استراتژی جدید بخش موبایل ال جی جواب می دهد؟ – دیجیاتو – آموزش زبان تخصصی

ال جی با معرفی موبایل V30S ThinQ استراتژی جدیدی را در زمینه معرفی تلفن های هوشمند خود آغاز کرد که بر اساس آن به جای اینکه قرار باشد هر ساله موبایل های پرچمدار جدیدی را به بازار عرضه کند، از این پس تصمیم دارد تنها در زمان مورد نیاز آنها را عرضه نماید

کمپانی کره ای قصد دارد در زمان بین معرفی دو محصول پرچمدار خود، با اضافه کردن رنگ های جدید به موبایل های قبلی و نیز ارائه موبایل هایی با تغییرات اندک نسبت به قبل، جریان عرضه موبایل های خود را حفظ کند. در ادامه قصد داریم دیدگاه های کارشناسان نسبت به استراتژی قبلی و نیز استراتژی جدید این کمپانی در عرصه تلفن های هوشمند را بررسی کنیم.

استراتژی جدید در مقابل روش قدیمی

به طور خلاصه باید گفت که کاربران استراتژی قبلی (و ظاهراً بخشی از استراتژی جدید با ارائه V30S ThinQ) که بر اساس آن تلفن های هوشمند متعدد ولی با مشخصات یکسان و در نام های متفاوت ارائه شود را نمی پسندند و انتظار دارند کمپانی ها در عرضه موبایل های جدید واقعاً مشخصات، امکانات و ظاهر تازه ای را در اختیارشان قرار دهند.

صرف هزینه بالا برای توسعه موبایل جدید برای ال جی توجیه اقتصادی ندارد

معرفی موبایل های متعدد در دوره های غیر قابل پیش بینی بر مشکلات ال جی می افزاید

حالا بیش از هر زمان دیگری بازار تلفن های هوشمند رقابتی شده و برای ال جی که در سال های اخیر سهم بازار خود را به سامسونگ و اپل واگذار کرده، و بازیگران کوچک دیگر صرف هزینه های چند صد میلیون دلاری برای توسعه موبایل های جدید، دیگر توجیه اقتصادی گذشته را ندارد.

البته این نظر، در بین کارشناسان مخالفانی نیز دارد. در حالی که کنار گذاشتن روش معرفی سالانه موبایل های پرچمدار و تلاش برای افزایش زمان ماندگاری هر نسل از آنها در بازار، قابل تأمل است ولی به نظر می رسد معرفی تلفن های هوشمند متعدد جدید در دوره های غیر قابل پیش بینی و نا منظم، بیش از اینکه مشکلات ال جی را حل کند، تنها مشکلات بیشتری به بخش موبایل آنها بیفزاید.

به این ترتیب این کمپانی قصد دارد کسب و کار بخش موبایل خود را به صرفه تر از قبل پیش ببرد و به عقیده مدیران کره ای این موضوع با طولانی تر کردن چرخه عمر موبایل ها حاصل خواهد شد.

image

به عنوان نمونه می توان به ال جی G6 اشاره کرد که به جای چیپست اسنپدراگون 835 از مدل پایین تر 821 استفاده کرد، چرا که سامسونگ تمام موجودی این چیپست را از قبل برای گلکسی اس 8 از کوالکام خریداری کرده بود. در عین حال پرچمداران ال جی تجربه کاربری مشابهی را در اختیار خریداران قرار می دادند.

image

برخی از تحلیل گران نیز معتقدند که عرضه حداقل 4 تلفن هوشمند پرچمدار در سال توسط ال جی، یعنی همان استراتژی ای که این کمپانی قبل از این در پیش گرفته بود، تنها منجر به ایجاد اثر منفی روی برند تلفن های هوشمند این کمپانی شده و به این ترتیب سیاست جدید می تواند به نفع شرکت کره ای باشد.

البته از دید سیاست های فروش این روش جواب می دهد؛ وقتی کاربری به فروشگاه های موبایل مراجعه می کند، اگر نخواهد آیفون بخرد و از قبل انتخاب مشخصی هم نکرده باشد، احتمالاً می پرسد: «جدیدترین موبایلی که به بازار آمده کدام است؟». در این صورت سیاست ارائه موبایل های جدید با نام تازه ولی با مشخصات مدل های قبلی جواب می دهد و بسیاری از کاربران را به خود جذب می کند.

image

ولی در عین حال این موبایل می تواند با دریافت به روز رسانی های نرم افزاری تجربه کاربری جدیدی را در اختیار کاربران قرار دهد. از سوی دیگر سال به سال به تعداد کاربرانی که موبایل های خود را برای بازه های زمانی طولانی تر نگه می دارند و برای خرید تلفن هوشمند جدید چندین سال صبر می کنند افزوده می شود.

به این ترتیب ارائه بسیاری از موبایل های این کمپانی از جمله V30S ThinQ کاملاً بی مورد به نظر می رسد؛ موبایلی که تنها در برخی از قابلیت ها از جمله هوش مصنوعی و میزان حافظه داخلی و رم نسبت به نسل قبلی خود تغییر کرده. بعید است که کاربران متعددی تنها برای دریافت این قابلیت های جدید حاضر به تعویض موبایل V30 خود شوند.

«گلکسی اس 9 همان طراحی نسل پیشین را حفظ کرده. من معتقدم این یک ایده خوب است».

در حالی که استراتژی جدید می تواند موجب شود این کمپانی در زمینه تحقیق و توسعه صرفه جویی نماید و احتمالاً در بلند مدت از میزان ضررهای بخش موبایل خود بکاهد، ولی از سوی دیگر ال جی را بیش از پیش از نوآوری ها دور خواهد کرد.

چه بر سر بخش موبایل ال جی آمد؟

همچنین به نظر می رسد در سال های اخیر تلفن های هوشمند سری G و V شرکت کره ای تغییر چندانی نسبت به نسل های پیشین خود نداشته اند و گاهی اوقات حتی نتوانسته اند از برترین سخت افزارهای زمان خود بهره ببرند.

image

تا پیش از تصمیم ال جی برای تغییر استراتژی های جدید به نظر می رسید بخش موبایل این کمپانی بیش از پیش دچار فرسودگی ناشی از گذر زمان شده. زیرا ارائه موبایل های پرچمدار جدید در بازه های کوتاه مدت در صورتی جواب می دهد که بازار نیز به سرعت رشد کند و در عین حال رقابت چندان بی رحمانه و خشن نباشد.

ال جی باید برای بهبود تجارب پیشین کاربران موبایل هایش تلاش کند

شاید هم بهتر باشد به جای اینکه تلاش کند پا به پای رقبای دیگری از جمله سامسونگ نوآوری های جالب را در تلفن های هوشمند خود پیاده کند، سعی نماید خود را به عنوان یک برند قابل اعتماد در ذهن کاربران جای بیندازد و تصورات بعضاً بد پیشین کاربران در مورد کیفیت موبایل های خود (خصوصاً نسل دوم پیکسل اکس ال) را به درستی تغییر دهد.

ال جی با معرفی موبایل V30S ThinQ استراتژی جدیدی را در زمینه معرفی تلفن های هوشمند خود آغاز کرد که بر اساس آن به جای اینکه قرار باشد هر ساله موبایل های پرچمدار جدیدی را به بازار عرضه کند، از این پس تصمیم دارد تنها در زمان مورد نیاز آنها را عرضه نماید.

«هوانگ جئونگ هوان» مدیر جدید بخش موبایل این کمپانی در مورد استراتژی جدید ال جی در کنگره جهانی موبایل به خبرنگاران گفت: «ما روی نوآوری ها و دنبال کردن مشخصات [موبایل های] رقبا تمرکز کردیم، ولی نتایج رضایت بخش نبود». به عقیده او ال جی دیگر نمی تواند با ادامه روش های قبلی به فعالیت بخش موبایل خود ادامه دهد.

به عنوان نمونه می توان به تلفن هوشمند V30 اشاره کرد؛ موبایلی که مشخصات و امکانات آن به قدری مناسب است که نمی توان عرضه نمونه جایگزین منطقی با مشخصات بهتر را در بازه زمانی 6 ماهه برای آن متصور بود.

در نهایت باید گفت که ال جی می تواند با عرضه موبایل های پرچمدار کمتر، به عنوان مثال تنها یک مورد در هر سال همچنان از سمت کاربران دیده شود و به این ترتیب کاربران بدون اینکه در انتخاب خود از میان تلفن های هوشمند این کمپانی گیج شوند، دقیقاً دریابند که ال جی در هر سال چه موبایل پرچمداری برای عرضه دارد. از سوی دیگر این کمپانی باید بتواند علی رغم صرفه جویی در تحقیق و توسعه بخش موبایل خود، نوآوری هایی برای عرض اندام در برابر رقبا داشته باشد.

در اتفاقی غیر منتظره مدیرعامل مذکور در مورد پرچمدار جدید سامسونگ، گلکسی اس 9 نیز اظهار نظر کرده:

البته در این بین نباید نقش استراتژی های بازاریابی صحیح را فراموش کرد؛ بازاریابی ای که اکنون با عرضه موبایل V30 پلاس با قیمت بیش از 4 میلیون تومان در ایران در مقابل گلکسی اس 9 پلاس با قیمت 4 میلیون 395 هزار تومانی و آیفون 8 پلاس 4.5 میلیون تومانی امید چندانی به موفقیت آن با شرایط فعلی نمی رود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *