آمورش

چرا یادگیری [فونتیک] در آموزش زبان انگلیسی اهمیت ویژه دارد؟

در این مقاله قصد داریم شما را با دانش فونتیک آشنا کنیم، اما قبل از آن‌که درباره اهمیت یادگیری فونتیک صحبت کنیم باید بدانیم فونتیک چیست و شامل چه مباحثی می‌شود.

فونتیک چیست؟ اهمیت فونتیک در آموزش زبان انگلیسی آشنایی با نحوه کار با فرهنگ لغت تلفظ صحیح لغات با یادگیری فونتیک تقویت مهارت شنیداری با یادگیری فونتیک یادگیری زبان مانند یک انگلیسی زبان بومی (native) با کمک فونتیک درک تفاوت در تلفظ کلمات مشابه تشخیص اسم از فعل با کمک فونتیک

فونتیک چیست؟

اگر در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، حتما تا به‌حال از دیکشنری استفاده کرده‌اید و به علائم فونتیک انگلیسی برخورده‌اید. حتما می‌دانید که نشانه های فونتیک یا علائم آوایی زبان انگلیسی روش درست تلفظ (Pronunciation) یک کلمه را نشان می‌دهند. اگر علائم فونتیک را بشناسید، می‌توانید به راحتی تلفظ کلمه را بفهمید و در واقع سواد استفاده از دیکشنری را کسب کنید!

اهمیت فونتیک در یادگیری زبان انگلیسی

بهترین راه برای این‌که بدانیم هر کلمه در زبان انگلیسی چگونه تلفظ می‌شود، شناخت و استفاده از علائم فونتیک کلمات (Phonetic Symbols) است؛ زیرا کمتر زبانی پیدا می‌شود که دیکته آن با تلفظ‌هایش تطابق کامل داشته باشد. در زبان آلمانی، برخی از قوانین برای تلفظ کلمات وجود دارند که در جلسه اول کلاس به شما آموزش داده می‌شوند، و از آن به بعد خواهید توانست هر متن آلمانی را با تلفظ صحیح بخوانید، حتی اگر یک کلمه از آن را متوجه نشوید!

اما در انگلیسی و اکثر زبان‌های دنیا، مثل فارسی ااین طور نیست! تلفظ کلمات در زبان انگلیسی حفظی هستند و هیچ قانون صد درصدی وجود ندارد . بنابراین تنها راه برای درک تلفظ کلمات، تقلید کردن از بومی زبانان انگلیسی و یادگیری علائم فونتیک است.

واج‌ها در زبان انگلیسی به دو دسته صدادار (Vowels) و بی صدا (Consonants) تقسیم می‌شوند. واج ها ممکن است با علائمی شبیه به حروف انگلیسی نمایش داده شوند. برای مثال، واج /e/ که صدای “اِ” می‌دهد ربطی به حرف e ندارد و در کلمات گوناگون به شکل‌های مختلف تلفظ می‌شود.

لینک مفید: حروف صدادار در زبان انگلیسی

علائم فونتیک انگلیسی همیشه در بین دو خط مایل / / قرار می‌گیرند.

اهمیت فونتیک در آموزش زبان انگلیسی

در بسیاری از آموزشگاه‌ها و کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی به آموزش فونتیک انگلیسی اشاره نشده و بیشتر از روش‌های گوش کردن و تکرار برای آموزش تلفظ‌ها استفاده می‌شود. ما در آکادمی روان تصمیم گرفتیم که بیشتر و تخصصی‌تر به موضوع فونتیک بپردازیم. با ما همراه باشید!

آشنایی با نحوه کار با فرهنگ لغت

اگر نتوانید با مراجعه به دیکشنری (فرهنگ لغت) و پیدا کردن فونتیک واژه مورد نظر خود، به تلفظ صحیح لغات انگلیسی دست پیدا کنید، ممکن است آن کلمه را به اشتباه تلفظ کنید و تلفظ غلط را سال‌ها در ذهن خود نگه دارید. فونتیک راه درست تلفظ هر لغت را آموزش می‌دهد و بدین ترتیب زحمات چندین ساله زبان آموز رابرای تلفظ صحیح هدر نمی‌دهد. البته یادگیری این دسته از آواها باید زیر نظر اساتید و دبیران مجرب زبان انجام شود. دوره آموزش فونتیک آکادمی روان که توسط چندین مدرس تهیه شده است، را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تلفظ صحیح لغات با یادگیری فونتیک

اشتباه تلفظ کردن هر لغت در مکالمات انگلیسی باعث ضرر رساندن به دو طرف کفتگو می‌شود. اگر تلفظ صحیح لغات را ندانید، نمی‌توانید منظور خود را به درستی بیان کنید. همچنین شنونده هم نمی‌تواند سخنان شما را به درستی درک کرده و باعث بد فهمی خواهد شد.

تقویت مهارت شنیداری با یادگیری فونتیک

تقویت مهارت شنیداری یکی از مهمترین و سخت‌ترین مهارت‌های زبان انگلیسی است. زبان آموزان زیادی هستند که با وجود داشتن دایره لغات زیاد، قادر به درک مکالمات زبان نیستند؛ اما اگر همان مطالب را به‌صورت متنی در اختیار آنها قرار دهید می‌توانند آن‌ها را به خوبی درک کنند. مشکل اصلی این دسته افراد عدم تسلط بر مهارت شنیداری و آشنا نبودن با تلفظ صحیح کلمات است.

یادگیری زبان مانند یک انگلیسی زبان بومی (native) با کمک فونتیک

برخی از صدا ها در زبان مادری ما وجود ندارند. درک صدایی که در زبان مادری ما وجود ندارد، سخت است و برای تلفظ آن کلمه دچار مشکل می‌شویم. برخی صداها در زبان های دیگر وجود دارند که نیاز به استفاده از عضلات دهان به روش جدید دارند. این دلایل دو دلیل عمده هستند که زبان آموزان در تلفظ درست لغات مشکل دارند. برای رفع این مشکلات، شما باید درباره فونتیک بدانید و با استفاده از آن چگونگی حرکت زبان، دهان و لب ها را برای تلفظ صداهای مختلف درک کنید.

درک تفاوت در تلفظ کلمات مشابه

زبان شناسان سالهاست که درباره‌ی این کلمات مطالعه کرده‌اند تا به زبان آموزان کمک کنند که تفاوت بین این صداهای جالب را بشنوند و تلفظ کنند. کلماتی مانند sheep یا ship که تنها در تلفظ i کوتاه یا کشیده فرق دارند را از طریق فونتیک می‌توان به خوبی فرا گرفت. به این صورت بعد از شنیدن لغت می‌توانید حدس بزنید که کدام کلمه است.

تشخیص اسم از فعل با کمک فونتیک

یکی از روش های تشخیص اسم از فعل، درک جایگاه استرس یا تکیه‌ی کلمات است. با استفاده از فونتیک و تلفظ صحیح کلمات، می‌توان اسم را به فعل تبدیل کرد و آن‌ها را از هم تشخیص داد. پیشنهاد می‌کنیم درس مربوطه را مطالعه کنید: تلفظ انگلیسی با رعایت “استرس یا تکیه”

سخن پایانی

امیدواریم که با استفاده از این مطلب، به اهمیت فونتیک در آموزش زبان انگلیسی پی برده باشید. با این حال اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید در قسمت کامنت‌ها سوال خود را بپرسید تا به شما پاسخ دهیم. همچنین می‌توانید با مشاورین و مدرسین حرفه‌ای ما در ارتباط باشید و مشاوره بگیرید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا