در رویداد DMOND Expo مطرح شد: ایجاد مرکز بین‌المللی نوآوری دانشگاه تهران – دیجیاتو – آموزش زبان تخصصی

با رشد و پاگیری استارتاپ‌ها در کشورمان، قشرهای زیادی از جوانان به ویژه افراد با تحصیلات آکادمیک وارد بازار کسب‌وکارهای نوپا شدند و در کنار توسعه آنها، شتابدهندگانی نیز به وجود آمدند که گام به گام کنار صاحبان ایده‌های خلاق قدم بردارند تا استارتاپشان به موفقیت برسد
دکتر «کارن ابری‌نیا»، رییس دانشکده مکانیک دانشگاه تهران استارتاپ‌ها را رویای هر استاد دانشگاه در طول سالیان اخیر می‌داند چرا که جوانان تدریس شده توسط آنها وارد آن شده و به موفقیت‌هایی می‌رسند که پیش‌تر امکان آن وجود نداشت. او دانشگاه تهران را مولد و مهد علم در کشور می‌داند و تاسیس آن قبل از وزارت علوم را مهر تایید این ادعای خود عنوان می‌کند:

استارتاپ‌های برتر دیموند

ابری‌نیا کنار گذاشتن نگاه انحصارطلبی دانشگاهی را ضروری می‌داند و باور دارد تمام دانشگاه‌های ایران در کنار هم باید به استارتاپ‌ها و صاحبان آنها کمک کنند. او خبر از ایجاد «مرکز بین‌المللی نوآوری دانشگاه تهران» با همکاری شرکت دیموند در دل این مجموعه آموزشی می‌دهد و معتقد است که این مرکز می‌تواند پل عظیمی بین دانشگاهیان و استارتاپ‌ها باشد. او در ادامه به آمارهای جالب توجهی از بازار کسب‌وکارهای نوپا در دنیا اشاره می‌کند:

«احمدرضا مسرور» مدیرعامل این شرکت در شروع این مراسم تاکید می‌کند که تمامی استارتاپ‌های موجود در این رویداد برنده حساب می‌شوند و امروز در ارائه‌های 2 دقیقه‌ای خود، سعی می‌کنند که بیشتر خودشان را نشان دهند و به‌صورت جدی‌تر وارد بازار شوند:

با رشد و پاگیری استارتاپ‌ها در کشورمان، قشرهای زیادی از جوانان به ویژه افراد با تحصیلات آکادمیک وارد بازار کسب‌وکارهای نوپا شدند و در کنار توسعه آنها، شتابدهندگانی نیز به وجود آمدند که گام به گام کنار صاحبان ایده‌های خلاق قدم بردارند تا استارتاپشان به موفقیت برسد. دیموند یکی از این شتابدهنده‌هاست که در روزهای گذشته با برگزاری رویداد DMOND Expo در دانشکده مکانیک دانشگاه تهران، استارتاپ‌های تحت حمایت خودشان را وارد یک فاز رقابتی کرد و برگزیدگان آنها را چه از نظر مردم و چه داوران متخصص این جشنواره مشخص نمود.

«ما متوجه شدیم که استرس ورود به بازار بیشتر از سرمایه‌ و وام برای استارتاپ‌ها مهم‌ است و سعی کردیم در مجموعه خود، میزان این استرس را برای صاحبان کسب‌وکار کم کنیم. اکوسیستم استارتاپی کشور پرظرفیت و خلاق است و هنوز از پتانسیل آن به‌طور کامل بهره‌برداری نشده است. استفاده از نهایت این مقدار می‌تواند با کمک دولت و بخش خصوصی صورت بگیرد اما خود استارتاپ‌ها بازیگران اصلی این اکوسیستم هستند و همت آنها حرف اول و آخر را می‌زند.»

«دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر نگاه جدی‌تر و نوآورانه‌تری به استارتاپ‌ها پیدا کرده‌اند و متوجه شدند که فارغ‌التحصیل خوب تولید کردن دیگر مساوی با رفتن آنها از کشور نیست. ما الان با پدیده بازگشت مغزها روبرو هستیم و مدیریت جدید استارتاپ‌ها توانسته این پارادایم را تغییر دهد. اما اشکال کار کجا بود که فارغ‌التحصیلان خوب به خارج می‌رفتند و در بازار داخلی نمی‌ماندند؟ فراهم نبودن فرصت‌ها برای آنان! استارتاپ‌ها این فرصت‌ را ایجاد کرده‌اند و حالا این افراد نابغه می‌توانند در کشور خود با در آمدخود بخشی از مشکلات جامعه را حل کنند.»

استارتاپ‌های حاضر در این مراسم به اختصار شرح کارشان این تیم‌ها بودند که نفرات اول تا سوم به ترتیب ده،پنج و سه‌میلیون تومان برنده شدند:

کادرو: پلتفرم سفارش عکاس حرفه‌ای به صورت آنلاین که خود تیم از آن به عنوان اسنپ عکاسان یاد می‌کنند.

کمدا (برنده جایگاه دوم):پلتفرم اشتراک‌گذاری لباس است و پاسخ به سوال حالا چی بپوشم اکثر بانوان.

اسمارت وای‌فای(برنده جایگاه اول): استارتاپی برای مدیریت وایفای در اماکن عمومی و خصوصی.

یادیز: با همکاری قلم‌چی پا به میدان گذاشته و پلتفرمی آنلاین برای درس خواندن محسوب می‌شود.

آرانایس: پلتفرم آنلاین رزرو آرایشگاه‌های زنانه در تهران.

بلیتو(برنده جایزه مردمی): پلتفرمی برای خرید بلیت رویدادهای فرهنگی و هنری و اطلاع‌رسانی آن‌ها.

آپارنو: مدیریت ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها در این سیستم به صورت آنلاین صورت می‌گیرد.

دوتست: آزمون‌های آنلاین برای مراکز درسی و غیردرسی.

ادلیفت: با نصب تبلت‌هایی پشت صندلی راننده و پخش تیزرهای تبلیغاتی در آن، به‌نوعی یک تبلیغات دیجیتال جدید حساب می‌شود.

بوکینگ ویلا(برنده جایگاه سوم): موتور جستجوی ویلا و آپارتمان در بسیاری از شهرهای ایران است و قصد حذف واسطه‌ها را دارد.

آچاره: به‌نوعی زیرمجموعه اوبار حساب می‌شود و اپلیکیشن درخواست خدمات منازل است.

لامینور: پلتفرم آموزش آنلاین موسیقی.

عروس‌برون: خدمات مراسم عروسی از آغاز تا پایان را انجام می‌دهد.

ایت‌بیت: قصد ارائه یخچال‌هایی کوچک برای ادارات و شرکت‌ها را دارد که در آن اسنک‌های سالم تعبیه شده است.

بزنیم بیرون: پلتفرم برنامه‌ریزی سفر و گردش محسوب می‌شود.

صورتی‌ها: همانطور که از اسم آن برمی‌آید یک نوع مجله آنلاین تصویری،صوتی و متنی برای خانم‌هاست.

رونگار: پلتفرم مدیریت اکانت‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی گوناگون و ایجاد دستوراتی برای هر یک از آنها.

ایران فود سرویس: تهیه و ارسال مواد اولیه غذایی برای رستوران‌ها و کافه‌ها را در نظر دارد.

دور نیست: شبیه اکسپدیاست و مستندهایی کوتاه از مناطق مختلف کشور می‌سازد و به‌نوعی تور آنلاین شهرهای کشور است.

«95 درصد از کارآفرینان استارتاپی جهان تحصیلات آکادمیک دارند و تنها 3 درصد از کل استارتاپ‌های کشورهای توسعه یافته از حمایت دولتی برخوردار هستند. این موضوع نشان می‌دهد که چقدر بخش خصوصی در این زمینه می‌تواند موثر واقع شود. شرکت باسابقه ایران ارقام از جمله آخرین شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاریست که قصد سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها را دارد که می‌تواند خبر خوشی برای صاحبان کسب‌وکار باشد.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *