آمورش

سفرنامه موزه سینما

در یک روز زمستانی برفی و خنک مهمان موزه سینما با تور sodet سفیر گفتمان بودم.این چندمین توری بود که من افتخار اینو داشتم که همراهsodet باشم.هیجان خاصی قبل تور سراسر وجودمو گرفته بود چون قرار بود کل تور رو انگلیسی صحبت کنیم و با دوستان جدیدی آشنا بشیم.

طبق معمول همیشه تور دقیقا راس ساعت 8:30 با حضور غیاب تورلیدرها و خوش آمدگویی گرم و صمیمانه اساتید در حاتاق جلسه دفتر مرکزی2 سفر یکروزه ما آغاز شد،دیدن چهره ی همسفران قدیمی و آشنایی با دوستان جدید منو مثل همیشه شگفت زده میکرد.

بعد صرف چایی و بیسکوییت همگی پرانرژی به سمت اتوبوس ها روانه شدیم.در داخل اتوبوس همزمان با توزیع صبحانه و بج ها و کتابچه های آموزشی به زبان انگلیسی توزیع شد قسمت بیفور کتابچه رو با راهنمایی دلسوزانه اساتید با دوستانمون انجام دادیم از اینکه تونسته بودم 1ساعت با اساتید و همراهان انگلیسی صحبت کنم خیلی خوشنود بودم.

سفرنامه موزه سینما

ساعت9:30 به موزه سینما رسیدیم اساتید مطالبی در مورد پیشینه باغ فردوس ارائه دادن اینکه مستندات روایی حکایت از آن دارد که این باغ در زمان محمدشاه قاجارساخته شده است وساختمان آن کاخ شکارگاه وی بود.پس از فوت نظام الدوله، مالک باغ پسرش دوستعلی خان معیر الممالک داماد ناصرالدین شاه شد.او بر اساس آنچه روایت کرده اند به این باغ و عمارتش اهمیتی نمی داد تا اینکه باغ رو به ویرانی گذاشت.
حاجی میرزا حسین پسر حاجی میرزا خلیل شیرازی که در سرای امیر حجره داشت و تاجری اعیان منش بود این باغ را خرید و دست به تعمیرآن زد.او چند سالی مالک این باغ بود و در این باغ مهمانی ها ترتیب داد.اما پدرش که از این ولخرجی های پسر نگران شده بود او را به شیراز خواست وبه این ترتیب باغ و عمارت به سرایدار سپرده شد و دوباره رو به ویرانی نهاد.پس از او میرزا حسین طهرانی مالک باغ شد.او هم عمارت شمالی باغ را خراب کرد و درختانی را که نظام الدوله کاشته بود از بیخ برکند.پس از فوت او اراضی این باغ بین وراث تقسیم شد و هریک از وراث سهم خود را فرو ختند.در سال 1318ه ق در زمان مظفرالدین شاه میرزااسماعیل خان امین الملک برادر امین السلطان اتابک اینجا را خرید.او به آبادانی باغ کوشید و در ضلع غربی آن اندرونی و حمام ساخت.پس از امین الملک، از عهده نگهداری باغ بر نیامدند و باغ برای سومین بار رو به ویرانی گذاشت.

با ورود به محوطه باغ از طریق پله های ساختمان زیبای باغ فردوس وارد تالارهای موزه شدیم.در طبقه فوقانی 3 سالن وجود داشت و از داخل تالار سوم سینما که شامل جوایز و حضور بین الملل سینمای ایران به وسیله پله های مارپیچ 4 تالار را بازدید کردیم.تالار چهارم شامل سینمای جنگ و دفاع مقدس ،تالار پنجم شامل ارامنه و سینمای ایران،تالار ششم بخش کودک و نوجوان و در نهایت تالار هفتم اتاق صدا،دوبله و موسیقی بود.

سفرنامه موزه سینما

بعد از بازدید از همه تالارهای موزه سینما و گرفتن اطلاعات مفید از اساتید به سمت حیاط موزه راهی شدیم.اساتید ما را به دو گروه تقسیم کردند تا گیم اجرا کنیم به اینصورت که لغتهایی روی استیکر نوشته شده بود و همگی در مورد انواع فیلم بود کسی که استیکر روی پیشونی داشت با راهنمایی و توضیحات دوستانش بایستی لغت مورد نظر روی استیکر رو حدس بزند این نوع گیم جنبه آموزشی و تفریحی به همراه داشت.

بعد در همان گروهی که بودیم اساتید از مسافران خواستند تا در بحث آزاد شرکت کنند موضوع بحث در مورد آخرین فیلمی که دیده بودیم این عامل باعث شد تا اعتماد به نفس من با صحبت کردن در مورد فیلم مورد علاقم افزایش پیدا کند.

بعد از اتمام بحث آزاد همگی سوار اتوبوس شده و شروع به پرکردن فرم نظرسنجی شدیم که زمان هیجانی قرعه کشی فرا رسید دعا میکردم تا اسم منو بخونن و برنده90درصد تخفیف برای ترم بعدی را من کسب کنم ولی اینبار شانس اینو نداشتمم که برنده شم ولی امیدمو از دست ندادم در تور بعدی هم ثبت نام کردم.