آمورش

آشنایی با انواع سطح بندی زبان انگلیسی

Gamma koli

“من اساساً به زبان انگلیسی مسلط هستم.” آیا تا به حال پیش آمده که این جمله را بگویید و در واقع سطح آشنایی خود با زبان انگلیسی را زیر سوال ببرید؟ به طور کلی روان بودن در زبان انگلیسی به چه معنا است؟ آیا به این معنی است که شما کاربر C2 هستید و خود را به بالاترین حد از یادگیری زبان رسانده‌اید؟

“تسلط” در انگلیسی در واقع چند سطح پایین‌تر از C2 شروع می‌شود! این تعریف مطابق به آنچه چارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان‌ها (CEFR) بیان کرده، رواج پیدا کرده است. CEFR یک دستورالعمل بین‌المللی برای اندازه گیری توانایی زبان است که از مقیاس A1 (مبتدیان) تا C2 (مسلطان زبان) برای تعیین سطح زبان انگلیسی استفاده می‌کند.

حتما بخوانید: ترتیب سطوح زبان انگلیسی به چه شکلی است؟

تست های زبان انگلیسی زیادی برای تعیین سطح وجود دارد که می‌توانید سطح زبان یا CEFR خود را بسنجید. همچنین می‌توانید در آزمون‌های رسمی مهارت زبان مانند آیلتس شرکت کنید، که مدرک معتبری از سطح انگلیسی شما برای کارفرمایان و دانشگاه‌ها به شما ارائه می‌دهد.

در این مقاله قصد داریم تا بیشتر و با جزئیات درباره سطوح مختلف زبان انگلیسی صحبت کنیم و به شما بگوییم که در هر سطح چه کارهایی می‌توانید انجام دهید.

English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!

1. مبتدی: سطح A1

این سطح از زبان انگلیسی همچنین به نام “فوق مبتدی” نیز شناخته می‌شود و معمولا افراد در سطح زبان انگلیسی A1 دانش بسیار محدودی از این زبان دارند. اما با این حال، می‌توانند در موقعیت‌های خاص از واژگان و جملات انگلیسی استفاده کنند. (تا زمانی که موقعیت آشنا باشد). این بدان معناست که می‌توانید در لندن، ونکوور یا لس آنجلس بگردید، اما برای تعامل ناشیانه عمل نمی‌کنید و نیاز به باز کردن Google Translate و آن هم به صورت مداوم ندارید! زبان آموزان زبان انگلیسی A1 در حالی که کلمه مناسب را در ذهن خود جستجو می‌کنند به آرامی و با مکث صحبت می‌کنند، بنابراین برای مکالمه با آنها نیاز است که صبور باشید.

واژگان در این سطح تقریباً 700 کلمه است. این ممکن است زیاد به نظر برسد، اما در زمان صحبت کردن میزان استفاده از آنها بسیار کم است.

کارهایی که می‌توانید در سطح A1 انجام دهید

در سطح A1، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • با احوال‌پرسی‌های متداول و همچنین صحبت از آب و هوا، مکالمه را آغاز کنید.
  • در گفتگو با افراد انگلیسی زبان، جملات آنها را درک کنید.
  • تابلوها، پوسترها و اطلاعیه‌های ساده در شهرها را بخوانید و بفهمید.
  • توضیحات بسیار ساده‌ای از سرگرمی‌ها و علایق خود بنویسید.

نکاتی برای رسیدن به سطح A1

برای رسیدن به سطح A1 باید پشتکار داشته باشید و زمان کافی برای یادگیری بگذارید! وقتی صحبت از یادگیری مهارت جدید می‌شود، باید از صفر شروع کنید و سراغ پایه بروید. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در این سطح، تمرین کردن و غلبه بر عجله در ابتدای راه است. مسلما در ابتدای راه اشتباه خواهید داشت و از این اشتباهات شرمنده خواهید شد. اما این چیزی است که شما باید آن را بپذیرید تا سطح مهارت انگلیسی خود را ارتقا دهید.

2. ابتدایی: سطح A2

در این سطح به راحتی می‌توانید در صحبت‌های روزمره شرکت کنید و نظر خود را بیان کنید. در این مرحله، شما علاقه خاصی به بیان اتفاقات در گذشته و آینده دارید و برای این منظور، معمولا سراغ یادگیری گرامر زبان انگلیسی می‌روید و خود را در آن قوی می‌کنید. تجربه صحبت به زبان انگلیسی در این سطح بسیار روان‌تر و البته آسان‌تر از فردی در سطح A1 خواهد بود!

در سطح A2 دایره لغات حدود 1500 کلمه است، به علاوه درک کاملی از گرامر خواهید داشت.

کارهایی که می‌توانید در سطح A2 انجام دهید

در سطح زبان A2، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • با انگلیسی زبانان صحبت کنید و با همکاران انگلیسی زبان خود در مورد موضوعات آشنا ارتباط برقرار کنید.
  • عبارات کوتاه و پرکاربرد را در زمینه‌هایی مانند خرید، خانواده و شغل درک کنید.
  • در مورد مسائلی که برای بیان نیاز به زبان ساده و توضیحات کوتاه دارند، بنویسید.
  • متون کوتاه و ساده حاوی واژگان با فرکانس بالا و عبارات مشترک بین‌المللی را بخوانید.

نکاتی برای رسیدن به سطح A2

با اینکه سطح A2 همچنان سطح مبتدی به شمار می‌آید، اما تلاش شما در این مرحله باید بیشتر از سطح قبل باشد. در این مرحله باید مکالمه با دیگر افراد و کمی پیچیده‌تر از سطح قبل را آغاز کنید! اگر می‌خواهید در این موضوع قوی شوید، روی مکالمات روزمره کار کنید و به عنوان مثال، در مورد خودتان، سرگرمی‌هایتان، رستوران‌هایی که توصیه می‌کنید و غیره با دیگر افراد مکالمه داشته باشید. گرامر و پرداختن به صرف افعال در گذشته، حال و آینده در این مرحله فراموش نمی‌شود.

3. متوسط: سطح B1

از سطح A2 تا B1 باید گام بزرگی بردارید و به اندازه‌ای روی زبان انگلیسی خود کار کرده باشید که اعتماد به نفس بالایی پیدا کنید. در این سطح از زبان انگلیسی می‌توانید از پس خریدهای روزمره خود بربیایید و به خوبی در این موقعیت‌ها صحبت کنید. با این حال، هنگام بحث در مورد موضوعی که با آن آشنا هستید، بیان جملات کماکان کند خواهد بود و همچنان کمی مشکل خواهید داشت.

وقتی به B1 می‌رسید، باید دایره لغات حدود 2500 کلمه داشته باشید و در زمان مکالمه باید حداقل نیمی از آنها را به یاد آورید.

کارهایی که می‌توانید در سطح B1 انجام دهید

در سطح مهارت B1، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • تجربیات و خواسته‌های خود را شرح دهید.
  • برنامه‌های تلویزیونی انگلیسی مشاهده و آنها را درک کنید، اما همچنان به زیرنویس انگلیسی نیاز دارید.
  • متوجه داستان در فیلم‌های انگلیسی زبان می‌شوید و اخبار را نیز درک می‌کنید.
  • متون ساده‌ای در مورد موضوعات آشنا یا مورد علاقه خود بنویسید.

نکاتی برای رسیدن به سطح B1

برای رسیدن به این سطح از زبان انگلیسی باید خود را متعهد به یادگیری منظم کنید و برای آن پشتکار داشته باشید. برای گرفتن بهترین نتیجه، خوب است که ده تا سی دقیقه در روز تمرین داشته باشید و روی زبان خود کار کنید! صحبت کردن با افراد انگلیسی زبان و یا معلم زبانتان به شما کمک می‌کند تا اشتباهات خود را سریع‌تر کشف کنید.

4. متوسط سطح بالا: سطح B2

در این مرحله می‌توانید خود را فردی مسلط در زبان انگلیسی بدانید. در سطح انگلیسی B2، هنگام صحبت کردن، نوشتن، گوش دادن و خواندن به زبان انگلیسی، روی ارائه خود کنترل کامل دارید و البته اعتماد به نفس شما در سطح بالایی قرار دارد. در این سطح می‌توانید جملات پیچیده‌تری را عنوان کنید و در مکالمات عادی خیلی طبیعی جلوه کنید. در این سطح با اینکه روی زبان تسلط دارید، اما ممکن است نسبت به افراد عادی در لهجه مشکلاتی داشته باشید. اما برای زندگی در یک کشور انگلیسی زبان، کاملا آماده هستید.

وقتی به B2 می‌رسید، باید دایره لغات حدود 4000 کلمه داشته باشید.

کارهایی که می‌توانید در سطح B2 انجام دهید

در سطح مهارت B2، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • در بحث‌ها و در موضوعات مختلف شرکت داشته باشید و نظر خود را به صراحت بیان کنید.
  • میزان سرعت بیان و همچنین نحوه ارائه جملات در این سطح کاملا عادی است و در صورتی به سطح ایده‌آل می‌رسید که روی موضوع اشراف داشته باشید.
  • هنگام خواندن یک متن پیچیده و همچنین نثر ادبی معاصر، مقاله‌ها و گزارش‌ها، مفهوم اصلی را درک می‌کنید.
  • درباره موضوعات مورد علاقه خود متون و مقالات قابل فهم بنویسید.

نکاتی برای رسیدن به سطح B2

در این مرحله و سطح از زبان انگلیسی، کمی یادگیری و پیشرفت کند می‌شود. برای مقابله با این موضوع باید سراغ نوشتن، معاشرت و حرف زدن در مورد موضوعاتی خارج از درک خود بروید. در این مرحله، باید روی نحوه ادای کلمات توسط افراد انگلیسی زبان توجه کنید و دایره لغات و اصطلاحات خود را گسترش دهید.

5. پیشرفته: سطح C1

افراد در سطح C1 که سطح پیشرفته زبان انگلیسی به شمار می‌آید، می‌توانند به راحتی انگلیسی صحبت کنند و مکالمات انگلیسی را با سطح پیچیدگی بالا درک کنند. در این مرحله، می‌توانید مکالمات طولانی‌تری داشته باشید، حتی در مورد موضوعات ناآشنا. علاوه بر این درک مطلب در این سطح از زبان به متون طولانی‌تر می‌رسد. در این مرحله می‌توانید خود را در زبان کاملا مسلط بدانید و خیلی روان و آسان به این زبان صحبت کنید.

هنگامی که به C1 رسیدید، باید دایره لغات حدود 8000 کلمه داشته باشید که تقریباً دو برابر B2 است!

کارهایی که می‌توانید در سطح C1 انجام دهید

در سطح مهارت C1، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • ایده‌های خود را روان بیان کنید.
  • معانی ضمنی برخی اصطلاحات و عبارات خاص را در مکالمات درک کنید.
  • طیف وسیعی از متون طولانی را درک کنید.
  • به طور گسترده در مورد طیف متنوعی از موضوعات بنویسید و به راحتی درباره موضوعات ناآشنا اطلاعات به دست آورید.

نکاتی برای رسیدن به سطح C1

بهترین راه برای رسیده به سطح C1، یادگیری مهارت‌های جدید و استفاده از زبان انگلیسی به عنوان ابزاری برای یادگیری این اطلاعات است! به عنوان مثال درباره شغل خود مهارتی جدید یاد بگیرید و این کار را به زبان انگلیسی انجام دهید. به این ترتیب، شما نه تنها یک مهارت جدید را یاد خواهید گرفت، بلکه هزاران واژگان مخصوص به آن موضوع را نیز خواهید آموخت.

6. کاملا مسلط: سطح C2

سطح C2 بالاترین سطح زبان انگلیسی است و بنابراین عنوان “کاملا مسلط” را می‌توانید در این مرحله کسب کنید. در این سطح میزان مهارت شما در زبان انگلیسی درست مانند فردی است که زبان انگلیسی زبان مادری او است. کاربران انگلیسی سطح C2 به راحتی می‌توانند در مورد هر نوع موضوعی بنویسند یا صحبت کنند. در سطح C2 دیگر مشکلی بابت زندگی در کشوری انگلیسی زبان نخواهید داشت و به راحتی می‌توانید از پس تمام کارهای روزمره خود بر بیایید.

وقتی به C2 رسیدید، باید دایره لغات حدود 16000 کلمه داشته باشید.

کارهایی که می‌توانید در سطح C2 انجام دهید

در سطح مهارت C2، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • کلام و عبارات خود را روان بیان کنید.
  • به طور منسجم و مختصر بنویسید و برای نوشتن توانایی خلاصه کردن اطلاعات نیز داشته باشید.
  • هر آنچه می‌شنوید را به راحتی درک کنید.
  • متون پیچیده و فنی را با سرعت بخوانید.

نکاتی برای رسیدن به سطح C2

برای رسیدن به سطح C2 باید یادگیری زبان را یکی از مهم‌ترین کارهای زندگی خود قرار دهید و به هیچ عنوان در آن کوتاهی نکنید. استفاده روزانه از زبان انگلیسی و صحبت با افراد انگلیسی زبان این روند را تسریع می‌کند و شما را سریع‌تر به سمت سطح C2 سوق می‌دهد. در این مرحله باید ریسک پذیری داشته باشید و خود را محدود به موقعیت‌های گفتاری امن نکنید. در نهایت، برای قوی شدن در این سطح نیاز نیست که برای هر جمله‌ای که بیان می‌کنید فکر کنید. برای قوی شدن در سطح C2 زبان انگلیسی خوب است که در کشوری انگلیسی زبان زندگی کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا