رپورتاژ

علت ماندن لکه آب بر روی ظروف در ماشین ظرفشویی

در این مقاله به طور مفصل تمامی علل باقی ماندن لکه های آب بر روی ظروف در ماشین ظرفشویی را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. همچنین شما می توانید برای اطمینان بیشتر جهت تعمیر ماشین ظرفشویی اقدام نمایید.

ماشین ظرفشویی وسیله ای برای راحت تر شدن شست و شوی ظروف و همچنین صرفه جویی در وقت و انرژی افراد می باشد. با این حال گاهی نیز ممکن است با باز کردن در ماشین ظرفشویی با صحنه ای مواجه شوید که خیلی خوشایند نباشد!

ما انتظار داریم هنگامی که کار ماشین ظرفشویی به اتمام می رسد ظرف ها کاملاً تمیز شده باشند؛ در صورتی که برخی مواقع ممکن است دستگاه خوب عمل نکرده و لکه های آب بر روی ظروف باقی بمانند.

چرا لکه های آب بر روی ظروف باقی می مانند؟

پیش از هر چیز توجه داشته باشید که این امر ممکن است بنا به دلایل مختلفی رخ دهد. ما قصد داریم به طور کلی شایع ترین و مهم ترین علل را معرفی و بررسی نماییم.

از اساسی ترین این دلیل ها می توان به سختی آب مصرفی، دمای پایین آب، شور بودن آب، استفاده کردن از مواد شوینده نامناسب، مصرف کردن بیش از اندازه مواد شوینده، و غیره اشاره داشت.

در بخش ‌های بعدی به طور مفصل درباره هر یک از این دلایل سخن خواهیم گفت.

سختی آب مصرفی

اگر نمی دانید که به چه آبی آب ساخت گفته می‌ شود، لازم است ذکر کنیم که در آب برخی از مناطق همچون قم و سمنان املاح و مواد معدنی (به خصوص کلسیم و منیزیم) بیش از حد طبیعی وجود دارد؛ که به این نوع آب ها، آب سخت گفته می شود.

جالب است بدانید که سخت بودن آب مصرفی از شایع‌ ترین دلایل به جا ماندن لکه آب بر روی ظروف در ماشین ظرفشویی تلقی می شود.

لازم به ذکر است استفاده از آب سخت تاثیری در سلامتی افراد نخواهد داشت؛ با این حال می تواند به لوله کشی ها و وسایل آبرسانی صدمه برساند. در صورتی که مشکل شما مربوط به سختی آب است، نیازی به تعمیر ماشین ظرفشویی وجود نداشته و می توانید از دستگاه تصفیه آب کمک بگیرید.

دمای پایین آب

کاملاً بدیهی است که آب ولرم و یا گرم قادر است بهتر ظروف را تمیز کند؛ به همین علت لازم است دستگاه ماشین ظرفشویی به گونه‌ ای تنظیم شده باشد که از این آب استفاده کند.

گاهی اوقات برای اینکه دمای آب بالا رود و آب گرم در لوله ها جریان پیدا کند لازم است آب کمی باز بماند. از آن جایی که ماشین ظرفشویی به مقدار کمی آب نیاز دارد، ممکن است فرصتی برای گرم تر شدن آب پیش نیاید.

راهکاری که برای این شرایط وجود دارد، باز کردن آب داغ در سینک پیش از راه اندازی ماشین ظرفشویی می باشد.

خوشبختانه در این حالت نیز شما نیازی به تعمیر ماشین ظرفشویی نخواهید داشت و تنها با کمی جستجو و تنظیم میزان مواد شوینده مشکلتان برطرف خواهد شد.

شور بودن آب

روند استفاده از آب شور نیز تا حدودی شبیه به آب سخت است. فرقی ندارد که املاح موجود در آب کلسیم و منیزیم باشد، یا نمک! در هر صورت افزایش غلظت چنین موادی در آب سبب به جا ماندن لکه بر روی ظروف خواهد شد.

جهت اطمینان از شور بودن و یا سخت بودن آب، می توانید از یک آزمایش بسیار ساده کمک بگیرید.

به این صورت که اگر لکه هایی که بر روی ظروف وجود دارند به راحتی و با استفاده از کمی آب پاک شدند، احتمالاً آب مورد استفاده قرار گرفته شور بوده است؛ اما اگر لکه ها به راحتی شسته نمی شوند و لازم است حتما یک بار دیگر کامل شستشو اتفاق بیفتد، می ‌توان نتیجه گرفت که آب سخت استفاده شده است.

استفاده نامناسب و یا بیش از حد مواد شوینده

فراموش نکنید که میان انواع گوناگون مواد شوینده ماشین ظرفشویی تفاوت هایی وجود دارد. حتی برخی از این مواد ها توانایی حل شدن در آب سخت را نیز دارند.

یکی دیگر از تفاوت‌ های رایج میان مواد شوینده، نوع و میزان آنزیم به کار رفته در آن ها است؛ بنابراین قبل از خرید و تهیه این مواد پاک‌ کننده تفاوت میان آن ها را پیدا کرده و مناسب‌ ترین آن ها را بخرید.

همچنین در صورتی که از مواد شوینده بیش از حد استاندارد استفاده شود، به خوبی در آب حل نشده و ظرف ها کثیف می مانند. حتی اگر به خوبی پاک شوند نیز بر روی ظروف لکه‌ هایی باقی خواهد ماند.

راهکارهایی برای رفع لکه های آب موجود بر روی ظروف در ماشین ظرفشویی

در وهله اول این نکته را مد نظر قرار دهید که اگر مشکل شما هیچ یک از موارد ذکر شده در بخش های قبلی نیست، لازم است در اولین فرصت جهت تعمیر ماشین ظرفشویی خود به نمایندگی ها و یا تعمیرگاه ها مراجعه فرمایید.

استفاده از سرکه سفید معمولی می تواند راه حل خوبی برای جلوگیری از ماندن لکه آب بر روی ظرف ها باشد.

برای این کار لازم است کمی سرکه سفید را در کاسه ای ریخته و آن را در طبقه بالایی ماشین ظرفشویی گداشته و سپس دستگاه را روشن کنید. با این کار هیچ لکه ای بر روی ظروف باقی نخواهد ماند.

به خاطر بسپارید که استفاده از سرکه در محفظه کمک آبکشی کاری اشتباه بوده و سبب آسیب دیدن دستگاه خواهد شد.

راهکار ویژه دوم به کار بردن نرم کننده آب است. این نرم کننده ها به گونه ای تولید شده‌ اند که از طریق فرایند تبادل یونی بتوانند سختی آب را کاهش داده و از بروز لکه جلوگیری کنند.

نکات شستشوی ظروف نقره در دستگاه ماشین ظرفشویی

بنابر قوانین طبیعت گوگرد به شدت با نقره واکنش می دهد و به همین علت هنگام شستشوی ظروف نقره ‌ای باید توجه داشته باشید که حتی کوچک ترین مقداری از گوگرد در آب وجود نداشته باشد.

از ترکیب گوگرد با نقره ماده‌ ای به نام سولفید نقره به وجود خواهد آمد که ظروف شما را سیاه رنگ خواهد کرد. سعی کنید هنگام شستشوی ظروف نقره از دستگاه تصفیه آب کمک بگیرید و حتی الامکان پس از شستن، آن ها را با استفاده از یک دستمال خشک نمایید تا آسیب به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا