آمورش

آزمون “PTE” چیست؟ | معرفی منابع آزمون PTE + ویدئوی نحوه ثبت‌نام

برای سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی آزمون‌های مختلفی در سراسر دنیا برگزار می‌شود که یکی از این آزمون‌ها، آزمون PTE است. آزمون PTE یک آزمون زبان انگلیسی آکادمیک مبتنی بر کامپیوتر بوده که جامعه هدف آن، انگلیسی‌زبانان غیر بومی هستند که قصد دارند در آینده برای تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند. آزمون PTE مانند سایر آزمون‌ها چهار مهارت ریدینگ، لیستنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ را محک می‌زند.

منابع آزمون PTE کتاب‌های آزمون PTE ثبت‌نام آزمون PTE نحوه برگزاری این آزمون در ایران نمره‌دهی آزمون PTE سیستم نمره‌دهی PTE در مقابل آیلتس سیستم نمره‌دهی PTE در مقابل TOEFL الگوی امتیازدهی آزمون PTE

pte

سوالات آزمون PTE دو مهارت مختلف را در کنار یکدیگر ارزیابی می‌نماید. به طور مثال ممکن است نوع سوال به گونه‌ای باشد که مهارت شنیداری و خواندن را بررسی کند. این آزمون به بخش‌های مختلف تقسیم شده و نشسته پشت کامپیوتر، در یک جلسه سه ساعته به طور کامل انجام می‌گیرد.

برای اینکه مهارت اسپیکینگ شما بررسی شود، از طریق کامپیوتر صدای خود را ضبط کرده و برای تصحیح به برگزار کننده آزمون ارسال می‌کنید.

مطالب مفید: 7 روش تقویت fluency در اسپیکینگ انگلیسی

برای آگاهی از نمره آزمون نیازی نیست برای مدت زمان طولانی صبر کنید بلکه معمولا پس از گذشت 48 ساعت نتیجه آزمون مشخص می‌شود و این موضوع یکی از بزرگ‌ترین مزایای آزمون PTE است.

آزمون دارای سه بخش خواهد بود، اسپیکینگ و رایتینگ با یکدیگر، ریدینگ و لیستینگ. یک استراحت اختیاری ده دقیقه‌ای بین بخش‌های مختلف آزمون هم وجود دارد که مجموع آن‌ها به همراه مدت زمان تست، سه ساعت خواهد شد.

آزمون PTE برای مهاجرت به برخی کشورها مانند استرالیا مورد قبول دولت است اما برای برخی دیگر از کشورها باید آزمون آیلتس را پشت سر بگذارید. در ادامه مقاله به بیان جزئیات بیشتر در مورد آزمون PTE خواهیم پرداخت.

منابع آزمون PTE

آماده شدن برای آزمون‌های زبان خارجی می‌تواند برای بیشتر زبان‌آموزان استرس‌زا باشد؛ حتی بیشتر از دورانی که برای حضور در امتحانات دانشگاه استرس داشتند. در ادامه این مقاله و برای کاهش استرس شما، 4 منبع آورده شده که شما کمک خواهد کرد تا در روز امتحان کاملاً آماده باشید.

در زیر اسم هر منبع، مدت زمان مورد نیاز آن را مشاهده می‌کنید که این زمان به شما اجازه می‌دهد بهترین گزینه را متناسب با برنامه روزانه خود انتخاب نمایید.

PTE Academic Taster

مدت زمان مورد نیاز: 5 الی 10 دقیقه

لینک: PTE Academic Taster

با صرف ۵ الی ۱۰ دقیقه می‌توانید به سوالات مشابه آزمون اصلی در PTE Academic Taster پاسخ دهید. سوالات در پنج دسته کلی جای می‌گیرند:

  1. جای خالی را با کلمه یا عبارت مناسب پر کنید.
  2. یک پارگراف با ترتیب اشتباه به شما داده می‌شود که باید بسته به درک خود از گرامر زبان انگلیسی و معنای کلمات آن جملات را مرتب کنید.
  3. چند گزینه برای سوال در اختیار شما قرار می‌گیرد و باید پاسخ صحیح را علامت بزنید.
  4. کلمات نادرست موجود در جمله یا متن را پیدا کنید.
  5. کلمات گم شده را پیدا و مشخص کنید.

برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی از صفر کلیک کنید.

پس از اینکه به تمام سوالات تستی پاسخ دادید، نمره شما اعلام شده و مشکلات موجود در سوالات هم برای شما نشان داده می‌شود تا متوجه اشتباهات خود شوید. به مروز زمان این اشتباهات کاهش یافته و با سبک سوالات PTE هم کاملا آشنا می‌شوید.

Free online course

لینک: Free online course

مدت زمان مورد نیاز : تقریبا یک ساعت

این دوره آمادگی راهی مناسب برای آشنایی دانش‌آموزان با سوالات PTE است. این سایت به زبان‌آموزان توصیه می‌کند که به سوالات امتحان پاسخ دهند. انواع سوالات در یک ویدیوی کوتاه توضیح داده شده و سوالات آزمایشی نیز مانند آزمون بر اساس محتوای معتبر است.

این دوره علاوه بر نشان داده شکل کلی سوالات PTE ، به دانشجویان راهبردهایی برای پاسخ دادن به سوالات ارائه می‌دهد.

اپلیکیشن Official practice

لینک: Official practice ( برای ای‌او‌اس و اندروید در دسترس است.)

مدت زمان مورد نیاز: 20-30 دقیقه در روز

اپلیکیشن Official practice یکی از بهترین منابع برای شما است که می‌تواند حتی در اوقات فراغت به شما کمک کند. زمانی که سوار بر مترو بوده و یا در صفی منتظر هستید، می‌توانید این اپلیکیشن را باز کرده و به بهترین شکل ممکن از اوقات خود استفاده کنید.

حتی اگر آفلاین باشید، با کمک این نرم‌افزار می‌توانید با سوالات آزمون PTE آشنا شده و پس از اتمام سوالات تستی، نمره خود را دریافت کنید. باز خورد کاملی در مورد سوالات و جواب‌های خود هم دریافت خواهید کرد که به شما کمک می‌کند ضعف‌های آموزشی را شناسایی کنید.

از دست ندهید: بهترین “منابع آزمون تافل” (TOEFL) برای قبولی قطعی!

یکی از ویژگی‌های جذاب این نرم‌افزار، برنامه‌ریزی مطالعه شخصی است. این بخش فعالیت‌های مطالعه را به گونه‌ای سازماندهی می‌کند که مطمئن شود دانش‌آموزان همه چیز را به موقع برای امتحان مطالعه کرده و از برنامه درسی خود عقب نمانده‌اند.

هم‌چنین راهنمایی‌هایی تحت عنوان “how to improve” ارائه می‌دهد که شامل تکنیک‌های امتحانی مفید برای بالا بردن امتیاز نهایی است.

Scored practice tests

لینک: Scored practice tests

مدت زمان مورد نیاز: تقریبا 3 ساعت

اگر به عنوان یک زبان‌آموز مشتاق هستید که به بهترین شکل ممکن با آزمون واقعی آشنا شوید، می‌توانید Scored practice tests را امتحان کنید. سوالات این آزمون دقیقاً مانند آزمون واقعی زمان‌بندی و نمره‌گذاری می‌شوند، بنابراین راه خوبی برای آماده شدن برای روز امتحان است.

کتاب‌های آزمون PTE

کتاب‌های آزمون PTE

با توجه به اینکه آزمون PTE توسط یکی از ناشران پیشرو کتاب‌های درسی جهان برگزار می‌شود، جای تعجب نیست که کتاب‌های بسیار مفیدی برای آمادگی آزمون PTE وجود دارد.

اگرچه PTE به اندازه تافل و آیلتس شناخته شده نیست، اما به سرعت در حال کسب شهرت است و توسط اکثر دانشگاه‌های بریتانیا، ایرلند، استرالیا و نیوزلند پذیرفته می‌شود. در کانادا و آمریکا PTE Academic پذیرفته می‌شود، اما هنوز کاملاً رایج نیست.

PTE Academic Handbook

لینک: PTE Academic Handbook

مدت زمان مورد نیاز: 45 دقیقه

این کتاب یک منبع رایگان عالی برای زبان‌آموزانی است که استرس زیادی جهت شرکت در آزمون دارند. اطلاعات دقیق در مورد نحوه رزرو آزمون، آنچه دانش‌آموزان مجاز به آوردن در سر جلسه هستند، آنچه که در روز آزمون باید انتظار داشته باشید و یک طرح کلی واضح از قوانین امتحان ارائه می‌دهد.

از دست ندهید: “تقویت مهارت رایتینگ” انگلیسی

هم‌چنین این کتاب توضیح می‌دهد که دانش‌آموزان چه زمانی و چگونه نمرات خود را دریافت کرده و چگونه می‌توانند این نمرات را با موسسه انتخابی خود به اشتراک بگذارند.

The Official Guide to PTE Academic

وقتی صحبت از بهترین کتاب‌های PTE می‌شود، موردی بهتر از راهنمای رسمی نوشته شده توسط خود ممتحنین آزمون وجود ندارد. راهنمای رسمی PTE Academic یک معرفی جامع و کلی از کل آزمون، تفکیک نمره، تعاریف اصطلاحات آکادمیک و تمرین‌های آمادگی آزمون PTE ارائه می‌کند.

این کتاب هم‌چنین دارای انباری از صدها سوال آنلاین و نمونه پاسخ سوالات است که شما را برای آزمون بیشتر آماده می‌سازد.

Expert PTE Academic Coursebook B1 & B2

این کتاب آماده سازی مناسب افرادی که در سطح B1 یا B2 قصد دارند آزمون دهند. کتاب سوالات سطح بالایی را بررسی می‌کند که برای سطوح بالای زبان طراحی شده و می‌تواند به سوالات آزمون شبیه باشد.

PTE Academic Practice Test Plus

PTE Academic Practice Test Plus دقیقاً همان چیزی است که روی جلد نوشته شده است؛ گنجینه‌ای از سوالات واقعی امتحانات گذشته. این کتاب شامل دو جلد است که با مطالعه آن آمادگی کافی برای شرکت در آزمون پیدا خواهید کرد.

PTE Academic Official Vocabulary

تقویت دایره لغات همیشه یک راه عالی برای اطمینان از نمره بالا در آزمون PTE است! با وجود کلمات بسیار زیاد در جهان، بررسی واژگان رسمی که ممکن است با آن روبرو شوید، ایده خوبی خواهد بود. به عبارت ساده این کتاب آماده‌سازی پر از کلماتی است که برای تکمیل موفقیت‌آمیز بخش اسپیکینگ و رایتینگ PTE Academic باید بدانید.

ثبت‌نام آزمون PTE

برای ثبت‌نام در این آزمون باید مستقیما به وب‌سایت PTE مراجعه کنید. ابتدا یک حساب کاربری ایجاد کرده و پس از تایید اکانت، روز امتحان را انتخاب نمایید. مرکز برگزاری آزمون هم در داخل سایت قابل انتخاب است و بسته به محل زندگی خود می‌توانید نزدیک‌ترین مرکز را انتخاب نمایید.

در هنگام ساخت اکانت PTE به اطلاعات شخصی خود دقت زیادی داشته باشید زیرا این اطلاعات در آینده با پاسپورت شما چک خواهد شد و اگر مغایرتی بین آن‌ها باشد، دچار مشکل خواهید شد.

زمانی که در سایت اطلاعات شخصی خود را وارد کرده و تاریخ برگزاری آزمون را مشخص کنید، نوبت به پرداخت هزینه می‌رسد. این هزینه در هر کشوری متفاوت خواهد بود؛ به طور مثال هزینه آزمون در کشور ترکیه 800 لیر و در آذربایجان 212 دلار است.

از دست ندهید: آزمون msrt چیست؟

نحوه برگزاری این آزمون در ایران

با وجود محبوبیت روز افزون آزمون PTE، در ایران نمی‌تواند در آزمون آن شرکت کنید؛ زیرا هیچ موسسه معتبری اقدام به برگزاری آزمون PTE نمی‌کند. در حال حاضر هیچ موسسه‌ای در ایران قادر نیست مدرک معتبر آزمون PTE را خدمت شما ارائه دهد؛ پس اگر مشاهده کردید موسسه‌ای اقدام به برگزاری آزمون PTE می‌کند، بدانید که مدرکشان معتبر نیست.

به جای شرکت در آزمون داخل ایران، می‌توانید در کشورهایی مثل ترکیه یا آذربایجان آزمون خود را انجام دهید و پس از مدت زمان کوتاهی، نتیجه خدمت شما اعلام خواهد شد.

نمره‌دهی آزمون PTE

بخش‌های مختلف در آزمون PTE (listening, reading, speaking و writing) در مقیاس 10 تا 90 نمره‌گذاری می‌شوند که 10 کمترین نمره است. نمره بر اساس توانایی فرد در خواندن، صحبت کردن، درک دستورالعمل‌های شفاهی و نوشتن زبان انگلیسی ارائه می‌شود و طبیعی است که برای هر شخص این نمره متفاوت باشد؛ نمره کلی هم نشان دهنده توانایی کلی شما در زبان انگلیسی است.

سیستم نمره‌دهی PTE در مقابل آیلتس

سیستم نمره دهی PTE در مقابل آیلتس

داوطلبانی که برای آزمون PTE شرکت کرده و مایلند معادل نمره آیلتس خود را ببینند، می توانند از جدول زیر کمک بگیرند.

سطح مهارت PTE IELTS
Limited 30 4.5
Modest 36 5.0
Modest 42 5.5
Competent 50 6.0
Competent 58 6.5
Good 65 7.0
Good 73 7.5
Very Good 79 8.0
Very Good 83 8.5
Expert 86 9.0

از دست ندهید: آزمون آیلتس (IELTS) چیست؟

سیستم نمره‌دهی PTE در مقابل TOEFL

داوطلبانی که برای آزمون PTE شرکت کرده و مایلند معادل نمره TOEFL خود را ببینند، می توانند از جدول زیر کمک بگیرند.

سطح مهارت PTE TOEFL iBT
Limited 38 40-44
Modest 42 54-56
Modest 46 65-66
Competent 50 74-75
Competent 53 79-80
Competent 59 87-88
Good 64 94
Good 68 99-100
Very Good 72 105
Very Good 78 113
Expert 84 120

الگوی امتیازدهی آزمون PTE

PTE نمره توضیحات
بالای 85 این شخص می‌تواند تقریباً هر چیزی که شنیده یا خوانده را به راحتی درک کند. هم‌چنین می‌تواند اطلاعات منابع گفتاری و نوشتاری مختلف را خلاصه کرده، بسیار روان و دقیق نظر بیان خود را بیان کند و حتی در جملات پیچیده متوجه معنای آن شود.
76 – 84 این شخص ‌می‌تواند طیف وسیعی از متون طولانی‌تر را درک کرده و معنای ضمنی آن‌ها را تشخیص دهد. هم‌چنین قادر است از زبان انگلیسی به صورت انعطاف‌پذیر و موثر برای اهداف اجتماعی، تحصیلی و حرفه‌ای استفاده کند.

می‌تواند متنی واضح، با ساختار دقیق و با جزئیات کامل در مورد موضوعات پیچیده ارائه دهد.

59 – 75 می‌تواند ایده‌های اصلی متن پیچیده را در موضوعات عینی و انتزاعی، از جمله بحث‌های فنی را درک کند.

می‌تواند متن واضح و دقیقی را در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات نوشته و در حد صحبت‌های روزمره با انگلیسی‌زبانان بومی ارتباط برقرار کند.

51 – 58 تسلط کافی بر زبان برای رویارویی با اکثر موقعیت‌های زندگی دارد اما به تمرین بیشتری نیاز داشته و اشتباهات زیادی مرتکب می‌شود.

می‌تواند محتوای اطلاعاتی اکثر مطالب ضبط شده یا پخش شده را در مورد موضوعات مورد علاقه شخصی درک کرده و به شکلی ناکامل به بیان آن‌ها بپردازد.

43 – 58 می‌تواند نکات اصلی در جملات مرتبط با محل کار، مدرسه و .. را درک کرده و یا پاسخ‌های ساده‌ای ارائه دهد.

می‌تواند تجربیات، رویاها، امیدها و .. خود را توصیف کرده و به طور خلاصه دلایل و توضیحاتی برای نظرات و برنامه‌ها ارائه دهد

30 – 42 می‌تواند جملات و عبارات پرکاربرد ابتدایی را درک کند. (به عنوان مثال، اطلاعات شخصی و خانوادگی بسیار ابتدایی، خرید، جغرافیای محلی، شغل).

می‌تواند در کارهای ساده و معمولی که نیاز به تبادل ساده و مستقیم اطلاعات در مورد مسائل معمول دارد، ارتباط برقرار کرده و جملاتی ساده تولید کند.

10 – 29 می‌تواند خود را به دیگران معرفی کرده و درباره جزئیات شخصی مانند محل زندگی خود، افرادی که می شناسد و چیزهایی که دارد سؤال کند و پاسخ دهد.

می‌تواند به روشی ساده تعامل داشته باشد به شرطی که طرف مقابل به آرامی و واضح صحبت کند و آماده کمک باشد.

امیدواریم که این مقاله از آکادمی روان برای شما علاقمندان به آموزش زبان انگلیسی مفید واقع شده باشد و توانسته باشیم به خوبی تمام نکات مربوط به آزمون PTE را برای شما بازگو کرده باشیم. اگر سوالی درباره این موضوع دارید، لطفا پرسش خود را در قالب کامنت به ما منتقل کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا