آمورش

بهترین روش “تدریس زبان انگلیسی” (English Teaching Methods) 10 روش کاربردی!

برای آموزش زبان انگلیسی هیچ راه واحدی وجود ندارد. طی سال‌های گذشته راه‌های مختلفی معرفی شده است که هر مدرس بسته به شرایط کلاس، یک روش تدریس زبان انگلیسی را انتخاب می‌کند. این روش‌ها دارای تنوع زیادی بوده و هر کدام از آن‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند که با بررسی و تحقیق کافی می‌توانید بهترین مورد را انتخاب نمایید. در این مقاله از آکادمی روان به بررسی بهترین روش‌ تدریس زبان انگلیسی می‌پردازیم تا آشنایی ابتدایی با هر کدام از آن‌ها پیدا کنید.

آشنایی با انواع روش تدریس زبان انگلیسی روش Suggestopedia یا تلقین‌پذیری روش Silent Way یا سکوت مدرس روش Grammar Translation Method یا گرامری روش Audiolingual Method یا شنیداری گفتاری روش Total Physical Response یا پاسخ فیزیکی کامل آموزش Content and Language Integrated Learning یا آموزش یکپارچه محتوا و زبان آموزش زبان Communicative Language Teaching یا زبان ارتباطی روش Task-/project-/inquiry-based learning یا یادگیری مبتنی بر وظیفه / پروژه / تحقیق روش An eclectic approach یا ترکیب متدهای مختلف معرفی بهترین روش تدریس زبان انگلیسی روش Direct method یا مستقیم

آشنایی با انواع روش تدریس زبان انگلیسی

آموزش زبان دوم چالش های مختص به خود را دارد. بیشتر اوقات زبان آموز نمی‌تواند زبان خارجی را از محیط اطراف خود یاد بگیرد و همین موضوع باعث می‌شود اشتیاقی برای یادگیری آن زبان نداشته باشد. برای اینکه بتوانید زبان آموز را جذب زبان انگلیسی کنید، باید با حوصله و منظم آموزش دهید تا دانش‌آموزان اعتماد به نفس پیدا کرده و بتوانند بدون هیچ مشکلی به زبان انگلیسی بخوانند، بنویسند و صحبت کنند. زبان انگلیسی زبان مشترک مردم سراسر دنیاست و معلمان انگلیسی در طول سالیان متمادی روش های تدریس خود را متناسب با نیاز دانش آموزان تغییر داده‌اند.

مطالب کاربردی: آموزش گرامر زبان انگلیسی

با شنیدن اسم ” کلاس” به یاد محیطی خواهیم افتاد که یک مدرس در جلوی تخته ایستاده و به 20 الی 30 دانش آموز نکات گرامری مهم زبان انگلیسی را تدریس می‌کند. با وجود اینکه این روش تدریس تا سال‌ها پیش محبوبیت زیادی داشت، اما امروزه استفاده از آن کاهش یافته و روش‌های دیگری جایگزین آن شده‌اند. دانش‌آموزان امروزی کمی بی‌حوصله تر از قبل بوده و برای جلب توجه آن‌ها لازم است از روش‌های خلاقانه‌تر استفاده نمایید.

روش Suggestopedia یا تلقین‌پذیری

این روش در سال 1979 و با نظریه گئورگی لوزانف معرفی شد. طبق نظر گئورگی لوزانف مغز انسان توانایی شگفت‌انگیزی در آموزش مطالب جدید دارد و از همین موضوع هم می‌توان برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کرد.

تکه‌هایی از اطلاعات جدید به زبان مورد آموزش (انگلیسی) در اختیار زبان‌آموزان قرار می‌گیرد و این مطالب با صدای بلند همراه با موسیقی کلاسیک در پس‌زمینه آن خوانده می‌شود، به دلیل پخش صدای کلاسیک موسیقی، بدن و ذهن در وضعیت آرامی قرار گرفته و توانایی به خاطر سپردن کلمات را دارد.

روش Silent Way یا سکوت مدرس

یکی دیگر از روش‌های تدریس زبان انگلیسی، روش Silent Way است. در این روش مدرس تا حد امکان سکوت کرده و از حس کنجکاوی زبان آموز استفاده می‌کند. این روش بر پایه این ایده معرفی شد که انسان چگونه زبان مادری خود را یاد می‌گیرد و در واقع نخستین بار Caleb Gattegno روش تدریس Silent Way را معرفی کرد.

به گفته ایشان معلم باید در طول کلاس تنها موضوع اولیه را ارائه داده و سعی کند در تمامی مدت کلاس سکوت کند، تا دانش آموزان با حس کنجکاوی خود مشتاق شوند با اطرافیان صحبت کرده و این روند با گذشت زمان سبب می‌شود تسلط خوبی در مهارت‌های زبان انگلیسی پیدا کنند. برای این روش از اشیا فیزیکی یا نمودارهای میله‌ای استفاده می‌شود تا انتقال مفهوم درس راحت‌تر باشد.

بهترین روش تدریس زبان انگلیسی (3)

از دست ندهید: ۴ ویژگی‌ بهترین مدرس “زبان انگلیسی”

روش Grammar Translation Method یا گرامری

روش ترجمه گرامر یکی از روش‌های منسوخ شده آموزش زبان انگلیسی که دیگر در کشورهای پیشرفته استفاده نمی‌شود. در این روش زبان آموزان ابتدا زبان مقصد را با یادگیری گرامر و ساختارها یاد می‌گیرند و در طول این روند با واژگان جدید هم آشنا می‌شوند.

در این روش تمامی گرامرها و ساختارهای زبان انگلیسی به زبان فارسی تبدیل شده و توسط مدرس در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد که البته نمی‌تواند مانند برخی از روش‌های تدریس کارایی بالایی داشته باشد زیرا زبان آموز درگیر زبان نشده و تنها به صحبت های مدرس گوش می‌دهد.

روش Audiolingual Method یا شنیداری گفتاری

همانطور که از نام این روش پیداست، تمرکز کلی آن بر روی آموزش زبان انگلیسی با کمک مهارت‌های شنیداری است. زبان آموز به صورت شفاهی با ساختار جملات آشنا شده و با تکرار آن‌ها را یاد می‌گیرد. این روش نخستین بار در جنگ جهانی دوم معرفی شد تا سربازان بتوانند پیام‌های مختلف را رد و بدل کنند و تنها راهی که برای یادگیری زبان مقصد به کار گرفته می‌شد، یادگیری شفاهی گرامر و کلمات از طریق انجام مکالمات واقعی بود.

روش Total Physical Response یا پاسخ فیزیکی کامل

یکی از بهترین روش‌ها برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان، روش Total Physical Response است. این روش هم با بررسی نحوه یادگیری زبان مادری ارائه شده است و با پیاده سازی آن دانش آموزان قادر خواهند بود لغات و کلمات جدید زیادی را به خاطر بسپارند.

در این روش به جای صحبت کردن‌های طولانی، با حرکات خود نشان می‌دهید منظورتان چیست. به طور مثال با بدن خود کلمه مو را به زبان آموزان نشان می‌دهید، سپس از آن‌ها می‌خواهید پس از آوردن اسم مو همان حرکت را پیاده کنند. زمانی که مطمئن شدید معنای کلمه را متوجه شده‌اند، از آن‌ها بخواهید همراه با حرکت کلمه را نیز تکرار نمایند.

آموزش Content and Language Integrated Learning یا آموزش یکپارچه محتوا و زبان

این روش برای مدارسی کاربرد دارد که در آن بیشتر دروس مهم به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. استفاده از روش محتوا محور در کلاس های مدرن رایج امروزی رایج است زیرا اثربخشی بالای آن ثابت شده است. تمرکز این کلاس ها بر روی محتوا بوده و دروس متناسب با نیازها و ترجیحات دانش آموز طراحی شده‌اند.

به طور مثال می‌توانید کلاس آموزش هنر مدرسه خود را به زبان انگلیسی برگزار کنید، با اینکه در جلسات ابتدایی ممکن است دانش آموزان مشکلات زیادی پیدا کنند اما با گذر زمان، کاملا با کلمات مرتبط با کلاس درس هنر آشنا شده و پس از مدتی منتظر پیشرفت غیر منتظره آنان خواهید شد.

از دست ندهید: کلاس فری دیسکاشن (Free Discussion) یا بحث آزاد چیست؟

آموزش زبان Communicative Language Teaching یا زبان ارتباطی

یکی از روش‌های آموزشی استاندارد پذیرفته شده برای آموزش زبان انگلیسی در دوران مدرن، آموزش زبان ارتباطی است. این روش بر روی گرامر تمرکز نمی‌کند بلکه بر انتقال معنای پیام تأکید دارد. به عبارت ساده این روش قصد دارد نشان دهد که یک فرد (غیر زبان مادری) چقدر می تواند به زبان انگلیسی صحبت کند. در این روش مکالمات دو نفره بین شما و دوستتان انجام خواهد گرفت که در طول انجام این مکالمات نکات لازم را یاد خواهید گرفت.

ویژگی‌های این روش عبارتند از:

  1. تعامل و ارتباط برای یادگیری زبان انگلیسی، باعث درک صحیح زبان می‌شود.
  2. به دانش آموزان راهبردهایی برای درک زبان انگلیسی آموزش داده خواهد شد.
  3. برای آموزش از متن معتبر به زبان انگلیسی استفاده می‌شود.
  4. هر روشی نقاط قوت و ضعف خود را دارد و این روش ممکن است برای همه زبان آموزان مناسب نباشد، بنابراین معلم در این روش ترکیبی از تکنیک‌های مختلف را استفاده می‌کند که هیچ مغایرتی با اصول ابتدایی آن ندارند.
  5. در طی آموزش با این روش، دانش‌آموزان یاد می‌گیرند درخواست‌ها را بپذیرند، پیشنهادات را بشنوند، مسائل را توضیح دهند و احساسات و ترجیحات خود را بیان کنند.

روش Task-/project-/inquiry-based learning یا یادگیری مبتنی بر وظیفه / پروژه / تحقیق

این استراتژی آموزشی برای دانش آموزان ESL می‌تواند بخشی از CLT در نظر گرفته شود، اما به طور کلی بر استقلال و فردیت زبان آموزان تأکید می‌کند. یادگیری مبتنی بر پرسش یک رویکرد مدرن است که به طور گسترده در مدارس سراسر جهان رواج یافته است. با طرح پرسش و حل مسائل با کمک دانش آموزان، با حضور معلم یادگیری، انگیزه و مشارکت دانش آموزان در کارها و پروژه ها افزایش می یابد که نتیجه آن افزایش سطح مهارت زبان انگلیسی است.

از دست ندهید: چگونه بدون کلاس، زبان انگلیسی را یاد بگیریم؟

روش An eclectic approach یا ترکیب متدهای مختلف

بسیاری از معلمان از چندین روش مختلف برای کلاس های آموزشی خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال TPR و روش‌هایی با رویکرد ارتباطی (مانند روش مستقیم و CLT) را برای زبان آموزان ESL انتخاب می‌کنند تا مجموع این روش‌ها در کنار هم بتواند تاثیر قابل قبولی بر روی سطح مهارت های انگلیسی زبان آموز بگذارد.

معلمی که بیشتر از روش مستقیم استفاده می‌کند، ممکن است گاهی اوقات هنگام تدریس کلاس آمادگی آزمون، توضیحات گرامری زیادی انجام دهد، یا یک طرفدار CLT ممکن است برخی از جنبه‌های روش مستقیم را قرض بگیرد یا از TPR استفاده کند.

معلمان مشعلان یک جامعه متمدن هستند و برای سنین مختلف از روش‌ها، رویکردها و سبک‌های متفاوتی استفاده می‌کنند تا زبان آموز بتواند به بهترین شکل ممکن زبان انگلیسی را فرا گیرد. آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم یک چالش است زیرا می بینیم که برای افراد غیر بومی زبان، روش های مختلفی باید ابداع شود.

معرفی بهترین روش تدریس زبان انگلیسی

روش Direct method یا مستقیم

در روش مستقیم زبان انگلیسی تمام آموزش به زبان مقصد انجام می‌شود، ترجمه به زبان مادری که صحبت می‌کنید در کلاس مجاز نیست و تمرکز به شدت بر روی صحبت کردن به جای گرامر است. این ویژگی‌ها روش تدریس مستقیم زبان انگلیسی را به یک روش دانش آموز محور تبدیل می‌کند که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

اشتباهات در طول مکالمه، همانطور که در کلاس اتفاق می‌افتد اصلاح شده و معلمان استفاده صحیح از زبان را همان لحظه آموزش می‌دهند. این روش اغلب هنگام آموزش آنلاین انگلیسی استفاده می‌شود، زیرا بسیاری از آموزشگاه‌های مجازی ESL از معلمان می‌خواهند که فقط در طول کلاس به زبان انگلیسی صحبت کنند.

تفکر عمومی مردم دنیا زبان انگلیسی را به عنوان نشانه ای از باسواد بودن می‌شناسند بنابراین معلمان قرن حاضر روش‌هایی را برای آموزش این زبان انگلیسی معرفی می‌کنند تا همه افراد با هر سطح مهارتی، قادر به یادگیری این زبان باشد.

منبع

9 Different Methods of Teaching

5 Popular ESL Teaching Methods

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا