اخبار

قزاقستان چوب حراج به جنگنده‌های روسی زد!/ عکس

تینا مزدکی_ بیش از صد هواپیمای جنگنده و بمب افکن از کار افتاده شوروی به همراه موتورهای هوانوردی آنها در قزاقستان به فروش می‌رسد. بر اساس گزارش‌هایی که برای اولین بار در رسانه‌های محلی قزاقستان منتشر شد، اطلاعیه‌های مربوط به فروش دارایی‌های دولتی به صورت آنلاین بارگذاری شده است.

طبق گزارش فوربس قزاقستان، در این حراج ۱۱۷ هواپیما که در گذشته بخشی از تشکیلات نظامی در مناطق آلماتی، آبای، کاراگاندا و شیمکنت بودند، به نمایش گذاشته می‌شود.

بخش عمده‌ای از این هواپیماهایی که اکنون به فروش می‌رسند شامل مدل‌های MiG-۳۱، MiG-۲۷، MiG-۲۹ و Su-۲۴ هستند که در دوران جنگ سرد در اواسط دهه ۱۹۷۰ و ۸۰ تولید شدند. هم روسیه و هم اوکراین برخی از این جنگنده‌ها را در جنگ جاری مستقر کرده‌اند. بسیاری از آنها پس از متحمل شدن خسارات سنگین از مقرهای هر دو طرف بیرون کشیده شدند.

قزاقستان چوب حراج به جنگنده‌های روسی زد!/ عکس

سوخو-۲۴ یک جنگنده ضربتی نسل سوم مافوق صوت، دو کابینه، بال‌متغیر و دوموتوره ساخت شرکت سوخو است. این هواپیما که نخستین سیستم ناوبری و حمله دیجیتال شوروی را در خود داشت نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۷۰ انجام داده و از سال ۱۹۷۴ وارد ارتش شوروی شد و هم‌اکنون نیز در ارتش‌های روسیه، اوکراین، قزاقستان، الجزایر، سودان، سوریه و ایران در حال خدمت است. البته نیروی هوایی روسیه در حال جایگزینی تدریجی این هواپیما با جنگنده بمب‌افکن سوخو-۳۴ است. حدود ۱۴۰۰ فروند از این هواپیما تا سال (۱۹۹۳) تولید شد.

سوخو-۲۴ که پاسخ روس‌ها به جنگنده بمب‌افکن اف-۱۱۱ آمریکایی‌ها بود، اختصاصاً برای حملات ارتفاع پایین مافوق صوت به عمق خاک دشمن طراحی شده و طراحی بال متحرک آن باعث شده تا قابلیت فرود و برخاست کوتاه را داشته‌باشد. بارگیری بال بالای این هواپیما نیز باعث شده تا پرواز باثباتی در ارتفاع پایین و مقاومت خوبی در مقابل جریان باد داشته‌باشد. این هواپیما با وزن خالی بیش از ۲۲ تن توانایی حمل ۸ تن مهمات از جمله بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی، و دیگر انواع بمب و موشک و راکت و سوخت اضافی را دارد.

قزاقستان چوب حراج به جنگنده‌های روسی زد!/ عکس

میگ-۲۹ جنگنده نسل چهارم دوموتوره و دوسکانه فرامانورپذیر است که در دهه ۱۹۷۰ در شرکت میگ اتحاد شوروی به‌عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی شد. نخستین پیش‌نمونه این هواپیما در سال ۱۹۷۷ به پرواز درآمد و از سال ۱۹۸۳ به ارتش شوروی پیوست. میگ-۲۹ از بهترین محصولات صادراتی برای شوروی در زمان خود و برای روسیه در حال حاضر است، این هواپیما همچنان توسط روسیه و بسیاری کشورهای دیگر استفاده می‌شود.

جت جنگنده دوموتوره و دو سکانه میگ-۲۹ شباهت زیادی به جنگنده بزرگ‌تر سوخو-۲۷ دارد که هم‌زمان با آن طراحی و تولید شد. این دو جنگنده به منظور رقابت با جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۵ ایگل و اف-۱۶ فایتینگ فالکن ساخته شدند.

قزاقستان چوب حراج به جنگنده‌های روسی زد!/ عکس

منبع: eurasiantimes

227323

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا