آمورش

آشنایی با فرودگاه‌های بین المللی ایران

Gamma koli

فرودگاه‌های بین المللی یکی از مهمترین ارکان حمل و نقل هستند که هر شهر را به چندین شهر و کشور دیگر در سراسر جهان متصل می‌کنند. در واقع منظور از فرودگاه بین المللی فرودگاهی است که دارای امکانات گمرکی و کنترل مرزی بوده و به مسافران این امکان را می‌دهد که به کشورهای مختلفی در دنیا سفر کنند. در ایران نیز چندین فرودگاه بین المللی فعال و پررونق وجود دارد که سالانه مسافران بسیاری را جا به جا می‌کنند. در این مقاله از سفرمارکت قصد داریم به معرفی ۱۰ مورد از این فرودگاه‌های بین المللی مجهز بپردازیم.

فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران

فرودگاه بین المللی امام خمینی در ۲۰ کیلومتری شهر تهران واقع شده و از جمله مهم‌ترین فرودگاه‌های ایران به شمار می‌رود. طرح ساخت این فرودگاه در سال ۱۳۴۶ ارائه شد. هدف از ساخت این مجموعه‌ی 14 هزار هکتاری، ایجاد ارتباط بین ایران و سایر کشورهای آسیایی بود و کلنگ ساخت آن پیش از انقلاب اسلامی زده شد ولی در سال ۱۳۵۷ فرآیند ساخت و ساز متوقف گردید. سپس بعد از وقفه‌ای چند ساله، روال ساخت و ساز فرودگاه در سال ۱۳۷۴ از سر گرفته شده و سرانجام در اردیبهشت ماه ۱۳۸۴ فرودگاه بین المللی امام خمینی به بهره برداری رسید. امروزه این فرودگاه تهران را به بیش از ۳۰۰ شهر مختلف در دنیا متصل کرده و سالانه حدود 5 میلیون نفر مسافر را با خرید بلیط هواپیما آنلاین جا به جا می‌کند. فرودگاه امام خمینی در حال حاضر میزبان چندین شرکت هواپیمایی مختلف است که برخی از آنها ایرانی و برخی دیگر خارجی هستند.

فرودگاه بین المللی مشهد

فرودگاه بین المللی مشهد با نام فرودگاه هاشمی‌نژاد، یکی از مدرن‌ترین فرودگاه‌های بین المللی ایران به شمار می‌رود. این فرودگاه در سال ۱۳۳۰ به بهره برداری رسید ولی در سال ۱۳۴۶ یک باند جدید به هدف بهره برداری پایگاه پدافند نیروی هوایی به آن اضافه شد. در این زمان از این فرودگاه بیشتر برای پروازهای نظامی و آموزشی استفاده می‌شد تا این که سرانجام پروازهای مسافری نیز به روند کاری آن اضافه شدند. هر چند که همچنان بزرگترین مرکز آموزش علوم و فنون و خدمات هوایی در شهر مشهد به شمار می‌رود.

روزانه بیش از 8 میلیون مسافر با پروازهای این فرودگاه جا به جا می‌شوند و از لحاظ میزان جا به جایی مسافر در بین فرودگاه‌های بین المللی ایران رتبه‌ی دوم را دارد. شهر مشهد با توجه به اهمیت زیارتی آن، از جمله شهرهایی است که همواره تراکم مسافران در آن زیاد است. به همین دلیل وجود یک فرودگاه مجهز مانند فرودگاه هاشمی نژاد برای این شهر اهمیت بسیار زیادی دارد. در حال حاضر بیشتر از ۳۰ شرکت حمل و نقل داخلی و خارجی به این فرودگاه پرواز دارند.

English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!

فرودگاه بین المللی اصفهان

فرودگاه بین المللی اصفهان از جمله برترین فرودگاه‌های ایران به شمار می‌رود و سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان است. این فرودگاه حدود ۱۰۴۱ هکتار مساحت داشته و یک ترمینال برای پروازهای داخلی و یک ترمینال هم برای پروازهای خارجی دارد. شهر اصفهان اهمیت فرهنگی و اقتصادی دارد. به همین دلیل سالانه گردشگران زیادی را چه از داخل کشور و چه از سایر کشورها به خود جذب می‌نماید. به همین دلیل به یک فرودگاه بین المللی مجهز نیاز دارد تا حجم مسافران را به خوبی مدیریت نماید. فرودگاه بین المللی اصفهان نیز از همین جهت اهمیت زیادی دارد. فرودگاه اصفهان میزبان شرکت‌های داخلی و خارجی بسیاری است که این فرودگاه را به شهرهای مختلفی در دنیا مانند بغداد، نجف، دوبی و استانبول متصل می‌کنند.

فرودگاه بین المللی رشت

یکی دیگر از مجهزترین فرودگاه‌های بین المللی ایران، فرودگاه بین المللی رشت است که به عنوان فرودگاه سردار جنگل نیز شناخته می‌شود. این فرودگاه در ۷ کیلومتری جاده رشت به سمت بندر انزلی قرار داشته و مساحتی نزدیک به ۲۲۰ هکتار دارد. فرودگاه رشت در سال ۱۳۱۷ شمسی تاسیس شد و در حال حاضر در هفته حدود ۷۶ پرواز را مدیریت می‌کند. پروازهای فرودگاه به مقصد شهرهایی مانند دمشق، بغداد، مدینه، جده، استانبول، عسلویه، کیش، اصفهان و غیره صورت می‌پذیرند.

فرودگاه بین المللی کیش

فرودگاه بین المللی کیش نمونه‌ای دیگر از فرودگاه‌های شیک و زیبای بین المللی در ایران است. این فرودگاه در جزیره‌ی زیبای کیش واقع شده است که سالانه پذیرای گردشگران زیادی است که با تور گردشگری (https://safarmarket.com/tours) به آنجا آمده‌اند. فرودگاه این شهر روزانه پروازهای متعددی را به خصوص به کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس میزبانی می‌کند. همچنین یکی دیگر از امتیازات منحصر به فرد این فرودگاه، دریافت گواهینامه فرودگاهی است.

امکانات متعددی در فرودگاه بین المللی کیش در اختیار مسافران قرار می‌گیرد از جمله امکان استفاده از رستوران، پارکینگ، خدمات حمل بار و بسته بندی، خدمات پستی، خدمات بانکی و صرافی، اورژانس پزشکی و سایر موارد.

ایرلاین‌های داخلی و خارجی زیادی نیز در این فرودگاه به مسافران خدمات رسانی می‌کنند که از جمله‌ی آنها می‌توان به کیش ایر، هواپیمایی ماهان، هواپیمایی عراق، هواپیمایی آتا و غیره اشاره کرد.

فرودگاه بین المللی شیراز

فرودگاه بین المللی شیراز به عنوان فرودگاه شهید دستغیب نیز معرفی می‌شود و از جمله معروف‌ترین فرودگاه‌های ایران است. این فرودگاه از لحاظ تجهیزات الکترونیکی و تجهیزات ناوبری، پس از فرودگاه بین المللی امام خمینی در رتبه دوم قرار می‌گیرد. فرودگاه بین المللی شیراز از چندین مسیر هوایی برخوردار است که هم شامل مسیرهای داخلی و هم مسیرهای خارجی می‌شود. این فرودگاه به کشورهایی مانند عمان، ترکیه، مالزی، سوریه، بحرین، قطر، عربستان، روسیه، کویت، عراق و امارات پرواز دارد.

فرودگاه شیراز دارای کاربرد نظامی نیز هست ۲ باند پروازی آسفالتی دارد. این فرودگاه مجهز به تجهیزات ناوبری مدرن و پیشرفته‌ای مانند دستگاه رادار PSR-SSR است که از جمله پیشرفته‌ترین رادارهای دنیا به شمار می‌رود. سیستم‌های هواشناسی، ارتباطی و رادیویی این فرودگاه نیز سطح بالایی دارند.

فرودگاه بین المللی قشم

یکی دیگر از فرودگاه‌های مجهز ایران، فرودگاه بین المللی قشم است. قشم و کیش هر دو از جمله مهم‌ترین قطب‌های گردشگری ایران به شمار می‌روند. به همین دلیل در هر دو شهر فرودگاهی برای راحتی هر چه بیشتر مسافرین بنا شده است.

فرودگاه بین المللی قشم روزانه بیش از ۲۰ پرواز را به مقصد شهرهای داخلی یا خارجی مدیریت می‌کند. مقصد پروازهای خارجی این فرودگاه شهرهایی مانند دبی واقع در امارات است. از فرودگاه بین المللی قشم به تهران هر روز پرواز هست ولی پرواز به شهرهایی مانند اصفهان یا مشهد تنها دو روز در هفته انجام می‌شود.

سخن پایانی

با هر بار رزرو بلیط پرواز خارجی و یا حتی بلیط هواپیما داخلی احتمالا از یکی از این فرودگاه‌ها برای سفر استفاده خواهید کرد. اولین فرودگاه بین المللی ایران فرودگاه‌های بین المللی در حمل و نقل کشورها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. آنها پل ارتباطی بین مردم هر کشور با سایر کشورها به شمار می‌روند و شهر خود را به چندین شهر مختلف در سراسر جهان متصل می‌کنند. این موضوع سبب شده تا همواره تلاش مضاعفی برای بهبود وضعیت تجهیزات و خدمات رسانی فرودگاه‌های بین المللی صورت گیرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا