن کلمه را در زبان خود با استفاده از یک دیکشنری دو زبانه پیدا کنید.
  • وقتی کلمه جدیدی را در کلاس می شنوید (یا معلم آن را روی تخته می نویسد)، منتظر بمانید و به گوش دادن ادامه دهید. در واقع، آنچه که معلم در ادامه می گوید می تواند به شما در درک آن کلمه کمک کند. اما اگر برای یافتن معنی آن کلمه به دیکشنری خود نگاه کنید، آنچه را که معلم در ادامه می گوید را نمی شنوید و این درک درس را بیش از پیش برای شما سخت می کند.

اگر که فکر می کنید این کلمه برایتان خیلی مهم است، می توانید آن را از روی تخته کپی کرده و یادداشت کنید یا نحوه نوشتن آن را بنویسید. بعداً می توانید از معلم یا دانش آموز دیگری معنی آن را بپرسید.

دانلود کنید: ۵ تا از بهترین و جدیدترین دیکشنری های انگلیسی به فارسی

نکات تکمیلی

  • آیا کلمه جدید معمولاً به صورت گفتاری است یا نوشتاری؟ رسمی است یا غیر رسمی؟ آمریکایی است یا انگلیسی؟ آن کلمه همراه با چه کلمات دیگری استفاده می شود؟ در واقع این اطلاعات به شما کمک می کند تا معنی مناسب یک کلمه جدید را در دیکشنری پیدا کنید و مطمئن باشید که با توجه به جمله، معنی مناسبی برای آن کلمه انتخاب کرده اید.
  • نیازی نیست که هر کلمه جدیدی را یاد بگیرید. بر کلمات یا عباراتی تمرکز کنید که پر کاربرد هستند و باید آنها را بدانید.
  • اکثر کلمات انگلیسی بیشتر از یک معنی دارند. برخی از دیکشنری ها رایج ترین معنی یک کلمه را در ابتدای فهرست تعاریف خود قرار می دهند.
  • تصاویر کلمات یا گروه های کلمه می تواند به شما کمک کند تا آن کلمه را راحت تر به خاطر بسپارید.

سوالات رایج درباره دیکشنری

1- از دیکشنری معمولی استفاده کنیم یا دو زبانه؟

به طور کلی توصیه می کنیم که از یک فرهنگ لغت معمولی انگلیسی (تک زبانه) استفاده کنید. این دیکشنریها سه مزیت اصلی دارند:

  • به شما کمک می کنند فهمیدن زبان انگلیسی را تمرین کنید.
  • از آنجایی که تعاریف و مثال ها به زبان انگلیسی هستند، می توانید بلافاصله نحوه استفاده از یک کلمه را مشاهده کنید.
  • چون خیلی از کلمات انگلیسی تعریف مستقیمی در زبان فارسی ندارند، معنای کلمه ای که در دیکشنری دو زبانه آمده را باید با احتیاط بیشتری استفاده کنید.

2- چرا تعریف کلمه ها در دیکشنری را نمی فهمم؟

شاید دیکشنریتان خیلی پیچیده و سخت است یا برای سطح شما مناسب نیست، برای همین معنی کلمات را نمی فهمید. اینکه نتوانید تعریف یا مثالهای مربوط به یک کلمه را بفهمید خیلی آزاردهنده است. پس بهتر است از یک فرهنگ لغت ساده تر مثل Longman Active Study Dictionary استفاده کنید و بعد کم کم سراغ دیکشنریهای سخت تر بروید.

دانلود کنید: جدیدترین ویرایش دیکشنری آکسفورد برای کامپیوتر و موبایل

3- هر دیکشنری باید چند کلمه داشته باشد؟

هیچ فرهنگ لغتی را پیدا نمی کنید که همه کلمات و عبارات زبان انگلیسی (که تقریبا یک میلیون است) را داشته باشد، ولی می شود گفت یک دیکشنری کاربردی و مفید حدود 80 هزار کلمه و عبارت در خودش دارد.

4- چرا نمی توانم کلمه مورد نظرم را در دیکشنری پیدا کنم؟

زبان انگلیسی مدام در حال تغییر است و هر سال کلمات و عبارات جدیدی وارد آن می شود. از دیکشنریهای نسبتا جدید استفاده کنید تا مطمئن شوید کلمات مورد نظرتان در آنها وجود دارد. اگر هم دنبال یک کلمه یا عبارت تخصصی و فنی می گردید بهتر است سراغ دیکشنریهای تخصصی بروید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا