آمورش

یادگیری زبان چقدر طول می کشد؟ (مدت زمان مورد نیاز هر سن و جنس)

Gamma koli

سوال رایج بین همه کسانی که شروع به یادگیری زبان انگلیسی یا هر زبان خارجی می کنند این است که: چقدر طول می کشد تا یک زبان جدید را یاد بگیریم؟ وقتی بفهمیم این پروسه چقدر طول می کشد، شروعش برایمان راحتتر می شود. در این که یادگیری زبان سختیهای خاص خودش را دارد هیچ شکی نیست. یادگیری زبان ممکن است ماهها یا حتی سالها طول بکشد؛ مخصوصا اگر بخواهید از زبانی که یاد گرفته اید برای مکالمه روان یا کار کردن استفاده کنید. خب، حالا بیایید به طور علمی به بررسی این موضوع بپردازیم که یادگیری زبان انگلیسی برای هر سن و جنسی چقدر طول می کشد؟

وقتی زبان جدیدی یاد می گیریم چه اتفاقی برای مغزمان می افتد؟

نتایج تحقیق اخیر دانشمندان سوئدی نشان می دهد که یادگیری یک زبان خارجی باعث افزایش اندازه مغز می شود. این نتیجه بعد از اسکن مغز افرادی که زبان دومی یاد گرفته بودند به دست آمد.

شرکت کنندگان این تحقیق به دو دسته تقسیم می شدند: یک گروه سربازان جوان نظامی بودند که استعدادهای زبانی مختلفی داشتند و دسته دوم گروه کنترل متشکل از دانشجویان علوم پزشکی که در زمینه های مختلف مطالعات زیادی می کردند اما زبان نمی خواندند.

سخت ترین و راحت ترین زبانهای دنیا طبق تحقیقات جدید موسسات زبان

دانشمندان در پایان تحقیق متوجه شدند که ساختار مغز گروه کنترل بدون تغییر باقی مانده، ولی مغز سربازانی که مشغول زبان آموزی بودند به شکل قابل توجهی بزرگتر شده است.

زبان آموزان سریع

مقاله ای که به تازگی در ژورنال Cognition منتشر شده نتایج تحقیقی درباره نحوه یادگیری زبان توسط انسان و تأثیر سن بر این فرآیند را بررسی می کند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که اگر قبل از سن 18 سالگی شروع به یادگیری یک زبان جدید کنید، بیشتر احتمال دارد که تسلطی شبیه گویشوران بومی آن زبان پیدا کنید و هر چه سن بالاتر می رود این احتمال هم کمتر می شود. اما این مساله معنی اش این نیست که زبان آموزان بزرگسال فقط به خاطر اینکه دیر شروع به یادگیری زبان کرده اند نمی توانند روی آن مسلط شوند.

این تحقیق نشان داد که هزاران نفر از زبان آموزان بزرگسال که بعد از حداقل 20 سالگی شروع به یادگیری زبان کردند هم توانستند مثل یک گویشور بومی به آن زبان تسلط پیدا کنند.

تحقیق اخیر دیگری همبستگی بین دوزبانگی و یادگیری زبان سوم را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. نتایج این تحلیل نشان داد که زبان آموزانی که از قبل دو زبان بلد بودند، در مقایسه با افرادی که فقط روی یک زبان مسلط بودند، راحتتر توانستند زبان سوم را یاد بگیرند.

یادگیری زبان چقدر طول می کشد؟

شکی نیست که عوامل مختلفی روی مدت زمان یادگیری زبان تاثیر می گذارند؛ مخصوصا اگر دنبال این باشید که به سطح تسلط تقریبا بومی برسید.

بیشتر از 6 هزار زبان در دنیا وجود دارد که هر کدامشان از لحاظ سختی و آسانی یادگیری با بقیه فرق می کنند. به عنوان مثال، یادگیری زبان اسپانیایی برای انگلیسی زبانها راحت است، ولی یادگیری زبانهای دیگری مثل عربی یا چینی ماندارین که الفباها و نمادهای مختلفی دارند برایشان واقعا سخت است. در عوض، عربی یاد گرفتن برای ایرانیها راحتتر است.

حتما بلد باشید: ۴۰ تا از مهمترین قواعد رفتاری در فرهنگ انگلیسی زبان ها

یکی دیگر از عوامل مهمی که روی مدت زمان یادگیری زبان تأثیر می گذارد، نحوه یادگیری آن است. قرار است زبان را چطور یاد بگیرید؟ می خواهید در کلاسهای زبان شرکت کنید؟ قرار است با اپلیکیشن یا برنامه آنلاین زبان را یاد بگیرید یا می خواهید به کشور مقصد سفر کنید و آنجا زبان جدید را فرا بگیرید؟ جواب به این سوالات به شما کمک می کند تا مدت زمان لازم برای یادگیری یک زبان جدید را بسنجید.

از نظر موسسه خدمات زبانهای خارجی آمریکا (FSI)، توجه به دشواری یادگیری یک زبان هنگام محاسبه زمان مورد نیاز برای فراگیری آن ضروری است. این موسسه زبانها را از نظر میزان دشواری و مدت زمان لازم برای یادگیری آنها به دسته های زیر تقسیم کرده است:

دسته اول

این دسته شامل زبانهای نزدیک به انگلیسی مثل زبانهای سوئدی، آفریقایی، هلندی، فرانسوی، نروژی، رومانیایی، اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی و موارد مشابه می شود. تسلط روی این زبانها حدود 575 تا 600 ساعت یا 23 تا 24 هفته زمان می برد.

دسته دوم

این دسته شامل زبانهایی می شود که تا حدودی شبیه انگلیسی هستند مثل زبان آلمانی. تخمین زده می شود که رسیدن به سطح مطلوب به زبانهای این دسته 30 هفته یا 750 ساعت طول می کشد.

دسته سوم

در این دسته زبانهایی قرار می گیرند که از لحاظ زبان شناسی با انگلیسی فرق می کنند. این زبانها شامل زبانهایی مثل سواحیلی، اندونزیایی و مالزیایی می شوند. برای تسلط روی این زبانها به 36 هفته یا 900 ساعت زمان نیاز است.

دسته چهارم

این دسته شامل زبانهایی مثل هندی، تایلندی، مجارستانی، لتونیایی، بلغاری، بنگالی، نپالی و غیره می شود. زبانهای این گروه اساسا تفاوت های زیادی با زبان انگلیسی دارند و حدود 44 هفته یا 1100 ساعت طول می کشد تا روی آنها مسلط شوید.

دسته پنجم

در این دسته زبانهایی قرار می گیرند که برای افرادی که انگلیسی زبان مادریشان است بسیار سخت هستند. این زبانها شامل کره ای، ژاپنی، عربی، ماندارین و چینی می شوند. تقریبا 88 هفته یا 2200 ساعت طول می کشد تا شخص روی این زبانها تسلط پیدا کند.

یادتان باشد که این دسته بندیها فقط یک نگاهی کلی برای فهمیدن میزان سختی و راحتی زبانها و تخمین مدت زمان یادگیریشان است. عوامل بسیار دیگری هم هستند که در فرایند یادگیری زبان دخیلند و خیلیها هم اصلا با این نوع دسته بندی مخالفند. اما به هر حال دانستن این موارد نقطه شروع خوبی برای شماست.

حتما بخوانید: ۱۵ تا از زبانهای دنیا که بیشترین جمعیت صحبت کننده را دارند

عوامل کلیدی در یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

یکی دیگر از عوامل مهمی که روی مدت زمان یادگیری زبان تاثیر می گذارد سن شماست. به طور کلی بزرگسالان در مقایسه با بچه ها به مدت زمان بیشتری برای یادگیری زبان انگلیسی نیاز دارند. با این حال باز هم قضیه برای هر کسی متفاوت است. برای همین میزان یادگیری زبان بین زبان آموزان بزرگسال هم فرق می کند.

عوامل دیگری که روی مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی تأثیر می گذارند عبارتند از:

  • توانایی فعلی شما در صحبت کردن به انگلیسی
  • سطح مورد نظرتان برای تسلط و هدف از رسیدن به این سطح
  • سابقه تحصیلی و زبانی شما
  • محیط اطرافتان (به خصوص اگر دور و برتان به انگلیسی صحبت شود)
  • زمان و تلاشی که صرف مطالعه و تمرین زبان می کنید

آیا یادگیری انگلیسی سخت تر از زبانهای دیگر است؟

برای خیلیها این سوال پیش می آید که آیا یاد گرفتن زبان انگلیسی نسبت به بقیه زبانها سختتر است؟ برای اکثر افراد غیر انگلیسی زبان، انگلیسی زبان نسبتا دشواری برای یادگیری است، ولی با این حال سخت ترین زبان برای یادگیری نیست. انگلیسی به خاطر داشتن گرامرهای خاص، تلفظهای غیر عادی و همینطور دایره لغات وسیعش به سخت بودن معروف است.

روش یادگیری زبان: بهترین روش یادگیری زبان و 19 ترفند

همانطور که گفتیم، اینکه چقدر یادگیری زبان انگلیسی برایتان سخت باشد به عوامل مختلفی مثل زبان مادری شما و شباهتش به انگلیسی، سن شما، میزان تماستان با زبان انگلیسی، عادات مطالعه کردنتان و منابع موجود بستگی دارد.

نکته خوب درباره یادگیری زبان انگلیسی این است که چون زبان بین المللی به حساب می آید و در سراسر جهان با آن صحبت می شود تمرین کردن آن در دنیای واقعی هم راحتتر است. علاوه بر این، منابع و مواد آموزشی بی شماری هم در دسترس است که باعث می شود یادگیری زبان انگلیسی نسبت به بقیه زبانها آسانتر باشد.

حتما بخوانید: ۲۰ تا از پرکاربردترین حرکات بدن در زبان انگلیسی

زمان مورد نیاز برای رسیدن به سطح آیلتس/ تافل (سطح پیشرفته زبان)

زمان لازم برای کسب نمرات مختلف آیلتس/تافل (کاملا مشابه هستند) به طور تقریبی از این قرار است:

  • نمره 3.5 آیلتس یا 50 تافل– level Lower Intermediate (سطح پیش متوسط/ سطح 3): 6 هفته- یادگیری مهارتهای اصلی انگلیسی به همراه مهارتهای زبانی بیشتر
  • نمره 4 آیلتس یا 55 تافل– Intermediate level (سطح متوسط/ سطح 4): 6 هفته – یادگیری مهارتهای اصلی انگلیسی به همراه مهارتهای زبانی بیشتر یا خواندن و نوشتن.
  • نمره 4.5 آیلتس یا 60 تافل – level PET (سطح متوسطه اول/ سطح 4): 6 هفته – مهارتهای اصلی انگلیسی به همراه مهارتهای زبانی بیشتر یا خواندن و نوشتن.
  • نمره 5 آیلتس یا 65 تافل -level Upper intermediate (سطح متوسطه دوم/ سطح 5): 6 هفته – مهارتهای اصلی انگلیسی به همراه مهارتهای زبانی بیشتر یا مهارت های آکادمیک
  • نمره 5.5 آیلتس یا 70 تافل– Strong Upper Intermediate یا FCE level (سطح متوسطه سوم/ سطح 5): 6 هفته – مهارتهای اصلی انگلیسی به همراه مهارتهای زبانی بیشتر یا مهارت های آکادمیک
  • نمره 6 آیلتس یا 75 تافل – Advanced level (سطح پیشرفته اول/ سطح 6) (نمره معمولی مورد نیاز اکثر دانشگاه های بریتانیا): 6 هفته- مهارتهای اصلی انگلیسی به همراه مهارتهای زبانی بیشتر یا مهارت های آکادمیک
  • نمره 6.5 آیلتس یا 80 تافل – Advanced یا CAE level (سطح پیشرفته دوم/ سطح 6): 6 هفته- مهارتهای اصلی انگلیسی به همراه مهارتهای زبانی بیشتر یا مهارت های آکادمیک
  • نمره 7 آیلتس یا 85 تافل – High Advanced level (سطح پیشرفته سوم/ سطح 6): 6 هفته برای زبان آموزی که در سطح بالایی از مهارت زبانی قرار دارد.
  • نمره 7.5 آیلتس یا 90 تافل – High Advanced یا Proficiency level (سطح حرفه ای): 6 هفته برای زبان آموزی که در سطح بالایی از مهارت زبانی قرار دارد.
  • نمره 8 و بالاتر آیلتس و بالای 95 تافل: بیش از 2 ماه. (منبع1 منبع2 منبع3)

برای شروع یادگیری زبان: مکالمات عمومی زبان انگلیسی (دانلود رایگان ۱۰۰ درس)

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا