آمورش

مهارت‌ های نرم چیست؟ چه مهارت‌ هایی جزء این دسته هستند؟

حتماً تا به حال شنیده‌اید که می‌گویند فلانی از مهارت ارتباطی خوبی برخوردار است یا توانایی بالایی در حل مسأله دارد یا سازگاری بالایی در برخورد با شرایط جدید دارد. چنین افرادی دارای مهارت‌های نرم بالا هستند. مهارت‌های نرم به مجموعه‌ای از مهارت‌های غیرفنی گفته می‌شود که بر نحوه عملکرد و راندمان کاری شما تأثیر بسیار بالایی دارد.

تحقیقات بسیار زیادی در خصوص مهارت‌های نرم و تأثیر آن در آینده شغلی انجام شده است، تحقیقات نشان داده است که مهارت‌های نرم در سال‌های آینده به مهمترین مهارت‌هایی تبدیل خواهند شد که یک فرد برای یک جایگاه شغلی باید داشته باشد.

با توجه به اهمیت این مسأله ما در این مقاله تصمیم گرفتیم که در خصوص مهارت‌های نرم به‌طور کامل صحبت کنیم و به شما بگوییم که چگونه می‌توان مهارت‌های نرم خود را ارتقا بدهید؟

مهارت‌های نرم چیست؟ چه مهارت‌های جز مهارت‌های نرم هستند؟ مهارت حل مسأله مهارت میان فردی سازگاری و انعطاف‌پذیری انگیزه تفکر خلاق چگونه مهارت‌های نرم را تقویت کنیم؟ اهداف خود را مشخص کنید تمرین کنید الگوگیری کنید مهارت ارتباطی خود را افزایش دهید استفاده از منابع آموزشی سخن پایانی

مهارت‌های نرم چیست؟

مهارت‌های نرم یا Soft skills مجموعه از مهارت‌های رایج و اصلی هستند که تمامی حرفه‌ها و مشاغل می‌توانند آن‌ها را بکار بگیرند. این مهارت‌ها در دسته مهارت غیرفنی و مجموعه‌ای از ویژگی‌های فردی، مهارت میان فردی، مهارت‌های ارتباطی، توانایی حل مسأله، سازگاری با محیط و … است که به کار شما مربوط می‌شود.

همان‌طور که اشاره شد، مهارت‌های نرم مربوط به محیط کاری است پس دور از انتظار نیست که کارفرمایان به آن توجه ویژه‌ای دارند و یکی از فاکتور‌های مهم آن‌ها برای استخدام نیرو‌های جدید سطح مهارت نرم متقاضیان، برای موقعیت شغلی است چرا که افرادی که دارای مهارت نرم بالا هستند در محیط کاری جدید موفق‌ترند، روحیه همکاری بالایی دارند به درستی زمان را مدیریت می‌کنند و…. داشتن چنین ویژگی‌هایی باعث می‌شود، هر کارفرمایی تلاش خود را برای جذب و نگه داشتن این افراد کند.

دریافت مشاوره

چه مهارت‌های جز مهارت‌های نرم هستند؟

در بالا تا حدودی به ویژگی‌های افراد دارای مهارت‌های نرم اشاره شد، حال آن‌ها را به صورت جداگانه و به‌صورت کامل شرح می‌دهیم.

  • مهارت حل مسأله

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم افراد دارای مهارت‌های نرم که کارفرمایان برای آن ارزش بسیار زیادی قائل هستند، مهارت حل مسأله است افرادی با مهارت حل مسأله بالا در رویارویی با مشکل به دنبال حل کردن مسائل با روش‌های منطقی، کارآمد و اصولی هستند.

این افراد ابتدا مشکل را تحلیل می‌کنند که متوجه شوند ریشه مشکل کجاست؟ سپس راه حل‌های مختلفی را که به ذهنشان می‌رسد را بررسی و ارزیابی می‌کنند و بهترین روش برای حل مسأله را انتخاب می‌کنند.

در صورتی که با شکست مواجه شوند ناامید نمی‌شوند و راه‌های دیگر را نیز امتحان می‌کنند و این کار را تا آنجا ادامه می‌دهند تا به نتیجه دلخواه برسند.

مطلب کاربردی: انگلیسی برای اهداف خاص یا ESP چیست؟

  • مهارت میان فردی

مهارت میان فردی یکی از مهمترین مهارت‌های نرم است که به معنی توانایی برقراری ارتباط با دیگران است. فردی با مهارت میان فردی بالا در محیط کاری به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند، روحیه همکاری بالایی دارند، حد و مرز ارتباطات را می‌دانند، قابل اعتماد هستند و رابطه‌ای دوستانه با دیگر اعضا برقرار می‌کنند.

عصر امروز عصر ارتباطات است، پس مهارت میان فردی اهمیت بسزایی دارد و بودن این افراد در محیط کار سرمایه‌ای ارزشمند برای کارفرمایان است چرا که آن‌ها به دنبال افرادی هستند که به راحتی و بدون تنش با دیگران تعامل برقرار کنند.

  • سازگاری و انعطاف‌پذیری

سازگاری و انعطاف‌پذیری ویژگی مثبتی است که در محیط کاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. حتماً تاکنون شنیده‌اید، افرادی که سازگاری بالایی با محیط دارند افراد باهوشی هستند.

این یک واقعیت است چرا که این افراد از هوش هیجانی بالایی برخوردارند و به راحتی خود را با شرایط جدید وفق می‌دهند. به‌طور کلی می‌توان گفت، انعطاف‌پذیری به معنای توانایی مقابله با شرایط سخت و دشوار به دور از استرس و تنش است.

می‌توان ویژگی‌های این افراد را به این صورت دانست: رضایت شغلی بالایی دارند، نسبت به تغییرات واکنش مثبت دارند، از چالش‌های بوجود آمده هراسی ندارند، ابتکار عمل دارند.

مطالعه کنید: 18 تکنیک‌ کاربردی برای افزایش و تقویت خلاقیت

  • انگیزه

تاکنون برایتان پیش آمده است که برای رسیدن به هدف‌تان انرژی بالایی داشته باشید؟ یا برای رسیدن به اهدافتان بیش از حد تلاش کنید؟ این انرژی و تلاش بیش از حدتان از انگیزه شما برای رسیدن به هدفتان نشات می‌گیرد.

انگیزه به شما نیرو و انرژی می‌دهد، باعث می‌شود هدفی را که مشخص کرده‌اید آغاز کنید و برای رسیدن به آن دست از تلاش برندارید. کدام کارفرما است که تمایل همکاری با فردی را که دارای اهداف مشخص دارد، اهل برنامه‌ریزی است، پرانرژی است را نداشته باشد؟

  • تفکر خلاق

تفکر خلاق به معنی نگرش متفاوت، جدید و خارج از چهارچوب در هنگام رویارویی با مسائل است. این افراد ایده‌های جدید دارند، خلاقانه فکر می‌کنند، راه‌های جدید را جستجو می‌کنند، ریسک پذیرند، از شکست هراسی ندارند، حس کنجکاوی بالایی دارند، از تمرکز بالایی برخوردارند و تمام جوانب موضوع را می‌سنجند.

چه چیزی برای یک کارفرما از داشتن یک نیرو خلاق بهتر؟

از دست ندهید: چگونه ذهن خلاق داشته باشیم؟

چگونه مهارت‌های نرم را تقویت کنیم؟

بسیاری از افراد به‌طور ذاتی در مهارت‌های نرم توانمند هستند اما خیلی از افراد هم اینگونه نیستند. با توجه به آنچه تاکنون گفته شد، مهارت‌های نرم تأثیر بسیاری بسزایی در محیط شغلی، شرایط شغلی و زندگی شخصی شما دارد پس یادگیری آن‌ها ضروری است. در ادامه چند روش تقویت مهارت‌های نرم را برای شما توضیح می‌دهیم:

  • اهداف خود را مشخص کنید

از همان ابتدا اهداف خود را مشخص کنید انجام هر کاری بدون هدف، کاری بیهوده است. مشخص کردن هدف باعث تمرکز شما بر آنچه که می‌خواهید انجام دهید، می‌شود، انگیزه را زنده نگه می‌دارد و تحرک شما را برای رسیدن به آن افزایش می‌دهد.

می‌توانید اهداف خود را با توجه به شرایط و توانایی‌هایتان در یک شغل که به آن نیاز دارید را افزایش دهید و مهارت‌های نرم را در اولویت قرار دهید.

  • تمرین کنید

هر چند مهارت‌های نرم درونی هستند و به دلیل درونی بودن، یادگیری آن‌ها از دشواری خاصی برخوردار است اما با تمرین کردن می‌توانید به آن‌ها دست پیدا کنید.

تأثیر تمرین در یادگیری بر هیچ کسی پوشیده نیست، تمرین کردن مداوم باعث تسلط شما بر مهارت، سرعت انجام آن مهارت و اعتماد بنفس بیشتر شما در آن زمینه می‌شود. (مثلاً اگر مهارت ارتباطی ضعیفی دارید انقدر در محیط کار با دیگران معاشرت داشته باشید و شروع‌کننده بحث باشید تا بر این مشکل غلبه کنید).

  • الگوگیری کنید

به این معنی که از رفتار فرد یا گروهی پیروی کنید. هیچ اشکالی ندارد اگر رفتار مناسبی از همکار، کارفرما، دوست یا هر فردی دیگری مشاهده کردید از آن‌ها الگو بگیرید، چرا که انسان‌ها ذاتاً نیازمند الگو هستند. پس اگر در اطرافیان شما کسانی هستند مهارت‌های نرم قوی دارند از آن‌ها الگو بپذیرید، رفتار‌های آن‌ها را به دقت مشاهده کنید، با آن‌ها معاشرت کنید و از آن‌ها مشورت کنید.

کلیک کنید: چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

  • مهارت ارتباطی خود را افزایش دهید

از مهم‌ترین مهارت‌هایی که می‌تواند توجه کارفرما را به خود جلب کند داشتن مهارت ارتباطی است. مهارت ارتباطی شامل گوش دادن فعال، همدلی کردن و نحوه صحبت کردن شما است.

آموزش این مهارت اگرچه ممکن است نیاز به زمان داشته باشد اما تأثیری بر شرایط شغلی شما می‌گذارد غیر قابل انکار است به عنوان مثال مهارت ارتباطی قوی در محیط شغلی شما را فردی فعال، دوست داشتنی در نزد همکاران و کارفرمایتان تبدیل می‌کند که در ارتقای شغلی شما قطعاً تأثیرگذار است.

البته باید این را در نظر داشته باشید که مهارت ارتباطی قوی نه تنها در محیط شغلی بلکه در جنبه‌های مختلف زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است پس آموزش و داشتن آن امروز امری مهم و ضروری است.

  • استفاده از منابع آموزشی

منابع زیادی مانند: کتاب، کلاس‌های آموزشی حضوری و آنلاین، پادکست‌ها، تجربه دیگران و… برای یادگیری مهارت‌های نرم وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا این مهارت‌ها را ارتقا دهید. درست که این مسیر نیاز به هزینه دارد اما جای نگرانی نیست چرا که بدست آوردن مهارت‌های نرم تأثیری شگرف در رابطه کاری و زندگی شخصی شما بر جای می‌گذارد.

مطالعه کنید: تاثیر برونگرایی و درونگرایی بر یادگیری زبان دوم

سخن پایانی

همانطور که قبلاً هم اشاره شد مهارت‌های نرم امروزه از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند به‌طوری که می‌توان گفت حضور آن‌ها با مهارت‌های سخت ( به مهارت‌های تخصصی افراد در یک رشته یا شغل گفته می‌شود که از راه آموزش، تکرار و تمرین بدست می‌آید) برابری می‌کند.

برای موفقیت در یک جایگاه شغلی صرفاً داشتن مهارت‌های سخت کافی نیست و شما باید مهارت‌های نرم خود را نیز تقویت کنید، ترکیبی از مهارت‌های نرم و سخت یک نیروی کار موفق را می‌سازد که هر کار فرمایی آرزوی داشتن آن را می‌کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا